Zoeken
Menu

Het is 2021. Waar we een paar maanden geleden nog dachten dat we nu wel van corona af zouden zijn, blijken we er nog middenin te zetten. Sterker nog, de lockdowns zijn strenger geworden. En dat heeft ook impact op het marktaandeel van social media in Nederland en Europa in Q4 van 2020.

We zitten namelijk nog meer binnen. As we speak is er sprake van een avondklok en ook in landen om ons heen mag men tussen een bepaalde tijd niet zomaar meer naar buiten. Kortom, meer tijd om dan maar wat online te shoppen of je te vermaken op social media.

Zou je zeggen.

Laten we dus snel kijken hoe het ervoor staat!

Nederland

NederlandSeptember 2020December 2020
Facebook60,85%54,64%
Pinterest23,74%28,30%
Twitter8,38%10,4%
Instagram2,34%2,73%
Youtube2,66%2,44%

Wat in Nederland meteen opvalt, is de verschuiving tussen Facebook en Pinterest. Het grootste social media kanaal levert (relatief gezien) zo’n 10% van haar marktaandeel in, wat grotendeels op het conto van Pinterest geschreven kan worden.

Niet gek ook als je bedenkt dat het platform zich marketingtechnisch gezien flink verbeterd heeft met o.a. Stories en Shopping.

Het lijkt er dus op dat we onze tijd meer zijn gaan besteden aan het zoeken naar originele ideeën met betrekking tot Sinterklaassurprises, kerstdecoratie en knutseldingen voor je kinderen die nu thuis zitten.

Daarnaast is ook de stijging van Twitter opmerkelijk. Twitter wordt vooral gebruikt om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en er is veel gebeurd de afgelopen maanden. Dat zou een stijging in het gebruik en wellicht ook een stijging in populariteit bij adverteerders verklaren (en dus ook een stijging in het social media marktaandeel in Nederland).

Wat betreft Instagram en Youtube, daar kunnen we kort over zijn: weinig noemenswaardigs deze keer.

Zou dat ook zo zijn bij het social media marktaandeel in Europa van het laatste deel van 2020?

Europa

EuropaSeptember 2020December 2020
Facebook81,77%76,78%
Pinterest8,41%11,35%
Twitter5,11%6,75%
Instagram1,36%1,88%
Youtube1,96%1,94%

Kort antwoord: ja.

Lang antwoord: het social media marktaandeel in Europa volgt dezelfde trend als in Nederland. Of andersom. Het is maar hoe je het bekijkt. In ieder geval levert Facebook ook in heel Europa wat in, stijgen vooral Pinterest en Twitter en blijven Instagram en Youtube qua marktaandeel nagenoeg gelijk.

Het lijkt er dus sterk op dat de lockdowns mensen overal aanzetten tot meer creativiteit of zin om de slaapkamer, badkamer of keuken te verbouwen. En voor dat laatste heb je nu eenmaal wat inspiratie nodig.

Laten we kijken of ze ook in Duitsland en België aan het knutselen en verbouwen zijn geslagen.

Duitsland

DuitslandSeptember 2020December 2020
Facebook72,20%68,22%
Pinterest16,02%18,74%
Twitter4,82%5,48%
Instagram1,11%2,45%
Youtube3,75%3,39%

Ja, hoor! Ook het social media marktaandeel in Duitsland in 2020 volgt dezelfde lijn als in Nederland en Europa. Alleen zijn de verschillen hier misschien iets anders verdeeld.

Facebook levert ook in Duitsland een paar procent in, maar die gaan niet allemaal meer naar Pinterest. Vooral Instagram ziet het marktaandeel hier meer stijgen dan in bijvoorbeeld Nederland.

Meer dan een verdubbeling zelfs.

Toegegeven, die 1,11% was al niet heel veel. Maar toch. Het is het eerste duidelijke teken van herstel na een dramatische keldering van het marktaandeel eerder in 2020 toen het in april van 7,45% zakte naar 1,15% in mei.

Interessant!

België

BelgiëSeptember 2020December 2020
Facebook69,02%56,10%
Pinterest22,34%32,69%
Twitter4,03%6,04%
Instagram1,21%1,69%
Youtube1,96%2,18%

In België is er meer aan de hand met het social media marktaandeel van 2020. Check die verschillen tussen Facebook en Pinterest eens! Facebook zakt met maar liefst 13% (zelfs 16% als je je bedenkt dat het marktaandeel in oktober hoger lag dan in september) en Pinterest pakt meer dan 10%.

Een aardverschuiving.

En het lijkt erop dat ook Youtube van de Pinterestgekte profiteert. De Belgen doen blijkbaar wat ideeën op en checken vervolgens het videoplatform om te zien hoe ze die tot uitvoering kunnen brengen.

Ook weer heel interessant om te kijken hoe dit zich gaat ontwikkelen!

Conclusie

In de vroege herfst (september) leek de groei van Pinterest niet verder door te zetten. Maar niets blijkt minder waar! Het platform maakt in Nederland, België, Duitsland en de rest van een Europa een enorme groei mee. Dat gaat wel ten koste van het marktaandeel van Facebook. Gevalletje één zijn dood, ander zijn brood.

De nieuwe functies en verbeterde algoritmes van het afgelopen jaar lijken dan nu eindelijk hun vruchten af te werpen en meer gebruikers én adverteerders te trekken. En dat is best opmerkelijk gezien de ontwikkelingen in de samenleving.

Vooral de retail en horeca wenden zich namelijk massaal tot online kanalen en social media in het bijzonder om hun doelgroep te laten weten dat ze ook bezorgen of open zijn om af te halen. En omdat ze niet allemaal een even goede community hebben opgebouwd, zou je denken dat ze zich focussen op advertenties op de meest bekende platformen (lees: Facebook) en daarmee het marktaandeel opschroeven.

Nou, niet dus.

Kortom, er is genoeg om over na te denken én om naar uit te kijken.

Bron: gs.statcounter.com

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog