Zoeken
Menu

Het is ontzettend belangrijk dat potentiële klanten die langslopen ook daadwerkelijk naar binnen lopen en jouw winkel bezoeken. Maar door alle concurrentie die er de afgelopen jaren bij is gekomen, is dat steeds lastiger.

Om je winkelruit zoveel mogelijk op te laten vallen, is het nodig om extra informatie te bieden en meer ruimte te pakken binnen de winkelstraat. En binnen je advertenties kan je dat doen met advertentie-extensies. Daar ga ik je vandaag alles over vertellen:

Wat zijn extensies en waarom zijn ze zo belangrijk?

Advertentie-extensies zijn niks anders dan handige toevoegingen aan je advertenties die ervoor zorgen dat je meer relevante informatie over je product, dienst of bedrijf kan benoemen.

En zoals je weet is de zoekresultatenpagina van Google inmiddels overladen met extra informatie zoals een Google Mijn Bedrijf, Google Maps en andere onderdelen. Dus is om zoveel mogelijk extensies te gebruiken zodat je ook zoveel mogelijk ruimte kan pakken.

Drukke serps google

Het is nu duidelijk wat advertentie extensies zijn. Nu ga ik wat dingen op een rijtje zetten de voor jou belangrijk zijn om te weten:

  • Door advertentie-extensies in te zetten, wordt jouw advertentie groter waardoor je de concurrentie verder naar beneden drukt.
  • Niet alle extensies worden altijd weergegeven, Google maakt keuzes op basis van bepaalde randvoorwaarden waar wij geen invloed op hebben (concurrentie, ruimte in de zoekresultatenpagina, apparaat etc.).
  • Naast het voordeel van grotere advertenties, hebben extensies ook nog invloed op je kwaliteitsscore. Dit is een score van 1-10 om de relevantie van je advertentie aan te tonen. Hoe hoger de score, hoe hoger de relevantie. Google beloont relevantie door korting te op de CPC (kosten per klik).

Nu we dat hebben gehad, gaan we dieper in op welke extensies er allemaal zijn en hoe je ze het beste in kunt zetten voor jouw bedrijf.

Wat zijn de belangrijkste extensies?

Het is niet zo dat alle extensies even interessant zijn. Helemaal niet zelfs. Als we naar de extensies kijken, maak ik altijd een onderscheid tussen de soorten extensies:

  • Een aantal essentiële extensies
  • Een aantal optionele extensies

Een kleine toelichting:

Essentiële extensies

Er zijn drie extensies die essentieel zijn voor iedere marketeer/ondernemer: sitelink extensies, highlight extensies (ook bekend als callouts) en extensies voor website-informatie.

Met sitelink extensies kun je meer links aan je advertentie toevoegen. Met deze links kan je bezoekers bijvoorbeeld op andere pagina’s laten landen. Denk aan gerelateerde producten/diensten of bijvoorbeeld een contactpagina.

Er worden altijd maar maximaal 4 sitelinks tegelijk vertoond en hoeveel sitelinks je ziet bij een advertentie verschilt per apparaat en zoekopdracht.

Het algoritme van Google bepaalt zelf welke sitelinks worden weergegeven en ik raad je aan om zes tot acht sitelinks toe te voegen, zodat het algoritme kan rouleren en zelf kan bepalen wat de meest relevante is voor je doelgroep.

Sitelinks bestaan uit één titel en twee korte beschrijvingsregels. De beschrijvingsregels worden vaak afgesneden of helemaal niet weergegeven (vooral op mobiele apparaten). Zorg er dus voor dat de titel pakkend is.

Sitelink extensies

Highlight extensies

Met de highlight extensies kun je extra details over je producten, diensten of bedrijf vermelden. Denk aan gratis verzending, laagsteprijsgarantie of andere belangrijke, onderscheidende factoren.

Oftewel, hier benoem je je USP’s.

Net zoals bij sitelinks, heb je niet altijd controle over welke highlights worden weergegeven bij je advertentie. Voeg er daarom zes tot acht toe zodat Google kan rouleren.

highlight extensie

Extensies voor website-informatie

Met deze extensie krijg je extra ruimte om je aanbod onder de aandacht te brengen aan de hand van een categorie (typen, services, modellen, bestemmingen etc.). Voeg hier ook zoveel mogelijk opties toe.

website-informatie extensie google

Optionele extensies

Naast de essentiële extensies die voor iedere marketeer/ondernemer relevant zijn, heb ik ook een lijst gemaakt met optionele extensies. Of je deze extensies in moet zetten, hangt af van je bedrijf, verdienmodel en aanbod.

