Meerdere websites tracken met Google Tag Manager

Meerdere websites tracken met Google Tag Manager

YES!

Dat was mijn reactie toen ik een akkoord kreeg op een voorstel. Niet zozeer om de omzet, maar om de uitdagingen in het project.

Het ging namelijk om een multisite en die had ik nog niet eerder meetbaar gemaakt met Tag Manager. Dus ging ik op onderzoek uit.

Mijn conclusie: er is nog geen Nederlands artikel over te vinden, de Engelse artikelen zijn niet helemaal duidelijk en er ontbreekt eigenlijk altijd een concreet stappenplan.

Uiteindelijk is het me toch gelukt, dus ik deel graag hoe ik dat heb gedaan.

Waarom zou je meerdere websites meetbaar willen maken met één Tag Manager container?

Wanneer je meerdere websites, een meertalige site en/of een multisite hebt, dan is het een hele klus om je conversies op de juiste manier door te meten.

Als je 4 websites hebt, met elk 3 of 4 meetbare doelen, ben je haast een dag bezig om alles goed meetbaar te maken. En bij elke kleine aanpassing heb je er ook weer een dagtaak aan.

Gelukkig is dat na het lezen van dit artikel verleden tijd. Want met deze manier kan je gemakkelijk al je Google Analytics codes van al websites koppelen met maar één Tag Manager container.

hell yeah

Welke oplossing geeft Google voor dit probleem?

Google heeft hier een erg handige oplossing voor. Het is een klein beetje technisch, maar ik ga het simpel uitleggen.

Een functie binnen Tag Manager heet de ‘Lookup Table’. Oftewel: de opzoektabel.

Wat je met de Lookup Table kan is eigenlijk heel gemakkelijk. Het is een tabel waarmee je kan zeggen: bij invoer X krijg je uitvoer Y. En om het nog concreter te maken: als je op website X zit, krijg je Analytics code Y.

Met deze functie zijn al je websites met de invoer van een klein tabelletje voorzien van het juiste Analytics script. Vervolgens hoef jij dus alleen maar (één keer) de doelen in Tag Manager te verwerken.

Super vet en handig!

Stappenplan voor het meetbaar maken van al je websites met Tag Manager [15 stappen]

Het toevoegen van de Lookup Table is eigenlijk best makkelijk en in twee minuten gepiept. Dus hoe je dat?

Stap 1: breng alle websites en alle UA-codes in kaart en noteer deze zoals ik heb gedaan in onderstaand voorbeeld. De UA-code vind je in Analytics terug bij de property instelling.

Let op! Verwerk hier van elke website de www en de zonder www variant.

WebsiteUA-code
www.website1.nlUA-123456789
website1.nlUA-123456789
www.website2.nlUA-987654321
website2.nlUA-987654321
www.website3.nlUA-000000000
website3.nlUA-000000000

Stap 2: log-in bij Tag Manager en zorg dat alle benodigde variabelen aangevinkt staan binnen het account waar je alles meetbaar wilt maken.

Dit kan je doen door links in het rijtje op variabelen te klikken en te controleren of alle variabelen onder het kopje ‘Pagina’s’ zijn aangevinkt.

Tag Manager variabele pagina

Nu al het voorwerk is gedaan, gaan we door naar het echt werk.

Stap 3: klik links in het rijtje op ‘Variabelen’ en vervolgens rechtsonder op ‘Nieuw’.

Stap 4: geef de variabele vervolgens linksboven een herkenbare naam. Dat kan ‘GA’ zijn, ‘Google Analytics’ of bijvoorbeeld ‘Lookup Table Analytics’.

Stap 5: klik op de variabele, typ rechtsboven in de zoekfunctie ‘Lookup’ in en klik op ‘Look-up tabel’.

Look-up tabel

Stap 6: Pas de invoervariabele aan zodat er {{Page Hostname}} komt te staan.

Invoervariabele page hostname

Stap 7: voeg het aantal benodigde rijen toe. Kijk hier goed naar stap 1 en let op de www en zonder www varianten.

