De pandemie heeft plaatsgemaakt voor een crisis in Oekraïne. De inflatie stijgt bijna tot recordhoogtes en we zijn weer vaker gaan reizen.
Ondertussen breekt ook de lente aan. Een tijd waarin we we traditioneel veel nieuwe seizoensproducten kunnen verwachten.
Kortom, allemaal dingen die invloed hebben op het gebruik én op het marktaandeel van social media in Nederland en Europa.
Om jou te helpen focussen op het juiste kanaal, zetten we onze duikbril op en nemen we een duik in de cijfers en statistieken van Q1 van 2022. Lees dus snel verder!
Nederland | December 2021 | Maart 2022 |
72,91% | 71,00% | |
7,61% | 7,37% | |
10,47% | 11,43% | |
3,23% | 5,10% | |
Youtube | 2,09% | 2,38% |
1,93% | 1,39% |
Het social media marktaandeel in Nederland na de eerste 3 maanden van 2022 verschilt niet veel van dat van december het jaar daarvoor. Facebook, Pinterest en LinkedIn verliezen een klein beetje en Twitter en Youtube krijgen er een beetje market share bij.
Relatief grootste stijger is Instagram met ruim anderhalf keer zoveel marktaandeel.
Het lijkt er nu echt op dat het platform haar belofte ein-de-lijk gaat inlossen. Nu het weer mag, gaan we massaal weer leuke dingen doen en we schromen niet om die plaatjes op Insta te delen.
Het gebruik neemt toe en dus vinden ook steeds meer bedrijven de weg naar het platform. Tipje van ons: dat laatste is zeker iets om in de gaten te houden, want nu zit je als adverteerder misschien nog wel voor een dubbeltje op de eerste rij.
De concurrentie is nu in veel branches namelijk (nog) laag. Maar in de wereld van social media verandert dat natuurlijk sneller dan dat je Instagram for Business kunt zeggen…
Duitsland | December 2021 | Maart 2022 |
72,26% | 71,92% | |
7,42% | 7,36% | |
5,91% | 6,29% | |
4,59% | 6,88% | |
Youtube | 3,12% | 3,14% |
0,66% | 0,36% |
Bij onze oosterburen zien we dezelfde trend: Facebook, Pinterest en LinkedIn leverenin Duitsland wat in, maar blijven ook weer nagenoeg gelijk. Het marktaandeel van Youtube en Twitter stijgt ook heel licht.
Maar weinig noemenswaardigs. Hoe anders is dat met Instagram. Ook in Duitsland boekt het platform namelijk een relatief grote winst en ziet het haar marktaandeel met bijna 50% stijgen.
Adverteren op Instagram wordt daarmee dus ook langzaam maar zeker populair bij Duitse bedrijven. Laten we ook eens bij onze zuiderburen in België of er eenzelfde trend te bespeuren is.
België | December 2021 | Maart 2022 |
72,47% | 68,75% | |
12,76% | 12,67% | |
6,71% | 7,68% | |
3,42% | 6,38% | |
Youtube | 1,91% | 2,20% |
0,45% | 0,47% |
Ja hoor. Ook in België is Instagram de winnaar van het kwartaal. Het verdubbelt hier zelfs bijna haar marktaandeel.
Verder zijn we wel een paar kleine afwijkingen ten opzichte van Nederland en Duitsland. Waar het marktaandeel van Facebook in deze landen namelijk bijna gelijk bleef, verliest Facebook bij de Belgen juist weer wat meer.
Maar laten we eerlijk zijn: Mark Zuckerberg ligt er niet wakker van. Het verloren marktaandeel gaat namelijk bijna in z’n geheel naar Instagram en dat is niet-geheel-ontoevallig ook eigendom van de beste man.
De stijgingen van Youtube en Twitter en de dalingen bij Pinterest en Linkedin zijn klein. Die mogen, zeker bij die laatste twee platformen, eigenlijk geen naam hebben. Maken we verder dus ook geen woorden aan vuil.
Europa | December 2021 | Maart 2022 |
82,95% | 79,78% | |
3,76% | 4,23% | |
6,02% | 6,27% | |
3,13% | 4,79% | |
Youtube | 2,23% | 3,06% |
0,34% | 0,33% |
Pakken we het social media marktaandeel van alle landen in Europa, dan zien we wel een paar andere verschuiving.
Ja, Facebook verliest. Maar ook Pinterest wint in Europa weer een beetje marktaandeel terug. Niet genoeg overigens om Instagram ervan te weerhouden nu achter Facebook en Twitter het derde grootste social media marktaandeel te claimen. Da’s nieuw.
Net als in de rest van Europa zijn de dalingen en stijgingen verder weer best klein (behalve die van Instagram dus) en kunnen we er eigenlijk niet zoveel zinnigs over zeggen dit keer. Gebeurt wel eens.
Europa | December 2021 | Maart 2022 |
58,56% | 60,49% | |
4,58% | 5,79% | |
21,74% | 14,70% | |
8,98% | 12,33% | |
Youtube | 3,41% | 3,42% |
0,63% | 0,79% |
In het Verenigd Koninkrijk is er (alweer!) iets anders aan de hand. Waar Twitter de afgelopen maanden een stevig social media marktaandeel had, lijkt daar een soort vrije val te zijn ingezet.
Het medium verliest namelijk ongeveer 1/3e van haar totale marktaandeel. En daar profiteren alle andere kanalen dan weer van; iedereen wint een klein beetje met Instagram als grote uitschieter.
Daar stijgt het marktaandeel relatief gezien met bijna 40%. Net als in de rest van Europa. Dat dan weer wel.
Als we kijken naar de cijfers en statistieken met betrekking tot het social media aandeel in Q1 van 2022, dan kunnen we de volgende conclusies trekken
Kortom, de pandemie lijkt voorbij en de rust is wedergekeerd. In ieder geval op het gebied van social media marktaandelen, dus weinig nieuws onder de zon deze keer. We zijn wel benieuwd of de massale stijging van Instagram doorzet en hoe de verhoudingen zijn na Q2 van 2022.
Uiteraard houden we je tegen die tijd weer op de hoogte met een nieuwe update. Tot dan!
Bron: gs.statcounter.com
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.