Ook deze zal ik allemaal kort aanhalen.

Oproepextensie

Met de oproepextensie voeg je een telefoonnummer toe aan je advertentie zodat potentiële klanten direct kunnen bellen vanuit je advertentie. Dit is vooral belangrijk bij B2B en leadgeneratie.

oproepextensie google ads

Leadformulierextensie

Met de leadformulierextensie kunnen potentiële klanten direct een formulier invullen, zonder dat ze op je website zijn geweest. Ook dit is vooral interessant bij een business-to-business markt en bij leadgeneratie.

leadformulierextensie

Locatie-extensie en locatie-extensie voor partners

Heb je een fysieke locatie en is lokale vindbaarheid voor jou belangrijk? Dan moet je de locatie-extensie gebruiken. Je adres wordt dan namelijk weergegeven bij de advertentie, zodat je bedrijf makkelijk vindbaar is.

Verkoop je producten via winkelketens? Dan is de locatie-extensie voor partners voor jou geschikt. Het adres van de dichtstbijzijnde partner wordt weergegeven, zodat klanten daar naartoe kunnen om je producten te kopen.

locatie extensie

Prijsextensies

Wil je je producten of diensten extra onder de aandacht brengen? Prijsextensies zijn een manier om je aanbod direct te tonen aan potentiële klanten. Onder de advertentie krijg je extra ruimte om de prijzen van je producten en/of diensten weer te geven.

De gebruiker kan zelf door een aantal kaartjes heen scrollen, waardoor ze kennismaken met je belangrijkste producten en/of diensten. Je kunt werken met vaste, gemiddelde of vanaf prijzen. Dit geeft je extra flexibiliteit.

prijs extensie google ads

Prijzen zijn fictief 😉

App-extensie

Heb je een app en wil je die extra onder de aandacht brengen? Zet dan de app-extensie in. Onder je advertentie staat een klikbare link naar de App Store of Google Play. De app-extensie wordt alleen op mobiele apparaten (en tablets) weergegeven.

app extensie google

Promotie-extensie

De promotie extensie is perfect als je een tijdelijke promotie of aanbieding hebt op je website (of fysieke winkel). Zijn de jeans in de aanbieding? Zijn alle broden deze week 1+1 gratis? Of bied je tijdelijk korting op je uurtarief als dienstverlener? Breng het onder de aandacht met de promotie-extensie.

prijsextensie ads

Geautomatiseerde extensies: doen of niet doen?

Het is je nu duidelijk welke extensies er allemaal zijn. Mijn advies? Test vooral wat goed en wat niet goed werkt.

Naast de genoemde extensies is het ook mogelijk om met geautomatiseerde extensies te werken. Daar ga ik je nu wat over vertellen met de behulp van Google zelf:

“Als Google Ads voorspelt dat een automatische extensie de prestaties van uw advertentie zal verbeteren, wordt er automatisch een extensie gemaakt en onder de advertentie weergegeven.”

Wanneer je geautomatiseerde extensies aanzet, zeg je dus tegen Google: doe je ding!

Google zal vervolgens zelf extensies toevoegen testen en aanpassen. Dit klinkt misschien op het eerste oog interessant omdat jij het niet hoeft te doen, maar je geeft hier een hoop macht mee uit handen.

Je hebt geen controle meer over de extensies en om die reden adviseer ik je dit nu niet te gebruiken. Zorg dat je dit in eigen hand hebt, want jij wilt toch zelf bepalen wat er waar en wanneer getoond wordt?

Hoe optimaliseer je je extensies?

In Google Ads (Advertenties > Extensies) kun je de prestaties van je extensies inzien.

Bekijk regelmatig hoe je extensies presteren en vervang eventueel slecht scorende extensies. Blijf de extensies net zolang optimaliseren, totdat je doorklikratio bijna niet meer hoger te krijgen is. Probeer verschillende varianten, verschillende USP’s en verschillende combinaties.

Tip: Bespaar tijd en creëer extensies in de Google Ads Editor

Ken je de Google Ads Editor al? Dit is een extra tool van Google waarmee je gemakkelijk wijzigingen in bulk kunt aanbrengen aan je campagnes. In de Editor kun je vanuit de gedeelde bibliotheek nieuwe extensies aanmaken en deze vervolgens toevoegen aan de relevante campagnes. Dit bespaart je enorm veel tijd in vergelijking met het toevoegen via de gebruikelijke Google Ads interface.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog