Dat is een veel voorkomende vraag. En het antwoord is simpeler dan je zou denken. Naast dat je heel goed duidelijk moet hebben wie je op welke manier wilt bereiken, is het bijvoorbeeld ook erg belangrijk om te bepalen hoe je advertenties eruit gaan komen te zien.
En daar komt de Facebook Ad Library om de hoek kijken. Daarmee kan je namelijk alle advertenties zien die je concurrenten gebruiken.
Vandaag ga ik je daar alles over vertellen.
De Facebook Ad Library, ook wel Facebook-advertentiebibliotheek genoemd, is niks anders dan een verzamelbank van advertenties die momenteel op Facebook worden ingezet.
Deze Library is in het leven geroepen om meer transparantie op het platform van Facebook te krijgen. Binnen de Ad Library kan onder de Advertentiecategorie gefilterd worden op verschillende thema’s:
• Alle advertenties
• Maatschappelijke kwesties
• Huisvesting
• Werkgelegenheid
• Leningen
Zoals je in bovenstaand screenshot ziet, kan je op twee manieren zoeken.
1. Zoeken op alle advertenties door een adverteerdersnaam in te vullen
2. Zoeken op maatschappelijk gerelateerde termen door een naam, onderwerp of organisatie in te vullen
Over punt 1 ga ik het vandaag hebben. We gaan samen eens de advertenties van concurrenten bespieden.
Dat gaat ons namelijk een hoop budget en tijd schelen.
Binnen de Ad Library zie je alle actieve advertenties van je concurrent. Dus inclusief tekst, foto en waar de advertentie geplaatst wordt.
Een advertentie kan namelijk ook geplaatst worden op Instagram, Messenger en bijvoorbeeld het Audience Network van Facebook.
Wat je dus vooral terugziet is de Ad Copy, de inhoud van de advertentie. En jij kan mooi voortborduren op deze inhoud.
De Facebook Ad Library is in het leven geroepen om te zorgen voor transparantie, maar met betrekking tot devolgende elementen is Facebook dan weer niet zo transparant:
En dat is maar goed ook. Dit zijn namelijk de zaken die je advertentie maken of breken.
Elke marketeer en elke ondernemer zal het wel met mij eens zijn dat we dit nooit en te nimmer willen delen. Zeker niet als je strategie echt goed werkt en je veel business oplevert.
Het meeste werk zit ‘m dan ook in het uitzoeken en proberen van de juiste instellingen, niet in het opzetten van de campagnes. Ook dat is voor mensen die starten met Facebook adverteren niet altijd helder.
De Facebook Ad Library werkt zo makkelijk dat een uitleg eigenlijk niet nodig is. Maar omdat ik het belangrijk vind dat je na het lezen van mijn blogs écht alles weet, ga ik het toch doen.
Stap 1: Ga naar de website van de Facebook Ad Library.
Stap 2: Kies of je alle advertenties, een maatschappelijk kwestie of iets anders wil zien.
Stap 3: Vul vervolgens de adverteerdersnaam (oftewel je concurrent) en klik deze partij vervolgens aan.
Stap 4: Je ziet nu alle advertentie van je concurrenten. Bekijk ze en leer ervan! Klik eventueel onder een advertentie op ‘Advertentiegegevens bekijken’ om de advertentie vergroot in beeld te krijgen.
Inmiddels weet je alle ins en outs over de Facebook Ad Library en weet je hoe je de Facebook advertenties van concurrenten kan achterhalen.
Voordat je verder gaat met wat je aan het doen was, wil ik je nog een aantal tips meegeven. Een aantal tips die het gebruik van de Facebook Library nog beter maken:
Tip 1: Kopieer advertenties van concurrenten niet 1-op-1. Alsjeblieft, doe het niet. Concurrenten stoppen hier tijd en moeite in. Zorg voor eigen steengoede advertenties en zorg ervoor dat je het zo goed doet dat je concurrenten bij jou gaan kijken.
Tip 2: Leer van de visuals van anderen. Hoe maken zij de informatie visueel? Via een afbeelding? Een video? Een illustratie? Denk goed na wat bij je doelgroep past en ga ervoor. Besteed het vervolgens eventueel uit via Fiverr.
Tip 3: Leer van de emoticons van anderen. Als je hier geen feeling voor hebt, kijk dan absoluut hoe anderen het doen. Gebruiken ze veel emoticons? Of misschien gebruiken ze wel geen emoticons?
Tip 4: Vul niet alleen maar concurrenten in, maar typ ook onderwerpen in. De Ad Library laat namelijk paginanamen zien van partijen die je misschien niet kent of niet als concurrent ziet.
Tip 5: Leer van de beste van de wereld. Ga niet alleen op zoek naar regionale concurrenten, maar kijk ook hoe de grote jongens het doen.
Tip 6: Gebruik het landen filter. Mocht je eventueel internationaal opereren of een concurrent hebben die dat doet, dan kan je hier alle Ads mee zien.
Disclaimer: wanneer een concurrent met Facebook Ads bezig is, betekent dit niet meteen dat ze er verstand van hebben. Ook niet wanneer de advertenties er erg gelikt uitzien. Pas dus op met wat je hergebruikt.
Dit artikel is geschreven op 6 mei 2020 en geüpdatet op 18 mei 2023
Dit kan met Facebook Ad Library. Met deze tool kan je precies zien wat voor advertenties je concurrenten draaien. Je kan hierdoor je advertenties aanpassen en op welke platform je doelgroep zit.
Facebook Ad Library is een verzamelaar van alle advertenties die lopen op Facebook. Deze tool is opgestart om voor meer transparantie te zorgen.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.