TF-IDF Analyse

TF-IDF Analyse: Sleutelwoorden vinden voor SEO content

De TF-IDF analyse is al jaren een hot topic in SEO-land en toch hoor je er maar weinig over.

Dat is best opmerkelijk, want er woedt al tijden een discussie tussen marketeers over het effect van het optimaliseren van je teksten op basis van deze analyse.

De één zweert erbij en de ander vindt het totaal nutteloos.

Die tegenstrijdige berichten helpen jou (de SEO-doe-het-zelver) natuurlijk niet echt vooruit en dus is het tijd dat ik me hoogst persoonlijk in de discussie ga mengen.

Ik vertel je graag waarom deze specifieke analyse belangrijk kan zijn voor je SEO en hoe je ‘m uit kunt voeren.

Maar laten we eerst beginnen bij het begin: wat is het precies?

Wat is TF-IDF?

TF-IDF staat voor Term Frequency – Inverse Document Frequency.

De analyse geeft aan hoe belangrijk een bepaald woord (of combinatie van woorden) is in een tekst, in vergelijking met andere teksten.

Een soort semantische analyse dus, maar dan beter.

Want om die belangrijkheid te bepalen wordt een ingewikkelde wiskundige formule gebruikt (voor de whizkids op Wikipedia te vinden), waar ik je verder maar niet mee lastig ga vallen.

Het komt er in ieder geval op neer dat de desbetreffende woorden worden geteld (Term Frequency) en dat dat getal wordt vermenigvuldigd met een bepaalde factor (Inverse Document Frequency).

Die factor is lager voor veel voorkomende termen en hoger voor termen die minder vaak voorkomen, waardoor woorden als ‘de’, ‘het’ en ‘een’ eruit gefilterd worden.

Pfoe, ingewikkeld.

Een voorbeeldje maakt het hopelijk wat duidelijker.

Voorbeeld

In een aantal teksten over een loodgieter in Arnhem komen de volgende termen voor:

  • de (50x)
  • lekkage (5x)
  • huis (1x)

De wiskundige formule kent aan iedere term een factor toe:

  • een: 0,001
  • lekkage: 0,6
  • huis: 1

Door het aantal te vermenigvuldigen met de factor, krijg je de volgende statistische getallen:

  • een: 50*0,001 = 0,050
  • lekkage: 5*0,6 = 3
  • huis: 1*1 = 1

Zoals je kunt zien zou het woord ‘lekkage’ het meest belangrijk zijn en worden termen die vaak of juist heel weinig voorkomen door de formule aangewezen als minder belangrijk of relevant.

Oke, genoeg wiskunde voor vandaag.

Laten we gauw verder gaan.

TF IDF wiskunde

Wat doet TF-IDF voor je SEO?

De TF-IDF analyse legt dus de termen, woorden of keywords bloot die belangrijk zijn in een verzameling van teksten.

Als we dat vertalen naar een SEO context, betekent dat dat je de belangrijkste termen uit de teksten van je concurrenten kunt achterhalen.

Door bijvoorbeeld de top 10 zoekresultaten van een bepaald zoekwoord te analyseren, ontdek je waar die teksten over gaan, welke zoektermen ze gebruiken en welke deelonderwerpen ze behandelen.

Kortom, het geeft je inzicht in wáárom die pagina’s zo goed scoren en inspiratie om een eigen tekst te schrijven die ook al die belangrijke termen bevat.

En dat leidt leidt uiteindelijke tot een complete tekst die jouw onderwerp zo volledig mogelijk behandelt.

Content die beter is dan de huidige top 10.

En dus content met het potentieel om op de nummer één positie te belanden.

Hoe gebruik je TF-IDF?

Gebruik maken van TF-IDF om je content te verbeteren is niet moeilijk en vergt gelukkig ook niet heel veel tijd.

In slechts 4 stappen creëer je al betere teksten:

1. Schrijf je teksten

TF-IDF is handig bij het ontwikkelen van nieuwe content, maar nog beter in het optimaliseren van bestaande teksten.

Begin daarom gewoon met het schrijven je tekst (bij voorkeur op basis van een gedegen zoekwoordenonderzoek) en zet de pagina online.

Het geeft niet als het niet perfect is, want we gaan ‘m nog optimaliseren met behulp van de analyse.

2. Voer de analyse uit

Nog meer wiskunde (heb je al flashbacks naar je middelbare schooltijd?).

Maar geen zorgen, je hoeft niet zelf met een rekenmachine aan de slag om met logaritmische schalen voor iedere term een gewichtsfactor te berekenen.

Daar hebben we tools voor.

Weinig tools, dat wel, maar ze zijn er in ieder geval.

De meest makkelijke is de TF-IDF analyse tool uit de Website Auditor van SEO Powersuite.