Rij toevoegen Lookup tabel

Stap 8: vul de URL’s van de websites in bij ‘Invoer’ en vul de UA-codes in bij ‘Uitgang’.

In en uitvoer tag manager

Stap 9: klik rechtsboven op ‘Opslaan’.

We zijn er helaas nog niet! Maar wel bijna. Tag Manager moet nog alleen gekoppeld worden met Analytics en de variabele die we zojuist hebben ingesteld.

Dat doe je als volgt:

Stap 10: klik links op ‘Tags’ en vervolgens rechtsboven op ‘Nieuw’.

Stap 11: geef de tag een herkenbare naam. Bijvoorbeeld Google Analytics of GA koppeling.

Stap 12: klik op ‘Tagconfiguratie’ en selecteer ‘Google Analytics – Universal Analytics’.

Google Analytics Universal

Stap 13: laat de trackingtype op ‘Paginaweergave’ staan en selecteer bij ‘Google Analytics-instellingen’ de naam van de variabele die je bij stap 4 hebt gekozen.

Stap 14: klik op de Trigger, selecteer ‘All Pages’ en kliks rechtsboven op ‘Opslaan’.

We zijn er bijna! Alles staat klaar. We hoeven alleen nog deze Tag Manager container live te plaatsen.

Stap 15: klik rechtsboven op ‘Verzenden’ en dan op ‘Publiceren’.

Zo. Dat was makkelijker dan je dacht. Wat je nu nog moet doen is in Analytics onder het kopje ‘Realtime’ even kijken of het verkeer goed binnen komt.

En natuurlijk eenmalig je doelen koppelen, want dat is ook erg belangrijk. Daar heb ik overigens handige blogs over geschreven:

Recente blogs

29 mei 2020
10 handige tips voor je Exit Intent Pop-up

10 handige tips voor je Exit Intent Pop-up

De één haat ze en de ander zweert erbij. De één zegt z’n business erop te draaien en de andere ziet het als een conversie killer. We hebben het natuurlijk over exit intent pop-ups. Dat zijn de pop-ups die je voor je neus krijgt als je een website of pagina probeert te verlaten. Mijn visie is dat ze kúnnen werken, mits je ze op de goede manier inzet. Een manier die past bij jou, je business en je klanten. En daar ga ik je vandaag dan ook alles over vertellen.
26 mei 2020
seo scout suggest tool

SEO Scout Suggest: Ontdek nu nog meer nieuwe keywords

We hebben er weer één: een tool die je kan gebruiken voor een extra uitgebreide zoekwoordanalyse. Na AnswerThePublic, AlsoAsked, de zoekwoordentool van Malleo en de Entity Explorer, is de beurt aan de Keyword Suggestion Tool van SEO Scout.
26 mei 2020
verschil landingspagina en blog

Verschil landingspagina en blog: het ultieme antwoord

Het verschil tussen een landingspagina en een blog. Na ontelbare vragen erover, allerlei opmerkingen en het zo’n 348x te hebben uitgelegd (in de afgelopen week), dacht ik: hey, ik schrijf er eens een blog over. Dan is het voor eens en voor altijd duidelijk. En om het ultieme, allesomvattende antwoord daadwerkelijk te geven laat ik ook nog 7 andere SEO fanaten aan het woord. Beter wordt het niet, mensen.
18 mei 2020
youtube kanaal maken

YouTube kanaal maken in 8 simpele stappen [+ bonus tips]

Wist je dat YouTube de derde grootste zoekmachine ter wereld is en daarnaast ook het grootste videokanaal? Nu wel! Voor zowel persoonlijk en op zakelijk gebied is YouTube een krachtig middel. Met video kan je namelijk goed laten zien wie je bent, wat je in huis hebt en je kan er goed vindbaar door zijn in zowel YouTube als Google. Hoog tijd dus om je te vertellen hoe je een eigen YouTube kanaal aanmaakt.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]