facebook advertenties concurrenten achterhalen

Zo achterhaal je de Facebook advertenties van je concurrenten

‘Waar moet je beginnen als je start met Facebookadvertenties?‘

Dat is een veel voorkomende vraag. En het antwoord is simpeler dan je zou denken. Naast dat je heel goed duidelijk moet hebben wie je op welke manier wilt bereiken, is het bijvoorbeeld ook erg belangrijk om te bepalen hoe je advertenties eruit gaan komen te zien.

En daar komt de Facebook Ad Library om de hoek kijken. Daarmee kan je namelijk alle advertenties zien die je concurrenten gebruiken.

Vandaag ga ik je daar alles over vertellen.

Wat is de Facebook Ad Library?

De Facebook Ad Library, ook wel Facebook-advertentiebibliotheek genoemd, is niks anders dan een verzamelbank van advertenties die momenteel op Facebook worden ingezet.

Deze Library is in het leven geroepen om voor meer transparantie te zorgen. Met name op politiek en maatschappelijk vlak, maar ook natuurlijk op zakelijk gebied.

Facebook ad Library

Zoals je in bovenstaand screenshot ziet, kan je op twee manieren zoeken.

1. Zoeken op alle advertenties door een adverteerdernaam in te vullen
2. Zoeken op politieke of verkiezing gerelateerde term door een naam, onderwerp of organisatie in te vullen

Over punt 1 ga ik het vandaag hebben. We gaan samen eens de advertenties van concurrenten bespieden.

Dat gaat ons namelijk een hoop budget en tijd schelen.

Wat krijg je allemaal te zien binnen de Facebook Ad Library?

Binnen de Ad Library zie je alle actieve advertenties van je concurrent. Dus inclusief tekst, foto en waar de advertentie geplaatst wordt.

Een advertentie kan namelijk ook geplaatst worden op Instagram, Messenger en bijvoorbeeld het Audience Network van Facebook.

Wat je dus vooral terugziet is de Ad Copy, de inhoud van de advertentie. En jij kan mooi voortborduren op deze inhoud.

facebook ads library voorbeeld

Wat krijg je niet te zien binnen de Ad Library?

De Facebook Ad Library is in het leven geroepen om te zorgen voor transparantie, maar met betrekking tot devolgende elementen is Facebook dan weer niet zo transparant:

  • Doelgroep (targeting)
  • Biedstrategie
  • Budget
  • Bereik / weergaven
  • Conversies
  • Likes
  • Reacties

En dat is maar goed ook. Dit zijn namelijk de zaken die je advertentie maken of breken.

Elke marketeer en elke ondernemer zal het wel met mij eens zijn dat we dit nooit en te nimmer willen delen. Zeker niet als je strategie echt goed werkt en je veel business oplevert.

Het meeste werk zit ‘m dan ook in het uitzoeken en proberen van de juiste instellingen, niet in het opzetten van de campagnes. Ook dat is voor mensen die starten met Facebook adverteren niet altijd helder.

content verzinnen open coffee

Hoe werkt de Facebook Ad Library?

De Facebook Ad Library werkt zo makkelijk dat een uitleg eigenlijk niet nodig is. Maar omdat ik het belangrijk vind dat je na het lezen van mijn blogs écht alles weet, ga ik het toch doen.

Stap 1: Ga naar de website van de Facebook Ad Library.

Stap 2: Kies of je alle advertenties wilt zien of een politiek/verkiezing gerelateerd onderwerp.

Stap 3: Vul vervolgens de adverteerder naam (oftewel je concurrent) en klik deze partij vervolgens aan.

online marketing agency facebook ads

Stap 4: Je ziet nu alle advertentie van je concurrenten. Bekijk ze en leer ervan! Klik eventueel onder een advertentie op ‘Advertentiegegevens bekijken’ om de advertentie vergroot in beeld te krijgen.

6 tips voor het gebruik van de Facebook Ad Library

Inmiddels weet je alle ins en outs over de Facebook Ad Library en weet je hoe je de Facebook advertenties van concurrenten kan achterhalen.

