TF-IDF Analyse

TF-IDF Analyse: Sleutelwoorden vinden voor SEO content

De TF-IDF analyse is al jaren een hot topic in SEO-land en toch hoor je er maar weinig over.

Dat is best opmerkelijk, want er woedt al tijden een discussie tussen marketeers over het effect van het optimaliseren van je teksten op basis van deze analyse.

De één zweert erbij en de ander vindt het totaal nutteloos.

Die tegenstrijdige berichten helpen jou (de SEO-doe-het-zelver) natuurlijk niet echt vooruit en dus is het tijd dat ik me hoogst persoonlijk in de discussie ga mengen.

Ik vertel je graag waarom deze specifieke analyse belangrijk kan zijn voor je SEO en hoe je ‘m uit kunt voeren.

Maar laten we eerst beginnen bij het begin: wat is het precies?

Wat is TF-IDF?

TF-IDF staat voor Term Frequency – Inverse Document Frequency.

De analyse geeft aan hoe belangrijk een bepaald woord (of combinatie van woorden) is in een tekst, in vergelijking met andere teksten.

Een soort semantische analyse dus, maar dan beter.

Want om die belangrijkheid te bepalen wordt een ingewikkelde wiskundige formule gebruikt (voor de whizkids op Wikipedia te vinden), waar ik je verder maar niet mee lastig ga vallen.

Het komt er in ieder geval op neer dat de desbetreffende woorden worden geteld (Term Frequency) en dat dat getal wordt vermenigvuldigd met een bepaalde factor (Inverse Document Frequency).

Die factor is lager voor veel voorkomende termen en hoger voor termen die minder vaak voorkomen, waardoor woorden als ‘de’, ‘het’ en ‘een’ eruit gefilterd worden.

Pfoe, ingewikkeld.

Een voorbeeldje maakt het hopelijk wat duidelijker.

Voorbeeld

In een aantal teksten over een loodgieter in Arnhem komen de volgende termen voor:

  • de (50x)
  • lekkage (5x)
  • huis (1x)

De wiskundige formule kent aan iedere term een factor toe:

  • een: 0,001
  • lekkage: 0,6
  • huis: 1

Door het aantal te vermenigvuldigen met de factor, krijg je de volgende statistische getallen:

  • een: 50*0,001 = 0,050
  • lekkage: 5*0,6 = 3
  • huis: 1*1 = 1

Zoals je kunt zien zou het woord ‘lekkage’ het meest belangrijk zijn en worden termen die vaak of juist heel weinig voorkomen door de formule aangewezen als minder belangrijk of relevant.

Oke, genoeg wiskunde voor vandaag.

Laten we gauw verder gaan.

TF IDF wiskunde

Wat doet TF-IDF voor je SEO?

De TF-IDF analyse legt dus de termen, woorden of keywords bloot die belangrijk zijn in een verzameling van teksten.

Als we dat vertalen naar een SEO context, betekent dat dat je de belangrijkste termen uit de teksten van je concurrenten kunt achterhalen.

Door bijvoorbeeld de top 10 zoekresultaten van een bepaald zoekwoord te analyseren, ontdek je waar die teksten over gaan, welke zoektermen ze gebruiken en welke deelonderwerpen ze behandelen.

Kortom, het geeft je inzicht in wáárom die pagina’s zo goed scoren en inspiratie om een eigen tekst te schrijven die ook al die belangrijke termen bevat.

En dat leidt leidt uiteindelijke tot een complete tekst die jouw onderwerp zo volledig mogelijk behandelt.

Content die beter is dan de huidige top 10.

En dus content met het potentieel om op de nummer één positie te belanden.

Hoe gebruik je TF-IDF?

Gebruik maken van TF-IDF om je content te verbeteren is niet moeilijk en vergt gelukkig ook niet heel veel tijd.

In slechts 4 stappen creëer je al betere teksten:

1. Schrijf je teksten

TF-IDF is handig bij het ontwikkelen van nieuwe content, maar nog beter in het optimaliseren van bestaande teksten.

Begin daarom gewoon met het schrijven je tekst (bij voorkeur op basis van een gedegen zoekwoordenonderzoek) en zet de pagina online.

Het geeft niet als het niet perfect is, want we gaan ‘m nog optimaliseren met behulp van de analyse.

2. Voer de analyse uit

Nog meer wiskunde (heb je al flashbacks naar je middelbare schooltijd?).

Maar geen zorgen, je hoeft niet zelf met een rekenmachine aan de slag om met logaritmische schalen voor iedere term een gewichtsfactor te berekenen.

Daar hebben we tools voor.

Weinig tools, dat wel, maar ze zijn er in ieder geval.

De meest makkelijke is de TF-IDF analyse tool uit de Website Auditor van SEO Powersuite.

En bovendien gratis te proberen.

Onder het kopje ‘Inhoudsanalyse’ vind je de TF-IDF analyse.

Vul er simpelweg je zoekwoord en de link van je huidige pagina in en de tool analyseert direct de top 10 zoekresultaten.

Na afloop krijg je direct advies over welke woorden je meer (of minder) moet gebruiken en geeft de tool je suggesties over andere relevante keywords.

TF IDF Voorbeeld

TF-IDF voorbeeld van SEO Powersuite

3. Optimaliseer je content

Terug naar je net geschreven tekst.

De resultaten van de analyse kun je gebruiken om je content te verfijnen.

Pas je huidige alinea’s aan waar nodig en introduceer de nieuwe onderwerpen waar je nog niet aan had gedacht.

Maar forceer het niet.

Maak er een logisch verhaal van waarbij de onderwerpen elkaar op natuurlijke wijze opvolgen.

Op die manier weet je zeker dat ook je bezoeker er iets aan heeft (en daar draait het uiteindelijk allemaal om).

Rapportage TF IDF Seo powersuite

TF IDF rapportage van Seo powersuite

4. Publiceer opnieuw

Klaar?

Mooi!

Publiceer je content opnieuw, laat de pagina indexeren door Google met behulp van de Search Console en wacht rustig af.

Meer kun je niet doen.

Resultaten & effect

Sommige cases vinden een samenhang tussen het updaten van je content op basis van TF-IDF en hogere rankings.

Andere onderzoeken tonen juist weer aan dat er geen correlatie is.

De waarheid is dat het effect gewoon te moeilijk te meten is.

Er zijn zoveel andere variabelen van invloed op je rankings, dat het isoleren van één enkele factor simpelweg niet te doen is.

Scoort je pagina dus beter in Google na de analyse?

Misschien wel, misschien niet.

Maar helpt de formule je op weg naar betere content en een betere gebruikservaring?

Ja, dat zeker.

En daarom is de TF-IDF analyse een handige tool voor in je SEO gereedschapskist.

Recente blogs

20 september 2019
handleiding iemand toevoegen aan google mijn bedrijf

Handleiding: Zo voeg je iemand toe aan Google Mijn Bedrijf [10 stappen]

Google Mijn Bedrijf moet altijd onderdeel zijn van je SEO-strategie. Met Google Mijn Bedrijf kan je de lokale vindbaarheid (/seo/lokale-seo-5-tips-lokale-vindbaarheid/) van je bedrijf namelijk een boost geven en je bedrijf in z’n algeheel beter zichtbaar maken op het internet. Wanneer bedrijven klant bij mij worden, dan wil ik natuurlijk toegang tot het Google Mijn Bedrijf account om deze volledig te benutten. En aangezien ik dan vaak de vraag ‘Hoe doe ik dat?’ krijg, vind ik het tijd voor een handleiding.
18 september 2019
appsumo review

AppSumo review: wat het is, voor- en nadelen en de deals van September 2019

AppSumo zorgt ervoor dat mijn constante honger naar nieuwe tools maandelijks wordt gevoed! Het is in mijn ogen een fantastisch bedrijf/platform dat iedereen moet kennen. De lifetime deals die ze maandelijks aanbieden zijn betaalbaar, binnen verschrikkelijk veel vakgebieden toepasbaar en ook gewoon ontzettend leuk (en handig!). En precies om die reden, ga ik jou er alles over vertellen in deze AppSumo review.
11 september 2019
WordPress SEO 7 beste plugins voor je website

WordPress SEO: de 7 beste SEO plugins voor je website

Op het gebied van SEO plugins is Yoast nog steeds veruit de meest gebruikte variant. Maar wist je dat je anno 2019 genoeg alternatieven kunt vinden die claimen beter en goedkoper te zijn? Omdat ik jarenlang trouw Yoast gebruikte (zonder een andere plugin te overwegen), vond ik het nu hoog tijd om eens onderzoek te doen naar de beste SEO plugins op de markt. Inclusief Yoast natuurlijk. Dus zie hier: de 7 beste WordPress SEO plugins voor jou op een rijtje.
27 augustus 2019
Accuranker review

Accuranker Review: De allersnelste rank tracker op de markt?

Accuranker is geen alles-in-één SEO-tool, maar een specialist op het gebied van het bijhouden van je posities in de zoekresultaten bij bepaalde zoekwoorden. Het geeft je echt alle informatie die daarbij komt kijken en die nuttig voor jou kan zijn. Denk aan je concurrenten, posities in verschillende zoekmachines, mobiel en desktop, zoekvolumes, geschiedenis en nog veel meer. Omdat het bijhouden van de posities een ontzettend belangrijk onderdeel is binnen zoekmachine optimalisatie, vind ik het tijd voor een Accuranker review!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *