Meerdere websites tracken met Google Tag Manager

Meerdere websites tracken met Google Tag Manager

YES!

Dat was mijn reactie toen ik een akkoord kreeg op een voorstel. Niet zozeer om de omzet, maar om de uitdagingen in het project.

Het ging namelijk om een multisite en die had ik nog niet eerder meetbaar gemaakt met Tag Manager. Dus ging ik op onderzoek uit.

Mijn conclusie: er is nog geen Nederlands artikel over te vinden, de Engelse artikelen zijn niet helemaal duidelijk en er ontbreekt eigenlijk altijd een concreet stappenplan.

Uiteindelijk is het me toch gelukt, dus ik deel graag hoe ik dat heb gedaan.

Waarom zou je meerdere websites meetbaar willen maken met één Tag Manager container?

Wanneer je meerdere websites, een meertalige site en/of een multisite hebt, dan is het een hele klus om je conversies op de juiste manier door te meten.

Als je 4 websites hebt, met elk 3 of 4 meetbare doelen, ben je haast een dag bezig om alles goed meetbaar te maken. En bij elke kleine aanpassing heb je er ook weer een dagtaak aan.

Gelukkig is dat na het lezen van dit artikel verleden tijd. Want met deze manier kan je gemakkelijk al je Google Analytics codes van al websites koppelen met maar één Tag Manager container.

hell yeah

Welke oplossing geeft Google voor dit probleem?

Google heeft hier een erg handige oplossing voor. Het is een klein beetje technisch, maar ik ga het simpel uitleggen.

Een functie binnen Tag Manager heet de ‘Lookup Table’. Oftewel: de opzoektabel.

Wat je met de Lookup Table kan is eigenlijk heel gemakkelijk. Het is een tabel waarmee je kan zeggen: bij invoer X krijg je uitvoer Y. En om het nog concreter te maken: als je op website X zit, krijg je Analytics code Y.

Met deze functie zijn al je websites met de invoer van een klein tabelletje voorzien van het juiste Analytics script. Vervolgens hoef jij dus alleen maar (één keer) de doelen in Tag Manager te verwerken.

Super vet en handig!

Stappenplan voor het meetbaar maken van al je websites met Tag Manager [15 stappen]

Het toevoegen van de Lookup Table is eigenlijk best makkelijk en in twee minuten gepiept. Dus hoe je dat?

Stap 1: breng alle websites en alle UA-codes in kaart en noteer deze zoals ik heb gedaan in onderstaand voorbeeld. De UA-code vind je in Analytics terug bij de property instelling.

Let op! Verwerk hier van elke website de www en de zonder www variant.

WebsiteUA-code
www.website1.nlUA-123456789
website1.nlUA-123456789
www.website2.nlUA-987654321
website2.nlUA-987654321
www.website3.nlUA-000000000
website3.nlUA-000000000

Stap 2: log-in bij Tag Manager en zorg dat alle benodigde variabelen aangevinkt staan binnen het account waar je alles meetbaar wilt maken.

Dit kan je doen door links in het rijtje op variabelen te klikken en te controleren of alle variabelen onder het kopje ‘Pagina’s’ zijn aangevinkt.

Tag Manager variabele pagina

Nu al het voorwerk is gedaan, gaan we door naar het echt werk.

Stap 3: klik links in het rijtje op ‘Variabelen’ en vervolgens rechtsonder op ‘Nieuw’.

Stap 4: geef de variabele vervolgens linksboven een herkenbare naam. Dat kan ‘GA’ zijn, ‘Google Analytics’ of bijvoorbeeld ‘Lookup Table Analytics’.

Stap 5: klik op de variabele, typ rechtsboven in de zoekfunctie ‘Lookup’ in en klik op ‘Look-up tabel’.

Look-up tabel

Stap 6: Pas de invoervariabele aan zodat er {{Page Hostname}} komt te staan.

Invoervariabele page hostname

Stap 7: voeg het aantal benodigde rijen toe. Kijk hier goed naar stap 1 en let op de www en zonder www varianten.

Rij toevoegen Lookup tabel

Stap 8: vul de URL’s van de websites in bij ‘Invoer’ en vul de UA-codes in bij ‘Uitgang’.

In en uitvoer tag manager

Stap 9: klik rechtsboven op ‘Opslaan’.

We zijn er helaas nog niet! Maar wel bijna. Tag Manager moet nog alleen gekoppeld worden met Analytics en de variabele die we zojuist hebben ingesteld.

Dat doe je als volgt:

Stap 10: klik links op ‘Tags’ en vervolgens rechtsboven op ‘Nieuw’.

Stap 11: geef de tag een herkenbare naam. Bijvoorbeeld Google Analytics of GA koppeling.

Stap 12: klik op ‘Tagconfiguratie’ en selecteer ‘Google Analytics – Universal Analytics’.

Google Analytics Universal

Stap 13: laat de trackingtype op ‘Paginaweergave’ staan en selecteer bij ‘Google Analytics-instellingen’ de naam van de variabele die je bij stap 4 hebt gekozen.

Stap 14: klik op de Trigger, selecteer ‘All Pages’ en kliks rechtsboven op ‘Opslaan’.

We zijn er bijna! Alles staat klaar. We hoeven alleen nog deze Tag Manager container live te plaatsen.

Stap 15: klik rechtsboven op ‘Verzenden’ en dan op ‘Publiceren’.

Zo. Dat was makkelijker dan je dacht. Wat je nu nog moet doen is in Analytics onder het kopje ‘Realtime’ even kijken of het verkeer goed binnen komt.

En natuurlijk eenmalig je doelen koppelen, want dat is ook erg belangrijk. Daar heb ik overigens handige blogs over geschreven:

Recente blogs

7 augustus 2020
Contactformulier instellen als conversie met Google Analytics [bedankpagina]

Contactformulier instellen als conversie met Google Analytics [bedankpagina]

Een belangrijk onderdeel van online marketing is de meetbaarheid van je resultaten en conversies. Je wilt natuurlijk wel weten wat het effect van je inspanningen is op het aantal conversies. Die conversies kunnen bijvoorbeeld het klikken op het telefoonnummer zijn, het klikken op een mailadres, maar ook het aanvragen van een offerte of het invullen van een contactformulier. En voor die laatste twee is dit artikel bedoeld. Ik laat je namelijk zien hoe je middels een bedankpagina elk formulier meetbaar kan maken en kan instellen als conversie in Google Analytics.
5 augustus 2020
7 redenen waarom een zoekwoord in je bedrijfsnaam wél handig is

7 redenen waarom een zoekwoord in je bedrijfsnaam wél handig is

In SEO-land is het algemene advies dat een zoekwoord in je bedrijfsnaam (en dus je URL) bevorderlijk is voor je organische vindbaarheid. Daar sluit ik me vandaag de dag nog steeds bij aan, al schreef ik kortgeleden in een blog nog over wat de nadelen zijn van een zoekwoord in je bedrijfsnaam. En vandaag vertel ik je wat de voordelen zijn.
28 juli 2020
Handleiding zo voeg je iemand toe aan Mailchimp

Handleiding: zo voeg je iemand toe aan Mailchimp

Om het voor mijn nieuwe klanten (en natuurlijk voor mensen die via Google bij dit blog zijn beland) makkelijk te maken, schrijf ik blogs over hoe ze mij (of iemand anders) het best kunnen toevoegen aan hun programma’s. Zodat ik mijn uren voor jou ook echt aan jouw online marketing kan besteden. En vandaag laat ik zien hoe je dat doet binnen Mailchimp.
20 juli 2020
5 online marketing events in Nederland voor ondernemers

5 Online Marketing Events in Nederland voor Ondernemers in 2020

Beurzen, meetings, conferenties of evenementen. Hoe je ze ook wil noemen, online marketing events zijn de ideale plek om je kennis bij te spijkeren, nieuwe ideeën op te doen en om te netwerken. Veel evenementen op het gebied van digital en online marketing zijn echter bedoeld voor de experts. … maar niet allemaal! Ik licht er daarom een paar voor je uit, waarvan ik denk dat ze zeker de moeite waard zijn om te bezoeken.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]