Daarmee krijg je namelijk een melding wanneer iemand iets op zijn of haar website over je vertelt en je noemt. Perfect voor je SEO, je online reputatie en je autoriteit.
Ik leg je graag uit het wat het is, hoe je deze meldingen instelt en geef je 5 redenen waarom je Google Alerts absoluut moet instellen.
Google Alerts is een dienst van Google die je een melding (e-mail) naar een door jou ingegeven e-mailadres stuurt wanneer een woord of een set woorden online wordt gebruikt in de zoekresultaten van Google.
Een kort voorbeeld: wanneer iemand mijn naam ‘Daniel Kuipers’ of mijn bedrijfsnaam ‘Online Marketing Agency’ gebruikt in een blog, dan krijg ik daar een melding van.
De dienst is volledig gratis te gebruiken en het is stellen is een piece of cake. Ik leg je nu uit hoe je dat doet.
Voordat we de Google Alerts gaan instellen, wil ik je een kleine opdracht geven: Denk na over wat voor woorden / termen / woordgroepen interessant voor jou zouden zijn om een melding van te krijgen.
Bijvoorbeeld:
Maak een lijst van al die termen, zodat we ze nu samen toevoegen in Google Alerts.
Stap 1: Ga naar https://www.google.nl/alerts en log in op je Google account (als je die niet hebt, moet je die eerst aanmaken).
Stap 2: Vul bij ‘Een melding maken over’ een woord of woordgroep in.
Stap 3: Klik op ‘Opties weergeven’ en stel dit allemaal naar wens in.
Stap 4: Herhaal stap 2 en stap 3 totdat je al je woorden hebt gehad.
Stap 5: Klik op het tandwieltje rechts naar ‘Mijn melding’ om de bezorgingstijd en de samenvatting aan te passen.
Het kan zijn dat je de meldingen niet gebruikt, dat ze niet meer relevant zijn of dat je simpelweg andere woorden wilt gebruiken.
Het aanpassen of verwijderen van een Google Alert kan je doen door rechts naast de door jou ingevulde woorden op het potloodje te klikken.
In de intro gaf ik al een paar korte redenen waarom je een Google Alert moet instellen, daar wil ik nu dieper op in gaan. Sterker nog, ik geef je maar liefst 5 redenen geven waarom je dit absoluut moet instellen.
Laten we snel beginnen.
Dat is interessant voor je SEO! Je kan namelijk zien of mensen een link naar je website hebben toegevoegd, of niet.
In het tweede geval kan jij dan contact zoeken, zodat je de link wel krijgt (zei iemand linkbuilding?)
Is er in jouw branche of vakgebied een belangrijke ontwikkeling gaande? Is er bijvoorbeeld door Google een update aangekondigd?
Kom er door de Google Alerts meteen achter, zodat jij altijd op de hoogte bent van het laatste nieuws Vervolgens kan je deze informatie delen op social media en dat kan ervoor zorgen dat je als expert wordt gezien.
Jij bent namelijk altijd de persoon die als eerst de informatie online zet.
Is je organisatie positief of negatief in het nieuws geweest? Dan wil je daar in beide gevallen natuurlijk snel op handelen.
Je wilt mensen bedanken als ze positief zijn geweest en je wilt het oplossen als er iets negatiefs over je bedrijf is gezegd. Dit kan er maar net voor zorgen dat de negatieve berichten snel in de online doofpot worden gestopt.
Je kan natuurlijk ook een Google Alert instellen op de bedrijfsnaam van je grootste concurrent(en). Daarmee kan je zien wat ze bijvoorbeeld op het gebied van linkbuilding doen (waar ze dus waarschijnlijk ook genoemd worden) en waar ze allemaal mee bezig zijn.
Dit kan je niet alleen doen met hun bedrijfsnaam, maar ook met hun producten, de naam van de eigenaar of met hun diensten.
Deze reden staat in het verlengde van reden 2. Wanneer je altijd op de hoogte bent van de nieuwste ontwikkelingen, de nieuwste blogs en andere informatie in je branche dan heb je voldoende input voor je blogs.
Je hoeft niet meer uren op zoek naar leuke blogonderwerpen, maar de blogonderwerpen komen gewoon naar jou toe.
Dat je inmiddels overtuigd moet zijn van Google Alerts, dat is duidelijk. Nu ben ik heel benieuwd of het instellen je gelukt is en welke woorden je hebt gebruikt.
Laat je het mij weten in de reacties?
Dit artikel is geschreven op 21 oktober 2019 en geüpdatet op 30 maart 2023.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.