TF-IDF Analyse

TF-IDF Analyse: Sleutelwoorden vinden voor SEO content

De TF-IDF analyse is al jaren een hot topic in SEO-land en toch hoor je er maar weinig over.

Dat is best opmerkelijk, want er woedt al tijden een discussie tussen marketeers over het effect van het optimaliseren je teksten op basis van deze analyse.

De één zweert erbij en de ander vindt het totaal nutteloos.

Die tegenstrijdige berichten helpen jou (de SEO-doe-het-zelver) natuurlijk niet echt vooruit en dus is het tijd dat ik me hoogst persoonlijk in de discussie ga mengen.

Ik vertel je graag waarom deze specifieke analyse belangrijk kan zijn voor je SEO kan zijn en hoe je ‘m uit kunt voeren.

Maar laten we eerst beginnen bij het begin: wat is het precies?

Wat is TF-IDF?

TF-IDF staat voor Term Frequency – Inverse Document Frequency.

De analyse geeft aan hoe belangrijk een bepaald woord (of combinatie van woorden) is in een tekst, in vergelijking met andere teksten.

Een soort semantische analyse dus, maar dan beter.

Want om die belangrijkheid te bepalen wordt een ingewikkelde wiskundige formule gebruikt (voor de whizkids op Wikipedia te vinden), waar ik je verder maar niet mee lastig ga vallen.

Het komt er in ieder geval op neer dat de desbetreffende woorden worden geteld (Term Frequency) en dat dat getal wordt vermenigvuldigd met een bepaalde factor (Inverse Document Frequency).

Die factor is lager voor veel voorkomende termen en hoger voor termen die minder vaak voorkomen, waardoor woorden als ‘de’, ‘het’ en ‘een’ eruit gefilterd worden.

Pfoe, ingewikkeld.

Een voorbeeldje maakt het hopelijk wat duidelijker.

Voorbeeld

In een aantal teksten over een loodgieter in Arnhem komen de volgende termen voor:

  • de (50x)
  • lekkage (5x)
  • huis (1x)

De wiskundige formule kent aan iedere term een factor toe:

  • een: 0,001
  • lekkage: 0,6
  • huis: 1

Door het aantal te vermenigvuldigen met de factor, krijg je de volgende statistische getallen:

  • een: 50*0,001 = 0,050
  • lekkage: 5*0,6 = 3
  • huis: 1*1 = 1

Zoals je kunt zien zou het woord ‘lekkage’ het meest belangrijk zijn en worden termen die vaak of juist heel weinig voorkomen door de formule aangewezen als minder belangrijk of relevant.

Oke, genoeg wiskunde voor vandaag.

Laten we gauw verder gaan.

TF IDF wiskunde

Wat doet TF-IDF voor je SEO?

De TF-IDF analyse legt dus de termen, woorden of keywords bloot die belangrijk zijn in een verzameling van teksten.

Als we dat vertalen naar een SEO context, betekent dat dat je de belangrijkste termen uit de teksten van je concurrenten kunt achterhalen.

Door bijvoorbeeld de top 10 zoekresultaten van een bepaald zoekwoord te analyseren, ontdek je waar die teksten over gaan, welke zoektermen ze gebruiken en welke deelonderwerpen ze behandelen.

Kortom, het geeft je inzicht in wáárom die pagina’s zo goed scoren en inspiratie om een eigen tekst te schrijven die ook al die belangrijke termen bevat.

En dat leidt leidt uiteindelijke tot een complete tekst die jouw onderwerp zo volledig mogelijk behandelt.

Content die beter is dan de huidige top 10.

En dus content met het potentieel om op de nummer één positie te belanden.

Hoe gebruik je TF-IDF?

Gebruik maken van TF-IDF om je content te verbeteren is niet moeilijk en vergt gelukkig ook niet heel veel tijd.

In slechts 4 stappen creëer je al betere teksten:

1. Schrijf je teksten

TF-IDF is handig bij het ontwikkelen van nieuwe content, maar nog beter in het optimaliseren van bestaande teksten.

Begin daarom gewoon met het schrijven je tekst (bij voorkeur op basis van een gedegen zoekwoordenonderzoek) en zet de pagina online.

Het geeft niet als het niet perfect is, want we gaan ‘m nog optimaliseren met behulp van de analyse.

2. Voer de analyse uit

Nog meer wiskunde (heb je al flashbacks naar je middelbare schooltijd?).

Maar geen zorgen, je hoeft niet zelf met een rekenmachine aan de slag om met logaritmische schalen voor iedere term een gewichtsfactor te berekenen.

Daar hebben we tools voor.

Weinig tools, dat wel, maar ze zijn er in ieder geval.

De meest makkelijke is de TF-IDF analyse tool uit de Website Auditor van SEO Powersuite.

En bovendien gratis te proberen.

