Persoonlijk ben ik fan van het concept, maar voor beide kampen is wat te zeggen. En in dit artikel ga ik je er alles over vertellen.
We beginnen even bij het begin. Wat houdt de functie precies in?
Als je Search Intent letterlijk vertaalt, dan betekent het de zoekintentie. Oftewel, de intentie waarmee mensen een zoekwoord gebruiken.
De zoekintentie is belangrijk, omdat je als marketeer weten wat iemand wilt bereiken. Stel dat iemand ‘Hoe repareer ik mijn telefoon zelf’ intypt, dan wil hij geen aanbieders zien van partijen waar hij zijn telefoon kan repareren, maar handleidingen, tips en blogs over hoe hij het zelf kan doen.
Klinkt heel logisch… en dat is het ook.
Het doel van de Semrush Search Intent is eigenlijk heel simpel. Semrush wil jou op weg helpen om de intentie achter een zoekwoord te begrijpen.
Met deze informatie kan jij betere content schrijven die beter aansluit bij je doelgroep en wat ze willen bereiken.
De informatie die Semrush geeft, bestaat uit 4 soorten Search Intent. En die 4, ga ik je nu uitleggen.
Zoals je in bovenstaande screenshot kan zien, zijn er 4 zoekintenties:
Semrush heeft op haar website perfect uitgelegd wat we met elke zoekintentie benoemen. Dus ik zal die informatie zeker als basis gebruiken.
Zoekwoorden met een informerende zoekintentie zijn vaak vragen of zoekopdrachten waar mensen op zoek zijn naar een antwoord. Bijvoorbeeld: ‘wat is …’, ‘waar is …’, of ‘hoe…’.
In de praktijk betekent dit dat dit vaak voorbeeld blogs zijn.
Een zoekwoord met een navigerende intentie wordt gebruikt wanneer mensen specifiek op zoek naar een bepaalde pagina of website. Denk bijvoorbeeld aan ‘gemeente ede paspoort aanvragen’ of je moeder die ‘Marktplaats’ intypt in Google in plaats van naar de website te gaan.
In de praktijk zijn dit vooral branded zoekopdrachten. Zoekwoorden waar een bedrijfsnaam in zit dus.
Bij zoekopdrachten met een commerciële intentie, kun je volgens Semrush perfect een gratis versie of product aanbieden. Dit zijn zoekwoorden die net niet in het bakje converterend vallen, maar wel ondersteunend zijn aan het doen van een aankoop of aanvraag.
En we zijn bij het laatste kopje aangekomen: zoekwoorden met een transactionele intentie. Dit zijn zoekwoorden waaruit blijkt dat mensen iets willen kopen, huren, bezoeken, aanvragen, etc.
Dit hoeft dus niet alleen direct om euro’s te gaan, maar het kan ook draaien om zachte conversies.
Het is nu niet zo dat we het proces van het doen van een zoekwoordanalyse nou compleet gaan omgooien of anders gaan doen. Want gezond verstand wint het altijd van de tools.
Maar zeker voor startende marketeers, onze stagiaires of voor klanten die nog niet zoveel ervaring met online marketing hebben, kan het een ontzettend handig hulpmiddel zijn.
Zie de Search Intent dus ook niet als vervanger, maar als aanvulling en als ondersteuning. Daarom kan het zo zijn dat we de Search Intent bij de ene klant wel meenemen in de zoekwoordanalyse en bij de andere niet.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.