Voordat je verder gaat met wat je aan het doen was, wil ik je nog een aantal tips meegeven. Een aantal tips die het gebruik van de Facebook Library nog beter maken:

Tip 1: Kopieer advertenties van concurrenten niet 1-op-1. Alsjeblieft, doe het niet. Concurrenten stoppen hier tijd en moeite in. Zorg voor eigen steengoede advertenties en zorg ervoor dat je het zo goed doet dat je concurrenten bij jou gaan kijken.

Tip 2: Leer van de visuals van anderen. Hoe maken zij de informatie visueel? Via een afbeelding? Een video? Een illustratie? Denk goed na wat bij je doelgroep past en ga ervoor. Besteed het vervolgens eventueel uit via Fiverr.

Tip 3: Leer van de emoticons van anderen. Als je hier geen feeling voor hebt, kijk dan absoluut hoe anderen het doen. Gebruiken ze veel emoticons? Of misschien gebruiken ze wel geen emoticons?

Tip 4: Vul niet alleen maar concurrenten in, maar typ ook onderwerpen in. De Ad Library laat namelijk paginanamen zien van partijen die je misschien niet kent of niet als concurrent ziet.

Tip 5: Leer van de beste van de wereld. Ga niet alleen op zoek naar regionale concurrenten, maar kijk ook hoe de grote jongens het doen.

Tip 6: Gebruik het landen filter. Mocht je eventueel internationaal opereren of een concurrent hebben die dat doet, dan kan je hier alle Ads mee zien.

Disclaimer: wanneer een concurrent met Facebook Ads bezig is, betekent dit niet meteen dat ze er verstand van hebben. Ook niet wanneer de advertenties er erg gelikt uitzien. Pas dus op met wat je hergebruikt.

Recente blogs

8 juli 2020
IMU Meester in SEO Review is de SEO-training €997 waard?

IMU Meester in SEO Review: is de SEO-training €997 waard?

Om mijn kennis van SEO bij te spijkeren was ik op zoek naar een SEO-cursus. Ik heb de Meester in SEO-cursus van de IMU gevolgd. Ondanks dat ik niet voor de cursus betaald heb (daarover later meer), durf ik te stellen dat het de €997 waard is. Waarom? Dat ga ik jullie hier toelichten.
7 juli 2020
SERPWatcher review favoriete Rank Tracker van 2020

SERPWatcher review: favoriete Rank Tracker van 2020

Het doel van SEO is het behalen van hogere posities in Google om vervolgens te zorgen voor meer bekendheid, bezoekers en klanten. En om die posities bij te houden heb je een stukje software nodig. In SEO-land noemen we dat een rank tracker. Letterlijk vertaald naar “positie bijhouder”. In dit artikel ga ik mijn favoriete rank tracker van dit moment met je delen. Dat is namelijk SERPWatcher van Mangools.
7 juli 2020
waarom een zoekwoord in je bedrijfsnaam niet handig is

6 redenen waarom een zoekwoord in je bedrijfsnaam niet handig is

Twijfel je er ook aan om een zoekwoord te gebruiken in je bedrijfsnaam? Ja, het hebben van een zoekwoord in je bedrijfsnaam heeft vele voordelen… Maar ook nadelen. Nadelen die niet vaak genoemd worden of waarvan mensen niet weten dat ze er überhaupt zijn. 6 van die nadelen heb ik voor je op een rijtje gezet.
7 juli 2020
q2 2020 marktaandeel social media

Q2 2020: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

We zitten midden in de zomer. De COVID-19 maatregelen worden steeds verder versoepeld en misschien ga je er tóch nog even tussenuit. Een mooi moment om eens te checken hoe het staat het met marktaandeel social media in Nederland en Europa in Q2 van 2020. Er is genoeg gebeurd de afgelopen maanden, dus laten we snel kijken wat het effect daarvan is geweest op het marktaandeel van social media in Nederland, Duitsland, België en de rest van Europa!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]