Zoeken
Menu

De talks die ik heb bijgewoond 

Er waren een hoop presentaties bij Friends of Search 2024. Ik heb niet alles kunnen bijwonen, maar wel een hoop. Zo was ik bij Aleyda Solis die sprak over AI in SEO, bij Arnoldo Cabrera die de SEO-strategie van Ikea liet zien en bij bijvoorbeeld Linda Hogenes die deelde hoe Coolblue vroegtijdig al E-E-A-T principes toepaste. Ook ik heb nog een deepdive talk gevolgd van Michiel Schoonhoven over hoe je je team AI-proof kunt maken.  

Eén van de talks die mij nog het meeste is bijgebleven was die van Kevin Indig. Deze presentatie ging over patronen die de beste en meest succesvolle bedrijven met elkaar delen

AI: de grootste verandering in search sinds Google 

AI betekent een revolutie voor zoekmachines. Vergelijkbaar met Googles opkomst. Bij AltaVista en Yahoovroeger draaide het vooral om losse trefwoorden, wat leidde tot een gebrek aan context en dus minder relevante resultaten. 

Vandaag de dag werkt dit compleet anders en stuurt Google zichzelf als zoekmachine bij met AI. Hierbij worden gebruikersintenties en vragen geïnterpreteerd en meegenomen bij het bepalen van de zoekresultaten. Maar dat is nog maar het begin. Ik heb talloze voorbeelden gezien van mogelijkheden binnen crawls van websites tot aan zoekwoordanalyses en concurrentieonderzoek met AI.   

Zero click world 

Met de voortdurende evolutie van AI en de opkomst van chatbots en andere geavanceerde technologieën, staat de Zero Click World voor de deur. Een nieuwe uitdaging voor online marketeers en SEO-professionals. In deze wereld vinden gebruikers steeds vaker direct antwoorden op de zoekresultatenpagina. Zonder dat ze nog door hoeven te klikken naar een specifieke website. Traditionele SEO-strategieën moeten dus aangepast worden.  

Het is bijvoorbeeld niet alleen belangrijk meer om te streven naar een hoge positie in de zoekresultaten. Maar ook om vooruit te kijken naar de groeiende invloed van featured snippets, knowledge panels en andere SERP-features. Dit betekent dat marketeers moeten focussen op het optimaliseren van content voor maximale zichtbaarheid en autoriteit binnen de zoekresultaten zelf. Om relevant te blijven in deze snel veranderende digitale omgeving. 

Het einde van SEO? 

De Zero Click World wint terrein en technologische ontwikkelingen zoals AI en chatbots veranderen de zoekervaring met een rap tempo. Daarmee rijst de vraag of we het einde van SEO in zijn huidige vorm naderen. Sommige experts beweren dat traditionele SEO-taken mogelijk zullen opgaan in andere beroepen, zoals contentmarketing, UX-design en datamanagement. 

In plaats van een op zichzelf staand specialisme, zou SEO kunnen evolueren naar een integraal onderdeel van deze disciplines. Hierdoor zouden SEO-principes worden geïntegreerd in alle aspecten van digitale marketing en de gebruikerservaring. For better or worse, we gaan het meemaken! 

What the best do best 

Het wordt het steeds uitdagender om het verkeer naar je website te verhogen. Zeker in een tijd waarin Google jaarlijks tot wel 10 updates doorvoert. Een belangrijke factor hierbij is de kwaliteit van de content. Die is sterk afhankelijk van de concurrentie. Opvallend is dat de topspelers onder andere hier juist een groot verschil maken. Pagina’s met content van hoge kwaliteit worden namelijk door Google beloond. Zelfs als het aantal indexeerbare pagina’s daalt kan dit resulteren in een stijging van het verkeer. 

Daarnaast letten de beste bedrijven op het design van hun website, vermijden ze stockfoto’s en vergelijkbare elementen waar Google kritisch naar kijkt en voegen ze interactieve widgets of quizzen toe om gebruikers beter van dienst te zijn. In plaats van te kiezen voor standaard landingspagina’s denken ze buiten de gebaande paden. 

AI Proof Marketing Team in 5 stappen 

Het opzetten van een AI-proof marketingteam kan in vijf stappen worden gerealiseerd. Allereerst is het samenstellen van een taskforce van belang. Waarbij vertegenwoordigers van elk team worden betrokken. Vervolgens is het handig om een AI-beleid te ontwikkelen dat richtlijnen en protocollen vastlegt voor het gebruik van AI-data en de communicatie naar klanten toe. 

Investering in AI-training en educatie volgt om het team voor te bereiden op de integratie van AI in hun werkprocessen. Een grondige AI-impactaudit helpt om potentiële geautomatiseerde taken te identificeren en te begrijpen welke veranderingen nodig zijn met een focus op belangrijke aspecten zoals E-A-T. Tot slot is het selecteren van AI-tools van groot belang, waarbij doorgaans wordt gestart met de grote spelers en niet te veel tijd wordt besteed aan kleinere tools. De belangrijkste take-away? Ga hier consistent mee aan de slag. Reserveer er bijvoorbeeld elke vrijdag tijd voor! 

Next level linkbuilding 

Linkbuilding is een van de belangrijkste ranking factoren en word door velen gezien als een soort tool. Maar eigenlijk zijn het aanbevelingen. Het kan daarbij tegenwoordig verstandig zijn om de homepage te gebruiken voor linkbuilding. Branding en merkidentiteit zijn namelijk de beste ranking factoren die er bestaan.Maar let wel op: als je als bedrijf niet goed presteert, kun je ook niet verwachten dat je hoog scoort in Google. . Of zoals Alexandra Tachalova het mooi beschreef: “If you have a shit company dont expect good results in search rankings”. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog