Het geheim achter social media engagement Pods

Het geheim achter social media engagement Pods [LinkedIn, Instagram & Facebook]

Om de algoritmes van Facebook, Instagram, LinkedIn en andere social media kanalen om tuin te leiden, zijn social media Pods de laatste jaren steeds meer in opkomst.

Het doel? Proberen de algoritmes te slim af te zijn, zodat posts en berichten meer likes, weergaves en reacties gaan krijgen.

Nu vraag jij je af: ‘Wat is een social media Pod’? en ‘Is dit interessant voor mij?’. Of misschien heb je wel een aantal andere vragen. Vandaag doe ik m’n best om zoveel mogelijk van die vragen te beantwoorden.

Wat is een social media engagement Pod?

Een social media engagement Pod is niks anders dan een groep mensen die de commitment naar elkaar heeft uitgesproken om altijd elkaars berichten op social media te liken en bijvoorbeeld onder het bericht te reageren.

Vaak zijn dit gelijkgestemde mensen. Dus het zijn bijvoorbeeld influencers, voetballiefhebbers of bijvoorbeeld een groep ondernemers. Deze groep mensen spreekt af dat ze altijd liken en reageren wanneer iemand uit de groep iets plaatst.

De communicatie gebeurt vaak via een WhatsAppgroep, een Facebookgroep of bijvoorbeeld een Telegram groep.

Maar wat is dan het nut daarvan? Om die vraag te beantwoorden, leg ik je eerst kort uit hoe de algoritmes van social media kanalen werken.

Zo werken de algoritmes van social media kanalen als Facebook, Instagram en LinkedIn

Om het algoritme van een van deze grote spelers uit te leggen, heb je eigenlijk een heel boekwerk nodig. En om heel eerlijk te zijn denk ik dat maar weinig mensen weten hoe de algoritmes écht werken.

Maar wat we wel weten, is dat de algoritmes ongeveer op de volgende omschreven manieren werken:

Wanneer je een bericht op Facebook, LinkedIn of Instagram plaatst, dan krijgen niet al je volgers / connecties het bericht te zien. Je bericht gaat eerst naar een kleine testgroep.

Die bestaat uit ongeveer 5 tot 15% van je totaal aantal volgers / connecties.

Op basis van hoe goed (of slecht) je bericht het binnen die groep doet bepaalt het social mediakanaal of hij ook aan de rest van je volgers wordt getoond.

Heeft niemand je bericht geliket en heeft niemand erop gereageerd? Dan zal het bereik van je bericht laag zijn en zullen weinig mensen het bericht te zien krijgen.

Aan de ene kant is het best triest dat het algoritme zo werkt. Aan de andere kant probeert het algoritme wel ons de beste content voor te schotelen.

Maar dat is niet altijd zo geweest, want zowel de tijdlijn van Facebook en Instagram waren ooit chronologisch. Daar ga ik je nu meer over vertellen :-).

Linkedin tijdlijn pod populair

Van chronologisch naar populariteit

Veel mensen kennen de term ‘social media Pod’ helemaal niet, dat komt omdat veel gebruikers van de social media kanalen dit stil houden.

Maar de afgelopen 10 jaar is het aantal mensen die een social media Pod gebruikt erg gestegen. Hoe dat komt?

Omdat Facebook in 2009 haar algoritme veranderde van chronologisch naar op basis van populariteit en omdat Instagram dat ook in 2016 doorvoerde.

En zoals je nu wel weet, die populariteit speelt een belangrijke rol in het bepalen van het verdere bereik.

De Facebook Pods waren mij in 2015 al bekend, maar sinds kort zie ik ook dat er steeds meer LinkedIn Pods ontstaan. Ik zie dat er een aantal mensen met een groot bereik hun WhatsApp groepen met ‘honderden’ leden promoten.

LinkedIn boost groep pod

Hoe herken je het wanneer iemand een social media Pod gebruikt?

Het herkennen van een social media Pod is ontzettend makkelijk. Je kan dit herkennen aan een aantal signalen:

    • Berichten met veel likes en weinig reacties
    • Het zijn altijd dezelfde mensen die liken en of reageren (en ze doen dit ook allemaal bij elkaar)
    • Nikszeggende reacties
    • Een ontzettend groot bereik, zonder dat de degene die het bericht plaatst veel volgers heeft

Natuurlijk moet ik hier wel een paar nuances maken. Wanneer iemand een LinkedIn bericht heeft geplaatst met maar 500 volgers en hij heeft 300 likes, dan betekent dat niet meteen dat die persoon een LinkedIn Pod gebruikt.

Maar wanneer dat wel het geval is bij iemand die altijd redelijk platte content plaatst die niet echt uniek is, dan weet je vaak al genoeg.

Dit geldt trouwens niet alleen voor LinkedIn, maar ook voor bijvoorbeeld Facebook en Instagram.

Voor- en nadelen van het gebruik een social media Pod

Het grote voordeel van het gebruik van een social media engagement Pods is natuurlijk bereik. Doordat je meer likes en reacties hebt, wordt je bericht vaker vertoond in mensen hun tijdlijn.

