SERP Checker bekijk zoekresultaten & concurrentie

SERP Checker: concurrentie bespioneren OF zoekresultaat bekijken

Een SERP Checker is een algemene naam die wordt gebruikt voor programma’s die de zoekresultaten van Google controleren of voor programma’s die voorbeelden laten zien van hoe een mogelijk zoekresultaat eruitziet.

Dezelfde term voor twee programma’s die verschillende dingen doen. Wat die verschillen zijn en welke tools je het best kunt gebruiken, leg ik je graag even uit.

Verschil SERP Checker & SERP Checker

De naamgeving is eigenlijk totaal niet handig, maar een SERP Checker kan twee dingen betekenen:

1) een programma dat op basis van jouw input kan laten zien hoe je zoekresultaat er in Google uit komt te zien. Dit is dus puur ter inspiratie, zodat jij je meta titel en omschrijving dusdanig kan inrichten zodat ze het zoekwoord bevatten en de tekst niet afgebroken wordt.

2) een programma dat letterlijk de SERPs (Search Engine Result Pages, oftewel de zoekresultaten) kan controleren om te kijken waarom je concurrenten beter scoren. Dit gebruik je vooral om te bepalen wat je concurrenten op het gebied van SEO goed doen en waar jij dus aan moet gaan werken.

In dit artikel zal ik van beide soorten programma’s een aantal handige tools noemen en uitleggen wanner je die tools het best kunt gebruiken.

Waarom je wilt weten hoe je zoekresultaat eruit komt te zien

Er zijn eigenlijk twee redenen waarom je wilt weten hoe je zoekresultaat eruit komt te zien. Namelijk:

  • Je wilt weten of hij er visueel goed uitziet. Dus geen afgebroken woorden, te korte zinnen en wellicht kan je elementen toevoegen zodat je opvalt tussen de rest.
  • Je wilt weten of je meta titel, URL en meta omschrijving SEO proof zijn (o.a. het zoekwoord bevatten).

Erg belangrijk voor zowel de vindbaarheid als het doorklikratio.

serp checker zoekresultaat

3 SERP Checkers voor het tonen van je zoekresultaten op een rijtje

Nu het verschil tussen de twee duidelijk is en je weet wanneer welke SERP checker in moet zetten, is het tijd om er een aantal te noemen.

En we beginnen met de tools die een preview tonen van een zoekresultaat. De tools die ik het meest gebruik (in volgorde van meest naar minst gebruikt zijn):

Waarom je wilt weten waar je concurrenten goed op scoren

Iedereen kent het eigenlijk wel. Je hebt ’s werelds beste blog geschreven, maar toch blijf je hangen op pagina twee in Google.

Hoe kan het nou dat je concurrenten hoger scoren?

Dat kan je achterhalen met een SERP Checker. Daarmee kan je immers bepaalde data zien.

Scoren je concurrenten bijvoorbeeld beter omdat ze meer backlinks hebben? Of is hun artikel vaker gedeeld op social media?

Daar kom je dan heel gemakkelijk achter. Kijk maar eens naar onderstaand voorbeeld van SERPChecker.com.

SERP Checker voorbeeld

4 SERP Checkers voor het bespioneren van je conucrrenten op een rijtje

Voor het controleren en bespioneren van de zoekresultaten gebruik ik een totaal ander rijtje:

Recente blogs

17 januari 2020
answerthepublic review

AnswerThePublic review: Inspiratie voor je content (strategie)

In 2018 veroverde AnswerThePublic de wereld van SEO en content. Met één druk op de knop kan je honderden, zo niet duizenden onderwerpen, zoekwoorden en tussenkopjes bepalen. Inmiddels zijn er meerdere concurrenten ontstaan, maar die werken allemaal net even anders en AnswerThePublic is toch nog steeds marktleider. Aangezien ik vind dat elke ondernemer en marketeer de tool moet kennen, is het hoog tijd om jou er alles over te vertellen.
17 januari 2020
Handleiding toevoegen Google ads

Handleiding: Zo voeg je iemand toe aan Google Ads (voorheen Adwords)

Om het voor mijn klanten (en natuurlijk voor mensen die via Google bij dit artikel zijn beland) makkelijk te maken, schrijf ik blogs over hoe ze mij (of iemand anders) het best kunnen toevoegen aan hun Google Tools. En vandaag laat ik zien hoe je dat doet binnen Google Ads (voorheen Google Adwords).
8 januari 2020
q4 2019 marktaandeel social media

Q4 2019: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De rook (van het vuurwerk) is opgetrokken. We hebben onze katers weer uitgeslapen en elkaar het allerbeste gewenst voor dit jaar. Inmiddels ben je ‘s avonds weer in de sportschool te vinden om het vetlaagje van die paar extra oliebollen weg te werken en terwijl je op de loopband rent denk je: ‘Goh, hoe zou het staan met het marktaandeel van de social media in Nederland en Europa?’ Nou, daar hebben we weer naar gekeken en dus kun je het antwoord gewoon hier weer vinden.
3 januari 2020
Mijn ervaringen met Fiverr na 50 opdrachten

Mijn ervaringen met Fiverr na 50 opdrachten

Je kent mijn blog illustraties wel toch? Het maken daarvan besteed ik uit via Fiverr. Aan Prodesign47 om precies te zijn, een designer uit Pakistan. Fiverr is perfect voor dit soort zaken. Het is goedkoper om het via Fiverr uit te besteden, dan bijvoorbeeld iemand in Nederland in te huren. En het wordt ook nog eens binnen no-time opgeleverd. Aangezien ik vind dat ook jij kennis moet maken met Fiverr, is het hoog tijd om mijn ervaringen na 50 opdrachten met je te delen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *