Het is alweer oktober. En terwijl je stoofvlees lekker op het fornuis staat te sudderen, heb je mooi even de tijd om het marktaandeel van social media in Nederland en Europa van Q3 van 2020 te bekijken.
Corona blijft immers een behoorlijke impact uitoefenen op het dagelijkse leven en je bent benieuwd of dat ook nog gevolgen heeft voor het gebruik van de social media kanalen. Of, belangrijker nog, voor je contentmarketing- of advertentiestrategie.
Laten we niet langer om de hete brij heen draaien en meteen een duik nemen in de cijfers!
Nederland | Juni 2020 | September 2020 |
58,56% | 60,85% | |
26,76% | 23,74% | |
8,15% | 8,38% | |
2,03% | 2,34% | |
Youtube | 2,43% | 2,66% |
We vallen meteen met de deur in huis: met het social media marktaandeel in Nederland is in Q3 van 2020 weinig spannends gebeurd. Oké, Facebook wint een klein beetje en Pinterest verliest een klein beetje, maar de verschillen ten opzichte van de cijfers in juni zijn minimaal.
En dat geldt eigenlijk ook voor Twitter, Instagram en Youtube.
Het lijkt er sterk op dat gebruikers en adverteerders in de laatste zomermaanden de sociale platformen op eenzelfde manier hebben gebruikt. Weinig nieuws onder de zon dus.
Echt iets zinnigs kunnen we er (nog) niet over zeggen. Laten we daarom snel kijken naar het social media marktaandeel in Europa. Misschien dat daar wél noemenswaardige verschillen of trends zijn te ontdekken!
Europa | Juni 2020 | September 2020 |
80,55% | 81,77% | |
9,73% | 8,41% | |
5,07% | 5,11% | |
1,18% | 1,36% | |
Youtube | 2,04% | 1,96% |
Ook in het social media marktaandeel in Europa is weinig veranderd. Pinterest verliest net als in Nederland een klein beetje en geeft dat voornamelijk aan Facebook, waardoor het toch al enorme aandeel van Europa’s grootste platform nóg iets groter wordt.
Voor de rest zijn de verschillende ook hier te klein om daadwerkelijk te kunnen spreken van een trend. Laat staan van een opmerkelijk stijging dan wel daling. Meer kunnen we er simpelweg niet van maken.
Tot nu toe lijkt het een relatief saaie editie te worden van deze reeks blogs over het social media marktaandeel in Nederland en Europa. Maar laten we toch nog maar even kijken naar Duitsland en België.
Duitsland | Juni 2020 | September 2020 |
63,78% | 72,20% | |
25,04% | 16,02% | |
4,21% | 4,82% | |
0,82% | 1,11% | |
Youtube | 4,06% | 3,75% |
Hey! Bij onze oosterburen gebeurt wat!
Ook in Duitsland pakt Facebook marktaandeel af van Pinterest … maar dan op veel grotere schaal! Sterker nog, Pinterest raakt bijna 40% van haar aandeel kwijt. Dat is heel wat.
Blijkbaar hebben alle Duitsers hun tuinen op orde, hebben ze alle taarten gebakken die er zijn en hebben ze van alles geknutseld met hun kinderen (of waar ze ook maar wat Pinspiratie voor nodig hebben) en zijn ze massaal weer gaan Facebooken.
In ieder geval iets om mee te nemen als je met je bedrijf ook de Duitse markt bestiert!
België | Juni 2020 | September 2020 |
65,83% | 69,02% | |
25,15% | 22,34% | |
3,91% | 4,03% | |
1,19% | 1,21% | |
Youtube | 2,33% | 1,96% |
Met een daling en stijging van ongeveer 3% is de verandering in marktaandelen van respectievelijk Pinterest en Facebook kleiner dan in Nederland, maar wel iets groter dan in Europa.
En daar hebben we dan ook alles wel mee gezegd, want ook in België is er relatief weinig veranderd in de verhoudingen tussen de verschillende platformen.
Waar in het vorige kwartaal ‘inspiratiekanalen’ als Pinterest en Youtube nog grote winsten boekten, lijkt die groei in de afgelopen maanden gestagneerd te zijn. Sterker nog, alle klussen in en om het huis zijn gedaan en de behoefte aan inspiratie loopt zelfs terug. En bij de Duitse Pinterest nog flink ook.
Ondanks dat we als gebruikers over het algemeen juist méér gebruik maken van social media, lijken adverteerders nog steeds geen risico’s te willen nemen door te investeren in een campagne op platformen met een relatief onzekere ROI. Daardoor blijft Facebook overduidelijk marktleider.
Kortom, de crisis houdt nog even aan. En de maatregelen dus ook. We zitten nog steeds (of opnieuw) veel thuis en binnen, maar lijken ons nog steeds op dezelfde manier te vermaken met social media. Het gaat nog niet vervelen. En dát is misschien wel het opmerkelijkste van dit hele verhaal.
Bron: gs.statcounter.com
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.