Dat is dan ook eigenlijk het enige voordeel. Daar zitten echter wel een paar nadelen aan.

En hoe ik die nadelen weet? Omdat ik in 2017 zelf ook mee heb gedaan aan een Instagram Pod. Dit waren de nadelen waar ik tegenaan liep:

    • In bepaalde Pods moet je verplicht reageren
    • Er zijn mensen die bijvoorbeeld elke dag of twee keer per dag iets plaatsen, terwijl jij dat misschien maar één keer per week doet. Dat betekent elke dag reageren…
    • Je krijgt reacties van vreemde mensen of mensen die irrelevant zijn voor jouw business.
    • Social media kanalen zijn bekend met Pods en dus is er een kans dat je hiervoor gestraft wordt of dat de likes minder gewaardeerd worden. Ook zij zien dat er in één keer 200 mensen via WhatsApp je LinkedIn bericht liken.
    • De regels binnen een Pod kunnen erg streng zijn. Mocht je niet reageren, dan kan je uit de Pod worden gegooid.
    • Mensen plaatsen content die slecht is, waar je het niet mee eens bent of wat je nergens op vindt slaan en dan moet je er toch reageren.
    • Als je stopt met de Pod, ben je je bereik kwijt en zit je met een hoop volgers en connecties waar je geen interactie mee hebt en die geen klant bij je worden.

En die laatste wil ik toelichten. Want als je goed hebt opgelet, dan weet je hoe het algoritme van social media kanalen werkt.

En dan weet je ook dat je met al die extra connecties / volgers van de social media Pods de kans nog kleiner is dat je berichten organisch de juisten mensen bereiken.

Want die 5 tot 15% is nu vertroebeld met mensen die niet relevant zijn. En dat is dus ook de reden waarom het kopen van volgens totaal geen zin heeft.

Conclusie: wat vind ik van de social media Pods?

Ik ben zelf lid geweest van een social media Pod, omdat ik wat gaf om het aantal likes en het bereik dat ik had. Dat was toen, nu weet ik dat ik daar in mijn situatie niks aan heb.

Als je een influencer bent en je social media kanalen zijn je business, dan zou ik het zeker aanraden. Want dan is bereik alles.

Maar ben je een ondernemer en wil je jezelf bijvoorbeeld op de juiste manier online positioneren? Blijf dan weg van grote social media Pods. Het gaat namelijk niet op bereik en likes, maar om klanten en impact.

Mocht je het leuk vinden om met een paar (een paar ja, dus dat is niet 200) ondernemers elkaar te helpen om het bereik iets op te krikken, dan kan je dat zeker niet schaden.

Maar doe dit dan vooral met mensen die je al kent, die je toegevoegde waarde kennen en die je netwerk kunnen versterken.

Recente blogs

26 juni 2020
Betaalproviders uitsluiten in Google Analytics

Betaalproviders uitsluiten in Google Analytics (Mollie, Adyen, Multisafepay, etc.)

Je ziet al je omzet in Google Analytics binnenkomen via referral en niet via organic search of paid search. Terwijl je zeker weet dat je juist daar de meeste omzet mee haalt. Je klikt op referral en ziet dat alle omzet toe wordt gekend aan betaalproviders. Hierdoor weet je niet precies welke inspanning wat oplevert. En dat moet dus opgelost worden. In dit artikel ga ik je daar alles over vertellen.
26 juni 2020
Afmelden voor browsermeldingen

Afmelden voor browsermeldingen: stappenplan per browser

Het kan expres zijn gegaan omdat je een website erg tof vindt of per ongeluk in alle enthousiasme: het accepteren van browsermeldingen. Hoe dan ook, nu wil je ervan af en weet je niet precies hoe dat moet. Om je op weg te helpen heb ik per browser een kort stappenplan geschreven waarmee je je snel kan afmelden voor deze meldingen.
23 juni 2020
Waarom een FAQ zo belangrijk is voor webshop

Waarom een FAQ zo belangrijk is voor je webshop [7 redenen]

Als je iets bestelt, wil je natuurlijk weten wanneer het geleverd wordt en wat er gebeurt als je niet tevreden bent met het geleverde product? En je wilt toch ook weten hoe mensen met je gegevens omgaan? Dat wil jouw klant dus ook! Zelfs als je diensten levert. En daarom is het ontzettend belangrijk om een FAQ (ook wel veel gestelde vragen pagina) te hebben. Vandaag geef ik je 7 redenen waarom je die nu nog moet gaan opzetten.
18 juni 2020
e-book in 4 uur

Zo maak je in 4 uur tijd een e-book van 154 pagina’s [Stappenplan]

Een e-book maken van 154 pagina’s en 22.000+ woorden in 4 uur klinkt onwerkelijk, toch? Toch is het mij gelukt. En hoe dat is gelukt en wat ik daarvoor nodig had, leg ik je in dit artikel uit. Disclaimer: ik heb natuurlijk niet in 4 uur tijd alle pagina’s geschreven. De content in het e-book is gebaseerd op bestaande content.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]