Maar wat is een QR code eigenlijk? En hoe werkt dat nou precies? Daar ga ik je nu alles over vertellen. Inclusief hét ding wat bijna iedereen die wel werkt met een QR code erg vaak vergeet.
Om het even in lekentaal uit te leggen: een QR is een soort barcode die je kan scannen met je telefoon, zodat er meteen een app, een pagina van een website of een ander stukje dingetje opent.
Dit is dus ideaal als je bijvoorbeeld een link naar je winactie op een poster wilt zetten. Hierdoor kunnen de mensen gemakkelijk met hun telefoon de code scannen, zonder verder de hele link over te typen in hun browser.
Voorbeeld QR code
Ik heb het eigenlijk al een beetje verklapt, maar QR codes kan je dus zowel online als offline gebruiken.
Nu hoor ik je denken: ‘Online’? Ja, online!
Want misschien wil je wel dat mensen gemakkelijk een app openen of een routebeschrijving krijgen wanneer ze je website scannen.
En de offline mogelijkheden? Die zijn er ook genoeg:
En ga zo maar door.
Dit artikel ben ik begonnen omdat ik ooit de vraag kreeg ‘Hoe zie ik de mensen in Google Analytics terug die de QR code hebben gescand?’
Dit was jaren geleden. Maar toen ik vorige week weer de vraag kreeg, vond ik het tijd voor een blog.
Want als je simpel en alleen een QR code maakt, dan ga je die bezoekers terugzien als direct verkeer in Google Analytics. Voor Analytics lijkt het alsof de URL direct is ingetypt.
En dat is voor jou een probleem, want jij wilt weten hoeveel mensen gebruik hebben gemaakt van de QR code. Daarmee kan je namelijk bepalen of je campagne een succes was, hoeveel mensen zijn afgehaakt en wat die mensen verder binnen je website hebben gedaan.
Hoe je ervoor kan zorgen dat dit wél meetbaar is, ga ik je nu vertellen :).
Het antwoord is eigenlijk heel simpel: UTM tagging. Dat mag je nooit vergeten wanneer je werkt met QR codes en dat is de manier waarop je in Analytics kan zien hoeveel mensen gebruik hebben gemaakt van je QR code.
UTM tags zijn stukjes informatie die aan een link worden toegevoegd om ervoor te zorgen dat het voor Google Analytics inzichtelijk wordt wat het resultaat is geweest van een specifieke campagne.
Dat komt er bijvoorbeeld zo uit te zien:
Wat je hier ziet is:
Je kan deze informatie zelf toevoegen, zodat je in Analytics precies terug kan zien wat het resultaat is geweest van elk specifieke QR code (en dus of je campagne een succes was of een flop).
De eerder genoemde URL met UTM tagging heb ik gemaakt met de Campaign URL builder van Google, maar veel QR code generators hebben een dergelijke tool zelf inmiddels ook ingebouwd.
Campagin URL builder van Google
Om je op weg te helpen heb ik ook een paar QR code generators voor je op een rijtje gezet. Dit zijn overigens ook meteen de meest bekende generators in Google, maar dat scheelt je zelf weer zoeken.
De populariteit van QR codes is flink gestegen nadat je geen app meer nodig had voor het scannen ervan. Want het kwam vaak voor dat mensen een QR code wilde scannen, maar niet geen QR scanner op hun telefoon hadden staan.
Als je nu op je iPhone de camera opent en die richt op de QR code, krijg je meteen de pop-up te zien waar je op kan klikken.
3 reacties op “Wat je absoluut niet mag vergeten als je met QR codes werkt”
Hoe vind ik de statistieken van de bezoekers die via de QR-code komen nou terug?
In Analytics onder het kopje Acquisitie!
Ik zie deze niet staan onder acquisitie, en heb de zoekterm ingegeven, maar verschijnt niet. Waar kan ik deze vinden? Ik kan deze enkel zien bij realtime omdat ik er nu toevallig op zit.