SERP Checker bekijk zoekresultaten & concurrentie

SERP Checker: concurrentie bespioneren OF zoekresultaat bekijken

Een SERP Checker is een algemene naam die wordt gebruikt voor programma’s die de zoekresultaten van Google controleren of voor programma’s die voorbeelden laten zien van hoe een mogelijk zoekresultaat eruitziet.

Dezelfde term voor twee programma’s die verschillende dingen doen. Wat die verschillen zijn en welke tools je het best kunt gebruiken, leg ik je graag even uit.

Verschil SERP Checker & SERP Checker

De naamgeving is eigenlijk totaal niet handig, maar een SERP Checker kan twee dingen betekenen:

1) een programma dat op basis van jouw input kan laten zien hoe je zoekresultaat er in Google uit komt te zien. Dit is dus puur ter inspiratie, zodat jij je meta titel en omschrijving dusdanig kan inrichten zodat ze het zoekwoord bevatten en de tekst niet afgebroken wordt.

2) een programma dat letterlijk de SERPs (Search Engine Result Pages, oftewel de zoekresultaten) kan controleren om te kijken waarom je concurrenten beter scoren. Dit gebruik je vooral om te bepalen wat je concurrenten op het gebied van SEO goed doen en waar jij dus aan moet gaan werken.

In dit artikel zal ik van beide soorten programma’s een aantal handige tools noemen en uitleggen wanner je die tools het best kunt gebruiken.

Waarom je wilt weten hoe je zoekresultaat eruit komt te zien

Er zijn eigenlijk twee redenen waarom je wilt weten hoe je zoekresultaat eruit komt te zien. Namelijk:

  • Je wilt weten of hij er visueel goed uitziet. Dus geen afgebroken woorden, te korte zinnen en wellicht kan je elementen toevoegen zodat je opvalt tussen de rest.
  • Je wilt weten of je meta titel, URL en meta omschrijving SEO proof zijn (o.a. het zoekwoord bevatten).

Erg belangrijk voor zowel de vindbaarheid als het doorklikratio.

serp checker zoekresultaat

3 SERP Checkers voor het tonen van je zoekresultaten op een rijtje

Nu het verschil tussen de twee duidelijk is en je weet wanneer welke SERP checker in moet zetten, is het tijd om er een aantal te noemen.

En we beginnen met de tools die een preview tonen van een zoekresultaat. De tools die ik het meest gebruik (in volgorde van meest naar minst gebruikt zijn):

Waarom je wilt weten waar je concurrenten goed op scoren

Iedereen kent het eigenlijk wel. Je hebt ’s werelds beste blog geschreven, maar toch blijf je hangen op pagina twee in Google.

Hoe kan het nou dat je concurrenten hoger scoren?

Dat kan je achterhalen met een SERP Checker. Daarmee kan je immers bepaalde data zien.

Scoren je concurrenten bijvoorbeeld beter omdat ze meer backlinks hebben? Of is hun artikel vaker gedeeld op social media?

Daar kom je dan heel gemakkelijk achter. Kijk maar eens naar onderstaand voorbeeld van SERPChecker.com.

SERP Checker voorbeeld

4 SERP Checkers voor het bespioneren van je conucrrenten op een rijtje

Voor het controleren en bespioneren van de zoekresultaten gebruik ik een totaal ander rijtje:

Recente blogs

15 september 2020
google ads advertentie extensies

Google Ads advertentie-extensies: een complete gids

De zoekresultatenpagina van Google is een digitale winkelstraat en je advertentie kun je zien als de winkelruit: dit is wat potentiële klanten als eerste zien. Het is ontzettend belangrijk dat potentiële klanten die langslopen ook daadwerkelijk naar binnen lopen en jouw winkel bezoeken. Maar door alle concurrentie die er de afgelopen jaren bij is gekomen, is dat steeds lastiger. Om je winkelruit zoveel mogelijk op te laten vallen, is het nodig om extra informatie te bieden en meer ruimte te pakken binnen de winkelstraat. En binnen je advertenties kan je dat doen met advertentie-extensies.
15 september 2020
redirects werken niet

Redirects in je nieuwe WordPress omgeving werken niet: zo los je ’t op

Huh? De redirects zijn goed toegevoegd in je schone WordPress omgeving, maar alleen de redirect naar de homepage werkt. De rest niet… Hoe kan dat nou? Of de redirects zouden allemaal moeten werken of er zou er geen één moeten werken. Zou je denken, toch? Tijdens de overname van het platform Marketingtermen.nl liepen we hier tegenaan en vonden we de oplossingen. En die wil ik graag met je delen.
15 september 2020
Google Ads kwaliteitsscore

Waarom de kwaliteitsscore er toe doet en hoe je ‘m optimaliseert

Adverteren op Google is de afgelopen jaren een stuk complexer geworden. Machine learning, algoritmisch bieden en automatisering zijn bijvoorbeeld niet meer weg te denken uit menig SEA-strategie. Maar naast al die complexe en geavanceerde onderwerpen is het soms ook belangrijk om terug te gaan naar de basis. En vandaag behandelen we een deel van die basis: de kwaliteitsscore binnen Google Ads.
15 september 2020
google web vitals

Google Web Vitals: handleiding voor dummies

Als je ook maar een beetje met SEO en online marketing bezig bent, dan heb je er de afgelopen tijd wel iets over gehoord of gelezen: De Google Web Vitals. Simpel uitgelegd: een initiatief van Google dat de gebruikerservaring van een website toetst aan de hand van een aantal kwaliteitseisen. Hoog tijd om jou daar alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]