Dezelfde term voor twee programma’s die verschillende dingen doen. Wat die verschillen zijn en welke tools je het best kunt gebruiken, leg ik je graag even uit.
De naamgeving is eigenlijk totaal niet handig, maar een SERP Checker kan twee dingen betekenen:
1) een programma dat op basis van jouw input kan laten zien hoe je zoekresultaat er in Google uit komt te zien. Dit is dus puur ter inspiratie, zodat jij je meta titel en omschrijving dusdanig kan inrichten zodat ze het zoekwoord bevatten en de tekst niet afgebroken wordt.
2) een programma dat letterlijk de SERPs (Search Engine Result Pages, oftewel de zoekresultaten) kan controleren om te kijken waarom je concurrenten beter scoren. Dit gebruik je vooral om te bepalen wat je concurrenten op het gebied van SEO goed doen en waar jij dus aan moet gaan werken.
In dit artikel zal ik van beide soorten programma’s een aantal handige tools noemen en uitleggen wanner je die tools het best kunt gebruiken.
Er zijn eigenlijk twee redenen waarom je wilt weten hoe je zoekresultaat eruit komt te zien. Namelijk:
Erg belangrijk voor zowel de vindbaarheid als het doorklikratio.
Nu het verschil tussen de twee duidelijk is en je weet wanneer welke SERP checker in moet zetten, is het tijd om er een aantal te noemen.
En we beginnen met de tools die een preview tonen van een zoekresultaat. De tools die ik het meest gebruik (in volgorde van meest naar minst gebruikt zijn):
Iedereen kent het eigenlijk wel. Je hebt ’s werelds beste blog geschreven, maar toch blijf je hangen op pagina twee in Google.
Hoe kan het nou dat je concurrenten hoger scoren?
Dat kan je achterhalen met een SERP Checker. Daarmee kan je immers bepaalde data zien.
Scoren je concurrenten bijvoorbeeld beter omdat ze meer backlinks hebben? Of is hun artikel vaker gedeeld op social media?
Daar kom je dan heel gemakkelijk achter. Kijk maar eens naar onderstaand voorbeeld van SERPChecker.com.
Voor het controleren en bespioneren van de zoekresultaten gebruik ik een totaal ander rijtje:
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.