En bovendien gratis te proberen.

Onder het kopje ‘Inhoudsanalyse’ vind je de TF-IDF analyse.

Vul er simpelweg je zoekwoord en de link van je huidige pagina in en de tool analyseert direct de top 10 zoekresultaten.

Na afloop krijg je direct advies over welke woorden je meer (of minder) moet gebruiken en geeft de tool je suggesties over andere relevante keywords.

TF IDF Voorbeeld

TF-IDF voorbeeld van SEO Powersuite

3. Optimaliseer je content

Terug naar je net geschreven tekst.

De resultaten van de analyse kun je gebruiken om je content te verfijnen.

Pas je huidige alinea’s aan waar nodig en introduceer de nieuwe onderwerpen waar je nog niet aan had gedacht.

Maar forceer het niet.

Maak er een logisch verhaal van waarbij de onderwerpen elkaar op natuurlijke wijze opvolgen.

Op die manier weet je zeker dat ook je bezoeker er iets aan heeft (en daar draait het uiteindelijk allemaal om).

Rapportage TF IDF Seo powersuite

TF IDF rapportage van Seo powersuite

4. Publiceer opnieuw

Klaar?

Mooi!

Publiceer je content opnieuw, laat de pagina indexeren door Google met behulp van de Search Console en wacht rustig af.

Meer kun je niet doen.

Resultaten & effect

Sommige cases vinden een samenhang tussen het updaten van je content op basis van TF-IDF en hogere rankings.

Andere onderzoeken tonen juist weer aan dat er geen correlatie is.

De waarheid is dat het effect gewoon te moeilijk te meten is.

Er zijn zoveel andere variabelen van invloed op je rankings, dat het isoleren van één enkele factor simpelweg niet te doen is.

Scoort je pagina dus beter in Google na de analyse?

Misschien wel, misschien niet.

Maar helpt de formule je op weg naar betere content en een betere gebruikservaring?

Ja, dat zeker.

En daarom is de TF-IDF analyse een handige tool voor in je SEO gereedschapskist.

Recente blogs

17 november 2019
45 SEO Software tools op een rijtje Gratis & betaald

45 SEO Software tools op een rijtje [Gratis & betaald]

Je herkent het vast wel: je wilt de volgende stap zetten op het gebied van SEO, maar je weet niet welke tools je hiervoor allemaal kan gebruiken. Met deze tools is het binnenslepen van meer bezoekers, nummer 1 posities en omzet weliswaar een stuk gemakkelijker, maar inmiddels is het aanbod zo groot dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Na jaren veel SEO-software en SEO tools te hebben uitgeprobeerd, kan ik je nu wel de ultieme lijst voorschotelen. Een lijst vol met handige programma’s, zowel gratis als betaald. Mijn advies op voorhand? Lees dit blog en ontdek je nieuwe favorieten, vraag een aantal trials aan en ervaar de tools zelf.
7 november 2019
Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Een van je marketingbureaus of marketingmedewerkers heeft in een ver verleden je Google Mijn Bedrijf pagina (GMB) opgezet. Zelf blijk je geen toegang te hebben en door de jaren heen weet je niet meer wie dat eigenlijk wél heeft. Inmiddels heb je besloten om dan maar nog een Google Mijn Bedrijf aan te maken. Wat blijkt? Google blijft de eerste tonen. En aangezien het hebben van een dubbele Google Mijn Bedrijf een echte NO-GO is en je gewoon toegang moet hebben tot je originele account, vind ik het tijd om je eens mee te nemen in het proces dat ik doorloop op dit probleem op te lossen.
7 november 2019
Achterhaal welke zoekwoorden converteren met deze tool

Achterhaal welke zoekwoorden converteren met deze tool

Je hebt een paar nieuwe conversies binnengehaald via Google (YES!). Eindelijk werpt zoekmachine optimalisatie zijn vruchten af. Maar weet je wel welke zoekwoorden nou daadwerkelijk hebben gezorgd voor die conversie en welke zoekwoorden totaal niet scoren? Het antwoord op die vraag is hoogstwaarschijnlijk ‘Nee’. En in dit artikel laat ik je zien hoe je daarachter komt.
7 november 2019
Waarom blog na publicatie niet direct in Google te vinden is

Waarom je blog na publicatie niet direct in Google te vinden is

Je hebt uren zitten ploeteren voor je blog. De tekst is geschreven op basis van een goed zoekwoord, de afbeeldingen staan er mooi in, de meta omschrijving is goed en je bent zo trots als een pauw. Vervolgens klik je op ‘Publiceren’ en je gaat snel in Google op zoek of je blog er al tussen staat. Wat blijkt? Zelf op pagina 8 is hij niet te vinden… Hoe kan dat? Dat leg ik je in dit blog uit!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *