Zoeken
Menu

Dezelfde term voor twee programma’s die verschillende dingen doen. Wat die verschillen zijn en welke tools je het best kunt gebruiken, leg ik je graag even uit.

Verschil SERP Checker & SERP Checker

De naamgeving is eigenlijk totaal niet handig, maar een SERP Checker kan twee dingen betekenen:

1) een programma dat op basis van jouw input kan laten zien hoe je zoekresultaat er in Google uit komt te zien. Dit is dus puur ter inspiratie, zodat jij je meta titel en omschrijving dusdanig kan inrichten zodat ze het zoekwoord bevatten en de tekst niet afgebroken wordt.

2) een programma dat letterlijk de SERPs (Search Engine Result Pages, oftewel de zoekresultaten) kan controleren om te kijken waarom je concurrenten beter scoren. Dit gebruik je vooral om te bepalen wat je concurrenten op het gebied van SEO goed doen en waar jij dus aan moet gaan werken.

In dit artikel zal ik van beide soorten programma’s een aantal handige tools noemen en uitleggen wanner je die tools het best kunt gebruiken.

Waarom je wilt weten hoe je zoekresultaat eruit komt te zien

Er zijn eigenlijk twee redenen waarom je wilt weten hoe je zoekresultaat eruit komt te zien. Namelijk:

  • Je wilt weten of hij er visueel goed uitziet. Dus geen afgebroken woorden, te korte zinnen en wellicht kan je elementen toevoegen zodat je opvalt tussen de rest.
  • Je wilt weten of je meta titel, URL en meta omschrijving SEO proof zijn (o.a. het zoekwoord bevatten).

Erg belangrijk voor zowel de vindbaarheid als het doorklikratio.

serp checker zoekresultaat

3 SERP Checkers voor het tonen van je zoekresultaten op een rijtje

Nu het verschil tussen de twee duidelijk is en je weet wanneer welke SERP checker in moet zetten, is het tijd om er een aantal te noemen.

En we beginnen met de tools die een preview tonen van een zoekresultaat. De tools die ik het meest gebruik (in volgorde van meest naar minst gebruikt zijn):

Waarom je wilt weten waar je concurrenten goed op scoren

Iedereen kent het eigenlijk wel. Je hebt ’s werelds beste blog geschreven, maar toch blijf je hangen op pagina twee in Google.

Hoe kan het nou dat je concurrenten hoger scoren?

Dat kan je achterhalen met een SERP Checker. Daarmee kan je immers bepaalde data zien.

Scoren je concurrenten bijvoorbeeld beter omdat ze meer backlinks hebben? Of is hun artikel vaker gedeeld op social media?

Daar kom je dan heel gemakkelijk achter. Kijk maar eens naar onderstaand voorbeeld van SERPChecker.com.

SERP Checker voorbeeld

4 SERP Checkers voor het bespioneren van je conucrrenten op een rijtje

Voor het controleren en bespioneren van de zoekresultaten gebruik ik een totaal ander rijtje:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog