Duplicate content plaatsen op twee websites: zo doe je dat Google proof

Geplaatst op 24 september 2021 door Daniël Kuipers

De vuistregel binnen SEO is dat je zo min mogelijk duplicate content wilt. Oftewel, content die op 2 of meerdere plekken staat. Dubbele content, dus.

Dit kan van alles zijn. Dubbele producten, dubbele landingspagina’s of bijvoorbeeld dubbele categorieën. In bepaalde gevallen ontkom je er niet aan om dubbele content te hebben, bijvoorbeeld omdat dit technisch niet mogelijk is om alles uniek te maken.  Of je hebt zo je redenen om je blogs op twee websites te zetten. Kan ook.

In dit artikel leg ik je uit hoe je daarmee om moet gaan.

Wat is duplicate content?

Duplicate content, ook wel dubbele content, is niks anders dan dat erop twee of meerdere plekken op het internet dezelfde inhoud staat. Die content gaan daardoor  vaak met elkaar de strijd aan in Google. Het gaat vooral over tekst, maar kan ook gaan over de combinatie van tekst en afbeeldingen.

Vaak is het zo dat dubbele content ontstaat omdat er twee dezelfde pagina’s zijn die bewust of onbewust zijn aangemaakt. De dubbele content kan er zijn binnen één website (intern), maar ook tussen twee website (extern) van een ander domein.

Verschil interne en externe duplicate content

Dubbele content is dubbele content, maar er is een verschil tussen interne en externe duplicate content.

Het verschil tussen die twee kan je het best uitleggen door de oorzaak van de duplicate content. Interne duplicate content ontstaat vaak door:

  • de techniek (pagina’s die dubbel worden aangemaakt)
  • een fout die iemand onbewust (bewust kan ook, maar dat komt niet vaak voor) heeft gemaakt door content op twee plekken te plaatsen.

Externe dubbele content ontstaat vaak door:

  • Iemand die je wel of niet kent en die je content heeft gestolen
  • Een bewuste keuze omdat je je content op twee plekken willen hebben staan.

Als je de vier redenen ziet, dan zie je dat het bij interne duplicate content het vaak onbewust is gedaan. Daar is niet over nagedacht. Bij externe duplicate content is er bewust over nagedacht en is er moedwillig voor gekozen.

Laten we het eens hebben over dat laatste.

Waarom zou je duplicate content op twee (of meer) websites willen plaatsen?

Als tijdgebrek de reden voor dubbele content binnen jouw website is, dan kan je zeggen dat dat geen goed excuus is. Maar in bepaalde gevallen kan dat wel zo zijn.

Stel, je hebt twee website over hetzelfde onderwerp. Je schrijft een steengoed artikel en wilt deze op beide websites zetten.

Mijn eerste advies zou zijn: herschrijf het artikel en zorg dat beide teksten uniek zijn. Maar dat kan niet altijd.

Als je de tijd niet hebt, het artikel niet kan herschrijven en je het artikel op beide websites wilt plaatsen, omdat je het artikel bijvoorbeeld in je nieuwsbrief gaat noemen of omdat je dat vanuit de klantreis / conversie handig vindt, dan is dat te begrijpen.

Dat komt wel eens voor.

Een ander voorbeeld bijvoorbeeld kan zijn dat je meerdere webshops hebt, maar die beide dezelfde feed hebben. Ook dit kan zorgen voor duplicate content. 

Straft Google duplicate content op twee websites af?

Het is niet zo dat Google je op de vingers tikt als je intern dubbele content hebt. Externe duplicate content kan Google wel afstraffen, maar alleen als het gejatte content is.

Maar hoe kan het dat dan duplicate content ervoor kan zorgen dat de pagina’s niet scoren? Nou, omdat Google simpelweg niet weet wie alle credits moet krijgen.

Stel. Je ziet een eeneiige tweeling die sprekend op elkaar lijkt. Weet jij wie beter kan hoofdrekenen? Weet jij wie beter kan zwemmen? Nee. En hetzelfde geldt voor Google.

Google kan je content niet beoordelen als het dubbel is. Het algoritme raakt verward, dus moet je de zoekmachine een beetje op weg helpen. Als je dat niet doet, zal Google alle dubbele content niet goed op waarde kunnen beoordelen en dus niet hoog laten scoren.

En wat nou als je wel dubbele content hebt? Bewust of onbewust? Nou, dan heb je daar ook manieren voor om dat SEO-technisch goed op te lossen.

En die laat ik je nu zien.

In 3 stappen je duplicate content Google proof op twee websites plaatsen (voor bewuste dubbele content)

Stel, je hebt een blog geschreven over de 5 voordelen van een moswand op de werkvloer en je wilt ‘m op twee websites plaatsen.

Stap 1: De eerste keuze die je moet maken is: welke website wil je dat alle credits krijgt en moet gaan scoren met het artikel?

Het kan namelijk niet dat beide artikelen de credits gaan krijgen. Je moet er 1 kiezen.

Stap 2: zet de pagina van de website die de credits niet moet krijgen op noindex. Mocht je gebruik maken van Yoast, dan kan je dit doen onder ‘geavanceerd’ en dan ‘Ja (huidige standaard voor Berichten) op ‘Nee’ zetten.

Mocht je geen WordPress hebben en/of geen Yoast, dan moet je je webdeveloper even vragen hoe je dit kan doen. Of even googlen.

Stap 3: Stel de URL van de pagina die de credits moet gaan krijgen als canonieke (canonical) URL in bij de website die niet de credits moet gaan krijgen.

Korte uitleg: ik vergelijk de canonical altijd met een soort bronvermelding. Met de canonical zeg je als het ware tegen Google: ‘Hé Google, je moet mij de waarde van de content niet geven. Ik heb het namelijk van deze URL gebruikt’.

De canonieke URL kan je ook weer onder het kopje geavanceerd bij Yoast invoeren op de pagina zelf. Die zie je ook hierboven in de afbeelding weer terug.

Ook hier geldt: heb je geen Yoast/WordPress, ga dan naar je developer.

Onbewuste duplicate content oplossen doe je zo

Het is je nu duidelijk hoe je bewuste dubbele content oplost. Maar hoe lost je dan onbewuste dubbel content op?

Dat kan je natuurlijk op dezelfde manier als het oplossen van onbewuste dubbele content doen, maar dat is niet de meest ‘schone’ manier.

Mocht je website je content  automatisch op twee pagina’s zetten? Laat je developer dit aanpassen. Het is altijd beter om duplicate content bij de bron aan te pakken, dan door pleisters te plakken en met omwegen je website weer SEO proof te maken.

In alle andere gevallen: herschrijf de content waar mogelijk, zodat ieder stukje weer uniek is!

Geschreven door: Daniël Kuipers Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.
ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Laatste reviews

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2021 - Online Marketing Agency

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]