Onder het kopje ‘Inhoudsanalyse’ vind je de TF-IDF analyse.

Vul er simpelweg je zoekwoord en de link van je huidige pagina in en de tool analyseert direct de top 10 zoekresultaten.

Na afloop krijg je direct advies over welke woorden je meer (of minder) moet gebruiken en geeft de tool je suggesties over andere relevante keywords.

TF IDF Voorbeeld

TF-IDF voorbeeld van SEO Powersuite

3. Optimaliseer je content

Terug naar je net geschreven tekst.

De resultaten van de analyse kun je gebruiken om je content te verfijnen.

Pas je huidige alinea’s aan waar nodig en introduceer de nieuwe onderwerpen waar je nog niet aan had gedacht.

Maar forceer het niet.

Maak er een logisch verhaal van waarbij de onderwerpen elkaar op natuurlijke wijze opvolgen.

Op die manier weet je zeker dat ook je bezoeker er iets aan heeft (en daar draait het uiteindelijk allemaal om).

Rapportage TF IDF Seo powersuite

TF IDF rapportage van Seo powersuite

4. Publiceer opnieuw

Klaar?

Mooi!

Publiceer je content opnieuw, laat de pagina indexeren door Google met behulp van de Search Console en wacht rustig af.

Meer kun je niet doen.

Resultaten & effect

Sommige cases vinden een samenhang tussen het updaten van je content op basis van TF-IDF en hogere rankings.

Andere onderzoeken tonen juist weer aan dat er geen correlatie is.

De waarheid is dat het effect gewoon te moeilijk te meten is.

Er zijn zoveel andere variabelen van invloed op je rankings, dat het isoleren van één enkele factor simpelweg niet te doen is.

Scoort je pagina dus beter in Google na de analyse?

Misschien wel, misschien niet.

Maar helpt de formule je op weg naar betere content en een betere gebruikservaring?

Ja, dat zeker.

En daarom is de TF-IDF analyse een handige tool voor in je SEO gereedschapskist.

Recente blogs

18 juli 2019
google site kit is live

Google Site Kit is live: beschikbaarheid, installatie & mogelijkheden

Eind 2018 schreef ik er al een artikel over: Wat is Google Site Kit en waarom ben ik er zo enthousiast over?! Google Site Kit is een plugin van Google die het leven van webmasters/marketeers veel makkelijker maakt, omdat het alle gegevens van Google Analytics, Search Console, Page Speed en AdSense bundelt. Sinds een paar weken is de bètaversie nu dan eindelijk live en dus heb ik de plugin geïnstalleerd op mijn website en ‘m volledig getest. Zodat ik je er alles over kan vertellen en je ‘m zelf niet hoeft te ontdekken.
10 juli 2019
TF-IDF Analyse

TF-IDF Analyse: Sleutelwoorden vinden voor SEO content

De TF-IDF analyse is al jaren een hot topic in SEO-land en toch hoor je er maar weinig over. Dat is best opmerkelijk, want er woedt al tijden een discussie tussen marketeers over het effect van het optimaliseren je teksten op basis van deze analyse. De één zweert erbij en de ander vindt het totaal nutteloos. Die tegenstrijdige berichten helpen jou (de SEO-doe-het-zelver) natuurlijk niet echt vooruit en dus is het tijd dat ik me hoogst persoonlijk in de discussie ga mengen. Ik vertel je graag waarom deze specifieke analyse belangrijk kan zijn voor je SEO kan zijn en hoe je ‘m uit kunt voeren.
8 juli 2019
SEO Powersuite review

SEO Powersuite Review 2019: Ervaringen met de alles-in-1 tool

Ik houd van SEO-software en daarom ook van SEO Powersuite. Aangezien het een hobby van mij is om SEO-tools te testen, te gebruiken en in te zetten, schrijf ik dus ook graag een eerlijke review over mijn ervaringen met SEO Powersuite. Dat scheelt jou een hoop tijd en moeite, want jij hoeft alleen dit artikel te lezen en hoeft niet zelf aan de slag met de tool om alles te ontdekken.
2 juli 2019
10 tools die beter zijn dan de Google Keyword planner

10 tools die beter zijn dan Google Keyword Planner [Gratis & betaald]

De Google Keyword Planner is nu, in 2019, verleden tijd voor veel marketeers. De beperkingen, irritaties en het tonen van onjuiste of onvolledige informatie kunnen echt niet meer. Ondertussen zijn er gelukkig ooktools zijn die wel verschrikkelijk goed en handig zijn in het tonen van zoekwoorden, content ideeën en volumes. Omdat ik zeker weet dat jij ook klaar bent met de Keyword Planner, en omdat je vast en zeker wilt weten welke tools er allemaal te vinden zijn, heb ik hier 10 gratis en betaalde tools voor je die beter zijn dan Google Keyword Planner (in willekeurige volgorde).

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *