Zoeken
Menu

Zoekwoord kannibalisatie is een veel voorkomend probleem. Maar wat is het eigenlijk? En nog belangrijker, hoe vind je het, hoe los je het op en hoe voorkom je het? Hieronder lees je het. 

Wat is zoekwoord kannibalisatie? 

Zoekwoord kannibalisatie is een situatie waarbij meerdere pagina’s van een website concurreren voor dezelfde zoektermen. Dit leidt tot verwarring bij zoekmachines en uiteindelijk tot lagere posities in de zoekresultaten. Daarom wil je zoekwoord kannibalisatie dus zoveel mogelijk voorkomen. 

Hoe ontstaat zoekwoord kannibalisatie? 

Er zijn meerdere manieren waarop zoekwoord kannibalisatie kan ontstaan. Bijvoorbeeld door: 

  • Artikelen of pagina’s te publiceren die erg op elkaar lijken 
  • Een nieuwe versie van een bestaande pagina te maken en de oude pagina niet door te verwijzen 
  • Meerdere wegen naar dezelfde productcategorie te creëren waarbij je hetzelfde zoekwoord hanteert in de paden 
  • Het gebruiken van dezelfde zoekwoorden op pagina’s die op elkaar lijken 
  • Te vergeten dat specifieke subcategorieën moet optimaliseren 

Belangrijk om te begrijpen is dat kannibalisatie niet alleen ontstaat door hetzelfde zoekwoord op meerdere pagina’s te gebruiken. Het ligt echt aan de situatie! 

Wanneer is er sprake van zoekwoord kannibalisatie? 

Google rangschikt pagina’s meestal voor verschillende zoekwoorden. Je pagina over “beste vakanties in Europa” kan dus ook ranken op ”vakantie Duitsland”. Toch is het slim om elke pagina vooral te richten op één belangrijk zoekwoord. 

Het draait uiteindelijk namelijk om relevantie: zoekwoord kannibalisatie gebeurt pas echt als pagina’s te veel op elkaar lijken qua zoekwoorden en inhoud. Als een website bijvoorbeeld zowel een pagina heeft voor “goedkope laptops” als voor “betaalbare laptops” en beide pagina’s ook nog eens (bijna) dezelfde inhoud en zoekwoorden hebben. Dat maakt het moeilijk voor zoekmachines om te bepalen welke pagina het meest relevant is. 

Hoe kun je zoekwoord kannibalisatie vinden op je website? 

Je vindt zoekwoord kannibalisatie op je website door tools zoals Google Search Console (GSC) en SEMrush te gebruiken. GSC laat zien voor welke zoekwoorden je pagina’s ranken en of er overlap is tussen verschillende pagina’s. Met SEMrush zie je ook snel welke pagina’s concurreren voor dezelfde zoekwoorden.  

Een andere, snelle methode om een inschatting te maken is het uitvoeren van een “site:” zoekopdracht in Google, gevolgd door je domein en het zoekwoord. Daarmee zie je op welke pagina’s specifieke zoektermen staan. 

Zoekwoord kannibalisatie opsporen met Google Search Console (GSC) 

Google Search Console (GSC) is een gratis tool die je helpt zoekwoord kannibalisatie (en andere SEO problemen) te vinden. Om die kannibalisatie te vinden, log je in en klik je vervolgens op “Zoekresultaten” in het “Prestaties” menu.  

Zoekwoord kannibalisatie opsporen met Google Search Console (GSC) 

Scroll naar beneden om een lijst te zien van zoekopdrachten (of zoekwoorden) waar je site vertoningen en klikken voor heeft gekregen. 

Zoekopdrachten en gemiddelde positite GSC

Hier vind je de zoekopdrachten, rechtsbovenin kun je ook de gemiddelde positie vinden van je pagina’s binnen de Google resultaten 

Klik op een zoekwoord dat je wilt controleren. Dit past automatisch een “Zoekopdracht:” filter toe. Je kan ook zelf een aangepast zoekfilter toepassen.Scroll daarvoor omhoog, klik op “+ Nieuw”,dan op “Zoekopdracht…” en voer je instellingen in.  

aangepast zoekfilter GSC

Je kunt een aangepast zoekfilter gebruiken om meerdere gerelateerde zoekwoorden tegelijk te controleren.

paginas tabblad GSC

Navigeer naar het “PAGINA’S” tabblad om te zien welke URL rangschikt voor deze zoekopdracht.

Als meer dan één URL klikken en vertoningen ontvangt voor een bepaalde zoekterm, kan dit een teken zijn van zoekwoord kannibalisatie. Analyseer de pagina’s handmatig om te zien of ze overlappende zoekintenties hebben. 

Zoekwoord kannibalisatie opsporen met behulp van tools zoals Semrush 

Ook Semrush’s Position Tracking tool is een handige tool om zoekwoord kannibalisatie op te sporen. Deze tool monitort je Google-rankings en identificeert potentiële gevallen van zoekwoord kannibalisatie in het Cannibalization Report. 

Naast Semrush kun je ook tools zoals Ahrefs en KW Finder gebruiken om zoekwoord kannibalisatie te ontdekken. Maar onthoud wel: meerdere URL’s die voor hetzelfde zoekwoord ranken, zijn niet altijd een probleem. Let op de gebruikersbehoeften om zoekwoord kannibalisatie te identificeren en de juiste oplossing toe te passen.

kannibalisatie rapport onder position tracking in Semrush

Hier vind je het kannibalisatie rapport onder position tracking in Semrush 

Zoekwoord kannibalisatie opsporen met de Site: zoekfunctie 

Gebruik de “site:[domein] [zoekwoord]” zoekoperator om resultaten van jouw domein te filteren. Dus vul in Google bijvoorbeeld in “site:https://onlinemarketingagency.nl/ zoekwoord”. Zo vind je alle pagina’s waarop het ingegeven zoekwoord voorkomt. 

Analyseer vervolgens de resultaten. Richten de pagina’s zich op dezelfde zoekintentie? Zo ja, dan heb je mogelijk een probleem met zoekwoord kannibalisatie dat moet worden aangepakt. Dit is misschien de snelste en makkelijkste optie, maar houd er wel rekening mee dat de Google “site:” zoekopdrachten niet altijd alles vinden. 

Site search functie

Hier maak je dus gebruik van deze ingebouwde functie binnen Google

Hoe lossen we het op? 

Om zoekwoord kannibalisatie op te lossen, kies je één favoriete pagina voor elk betrokken zoekwoord en laat je Google weten welke pagina het belangrijkst is. Dit kun je doen met redirects, canonical tags, optimalisatie van links en inhoud, het maken van nieuwe inhoud of het gebruik van noindex tags. Kies de oplossing die het beste past bij jouw situatie en behoeften.  

  • Kies de pagina op basis van; volume, moeilijkheidsgraad en combinatie van kliks/vertoningen in gsc (liever kliks, maar soms ook vertoningen afhankelijk van volume/moeilijkheidsgraad) 
  • Recycle de content  qua longtails en combineer dit in de nieuwe hoofdpagina 
  • Monitor dit goed de 1e week en kijk wat de effecten zijn, als het goed is kun je dit ook voor evt andere pagina’s doorvoeren (begin altijd met 1 test) 
  • Extra tip, vergeet NIET de interne links te controleren met bijv SCF en deze ook aan te passen (en kijk of er uberhaupt wel genoeg inlinks zijn naar de pagina) 
  • Vergeet ook niet goed te kijken naar de huidige positie van je zoektermen, je wilt geen hoge posities verliezen natuurlijk 

Zoekwoord kannibalisatie voorkomen 

Om zoekwoord kannibalisatie te voorkomen, is het belangrijk om een gestructureerde aanpak te hanteren bij het maken en optimaliseren van je website. Begin met een grondige zoekwoordanalyse om relevante zoektermen te identificeren en richt elke pagina op een uniek zoekwoord. 

Voer ook regelmatig een websitecrawl uit met tools zoals Screaming Frog om dubbele of overlappende inhoud op te sporen. Zorg daarbij voor een logische website-structuur met duidelijke hoofd- en subcategorieën om de kans op overlappende inhoud te verkleinen. 

Met deze aanpak kun je proactief zoekwoord kannibalisatie voorkomen en de prestaties van je website verbeteren. 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog