SERP Checker bekijk zoekresultaten & concurrentie

SERP Checker: concurrentie bespioneren OF zoekresultaat bekijken

Een SERP Checker is een algemene naam die wordt gebruikt voor programma’s die de zoekresultaten van Google controleren of voor programma’s die voorbeelden laten zien van hoe een mogelijk zoekresultaat eruitziet.

Dezelfde term voor twee programma’s die verschillende dingen doen. Wat die verschillen zijn en welke tools je het best kunt gebruiken, leg ik je graag even uit.

Verschil SERP Checker & SERP Checker

De naamgeving is eigenlijk totaal niet handig, maar een SERP Checker kan twee dingen betekenen:

1) een programma dat op basis van jouw input kan laten zien hoe je zoekresultaat er in Google uit komt te zien. Dit is dus puur ter inspiratie, zodat jij je meta titel en omschrijving dusdanig kan inrichten zodat ze het zoekwoord bevatten en de tekst niet afgebroken wordt.

2) een programma dat letterlijk de SERPs (Search Engine Result Pages, oftewel de zoekresultaten) kan controleren om te kijken waarom je concurrenten beter scoren. Dit gebruik je vooral om te bepalen wat je concurrenten op het gebied van SEO goed doen en waar jij dus aan moet gaan werken.

In dit artikel zal ik van beide soorten programma’s een aantal handige tools noemen en uitleggen wanner je die tools het best kunt gebruiken.

Waarom je wilt weten hoe je zoekresultaat eruit komt te zien

Er zijn eigenlijk twee redenen waarom je wilt weten hoe je zoekresultaat eruit komt te zien. Namelijk:

  • Je wilt weten of hij er visueel goed uitziet. Dus geen afgebroken woorden, te korte zinnen en wellicht kan je elementen toevoegen zodat je opvalt tussen de rest.
  • Je wilt weten of je meta titel, URL en meta omschrijving SEO proof zijn (o.a. het zoekwoord bevatten).

Erg belangrijk voor zowel de vindbaarheid als het doorklikratio.

serp checker zoekresultaat

3 SERP Checkers voor het tonen van je zoekresultaten op een rijtje

Nu het verschil tussen de twee duidelijk is en je weet wanneer welke SERP checker in moet zetten, is het tijd om er een aantal te noemen.

En we beginnen met de tools die een preview tonen van een zoekresultaat. De tools die ik het meest gebruik (in volgorde van meest naar minst gebruikt zijn):

Waarom je wilt weten waar je concurrenten goed op scoren

Iedereen kent het eigenlijk wel. Je hebt ’s werelds beste blog geschreven, maar toch blijf je hangen op pagina twee in Google.

Hoe kan het nou dat je concurrenten hoger scoren?

Dat kan je achterhalen met een SERP Checker. Daarmee kan je immers bepaalde data zien.

Scoren je concurrenten bijvoorbeeld beter omdat ze meer backlinks hebben? Of is hun artikel vaker gedeeld op social media?

Daar kom je dan heel gemakkelijk achter. Kijk maar eens naar onderstaand voorbeeld van SERPChecker.com.

SERP Checker voorbeeld

4 SERP Checkers voor het bespioneren van je conucrrenten op een rijtje

Voor het controleren en bespioneren van de zoekresultaten gebruik ik een totaal ander rijtje:

Recente blogs

15 februari 2020
no cure no pay seo

7 redenen waarom je NOOIT voor No Cure No Pay SEO moet gaan

No cure no pay SEO komt voor mijn gevoel steeds vaker voorbij. Ik zie advertenties op LinkedIn en ook leads vragen vaker of dit mogelijk is. Ik ben van mening dat een écht goede SEO partij nooit no cure no pay SEO kan aanbieden en dat jij nooit in zee moet gaan met een partij die dit aan je probeert te verkopen. En waarom dat zo is? Nou, daarvoor geef ik je 8 redenen.
15 februari 2020
Handmatig Google zoekresultaten verwijderen

Handmatig Google zoekresultaten verwijderen: het kan weer!

Een pagina of URL van je website staat in Google, maar dat wil je helemaal niet. De pagina is verouderd of bevat misschien wel content die niemand nog mag vinden. Vroeger, met de oude Google Search Console, kon je handmatig een zoekresultaat in Google verwijderen. Tot voor kort had je die macht met de nieuwe Search Console over je eigen pagina’s of URL’s niet meer. Maar sinds twee weken is dat wel weer mogelijk. Dus vind ik het tijd voor een blog.
15 februari 2020
seo audit in 1 uur zelf doen

SEO audit in 1 uur: zo doe je dat zelf

Je wilt weten wat er binnen je site beter kan om meer omzet, klanten en bezoekers te behalen. Helaas heb je momenteel niet de middelen om een SEO partij in te huren, je vindt het leuk om het zelf te doen of je bent te eigenwijs om iemand je te laten helpen. Hoe je het ook wendt of keert: je wilt zelf aan de slag. En daar gaat dit artikel je bij helpen, want in 12 simpele stappen laat ik je zien hoe je zelf een SEO audit doet.
6 februari 2020
niet vergeten qr code

Wat je absoluut niet mag vergeten als je met QR codes werkt

De kans is groot dat je zelf nog nooit een QR code hebt gebruikt in je marketing. Dat is ook niet zo heel gek. Maar de kans is wel groot dat je er ooit een hebt gezien of zelf gebruikt. Toen je bijvoorbeeld bij de bushalte stond of op de achterkant van een pak rijst. Maar wat is een QR code eigenlijk? En hoe werkt dat nou precies? Daar ga ik je nu alles over vertellen. Inclusief hét ding wat bijna iedereen die wel werkt met een QR code erg vaak vergeet.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *