Zoekmachines en controle. Die twee gaan niet altijd hand in hand. Maar met het gebruik van robots meta tags hebben we toch meer controle dan we denken over onze zichtbaarheid in de SERPS. In dit artikel behandel ik daarom de 10 belangrijkste robots meta tags waarmee je invloed uit kunt oefenen over de zichtbaarheid van je website in de zoekresultaten.
Inhoudsopgave
Wat zijn robots meta tags
Robots meta tags zijn regels code die crawlers (de spinnetjes van zoekmachines) instructies geven voor het bekijken en indexeren van een pagina. Een robots meta tag staat altijd in de header van een pagina en is opgebouwd uit twee elementen, namelijk ‘name’ en ‘content’.
Name
Met name geven we aan voor welke user agent (zoekmachine) de instructie bedoeld is. Dit kunnen alle zoekmachines zijn maar ook één specifieke zoekmachine:
Alle zoekmachines
- <meta name=”robots” content=”” />
Alleen Google
- <meta name=”googlebot” content=”” />
Alleen Bing
Content
Met de content geven we aan welke instructie de user agent (zoekmachine) moet opvolgen. Bijvoorbeeld dat een pagina niet door Google geïndexeerd mag worden. Dit ziet er dan als volgt uit:
- <meta name=”googlebot” content=”noindex” />

Welke robots meta tags zijn er?
Er zijn best een aantal robots meta tags beschikbaar, waaronder een aantal bekende zoals de ‘noindex’. Maar er zijn dus ook een aantal minder bekende tags. Voor het gemak heb ik de 10 belangrijkste robots meta tags hieronder voor je op een rij gezet.
1. noindex
De noindex meta tag is de meest bekende en meest gebruikte meta tag uit deze lijst. Met de noindex tag vertel je zoekmachines dat de pagina niet geïndexeerd mag worden. Dit betekent dat de pagina niet terug te vinden is in de zoekmachines. Bijvoorbeeld handig voor de Algemene voorwaarden of het Privacybeleid van je website.
Voorbeeld:
- <meta name=”robots” content=”noindex” />
2. nofollow
Met de nofollow meta tag vertellen we zoekmachines de links die op de pagina staan niet te volgen. Dit betekent dat de kleine spinnetjes van de zoekmachines de links op de betreffende pagina niet zullen volgen.
Voorbeeld:
- <meta name=”robots” content=”nofollow” />
Staan er links op de pagina waarvan je wilt dat de zoekmachine ze wel volgt? Voeg dan de attribute rel=’nofollow’ toe aan de specifieke links die je niet gevolgd wil hebben. De zoekmachines zullen de links waar dit niet aan toegevoegd is dan wel gewoon volgen.
Voorbeeld:
- <a href=”https://www.onlinemarketingagency.nl” rel=”nofollow”>OMA</a>
3. none
Wil je een pagina zowel een noindex als nofollow meta tag willen meegeven dan kun je dit doen door none te gebruiken. Met de meta tag none geef je zoekmachines aan dat de pagina niet geïndexeerd mag worden en dat de links op de pagina niet gevolgd mogen worden.
Voorbeeld:
- <meta name=”robots” content=”none” />
Bovenstaande code is dus eigenlijk gelijk aan:
- <meta name=”robots” content=”noindex” />
- <meta name=”robots” content=”nofollow” />
En omdat je meta tags mag combineren in één regel code zijn bovenstaande codes ook weer gelijk aan:
- <meta name=”robots” content=”noindex, nofollow” />
4. nosnippet
De meest gangbare meta tags hebben we nu gehad. We komen nu bij de wat onbekendere tags, zoals bijvoorbeeld deze nosnippet meta tag. Met de nosnippet meta tag geef je de zoekmachines aan dat deze van de desbetreffende pagina geen meta description in de zoekresultaten mogen tonen.
Let op: dit zorgt er ook voor dat de pagina niet in aanmerking komt voor een featured snippet in de SERP’s!
Voorbeeld:
- <meta name=”robots” content=”nosnippet” />
5. nositelinkssearchbox
De nositelinksearchbox zorgt ervoor dat er geen zoekbalk van je website wordt getoond in de zoekresultaten.

Voorbeeld:
- <meta name=”robots” content=”nositelinkssearchbox” />
6. nopagereadaloud
Met de nopagereadaloud meta tag geef je aan dat de content op de pagina niet gebruikt mag worden voor voice services als Google Home.
Voorbeeld:
- <meta name=”robots” content=”nopagereadaloud” />
7. Max-snippet
De max—snippet meta stelt je in staat een maximale lengte mee te geven aan je meta description. De standaardwaarde is -1. Dit betekent dat er geen maximale lengte wordt meegegeven.
De volgende waardes kunnen worden opgegeven:
Voorbeelden:
- <meta name=”robots” content=”max-snippet:0″ />
- <meta name=”robots” content=”max-snippet:-1″ />
- <meta name=”robots” content=”max-snippet:[nummer]” />
8. max-image-preview
Met de max-image-preview meta tag kun je de maximale grootte van een afbeelding in de zoekresultaten van Google specificeren.
De volgende waardes kunnen worden opgegeven:
- none: er wordt geen voorbeeldafbeelding getoond
- standard: er wordt een standaard voorbeeldafbeelding getoond
- large: er wordt een grote voorbeeldafbeelding getoond
Voorbeelden:
- <meta name=”robots” content=”max-image-preview:standard”>
9. max-video-preview
Heb je een video op je pagina staan en wil je een beperking meegeven aan het maximaal aantal seconden dat getoond mag worden in de zoekresultaten? Dan gebruik je de max-video-preview meta tag.
De max-video-preview tag kent de volgende bijzondere waardes:
- 0 – Er mag alleen een statische afbeelding gebruikt worden
- -1 – Er is geen limiet voor het aantal seconden dat getoond mag worden
Maak je geen gebruik van de max-video-preview meta tag, dan bepaalt Google zelf de lengte van de voorbeeldvideo in de zoekresultaten.
Voorbeeld:
- <meta name=”robots” content=”max-video-preview:-1″>
10. noimageindex
Met de noimageindex tag vertel je zoekmachines dat je de afbeeldingen op de pagina niet wilt laten indexeren. Dit betekent dat de afbeeldingen op de pagina niet terug te vinden zijn in de zoekresultaten.
Voorbeeld:
- <meta name=”robots” content=”noimageindex”>
Robots meta tags controleren
Wil je snel achterhalen welke robots meta tags de pagina’s van een website hebben meegekregen? Crawl de website dan met Screaming Frog, selecteer alleen ‘HTML’ in de filter en scroll naar het kopje ‘Meta Robots 1’. Hier zie je voor elke pagina welke robots meta tags er zijn opgegeven.
En als je in de rechter kolom navigeert naar het kopje ‘Directives’, dan vind je het overzicht van alle geplaatste robots meta tags.

Aan de slag met robots meta tags!
Nu je de verschillende robots meta tags kent en weet welke functies deze hebben, kun je weer een stuk meer controle uitoefenen op de zichtbaarheid van je website in de zoekresultaten. Doe er je voordeel mee!