Een goede domeinnaam kan een waarde hebben van 100 euro tot duizenden euro’s. Afhankelijk van de naam en het aantal backlinks.
Maar waarom komen er eigenlijk nooit echt pareltjes vrij via een platform als ExpiredDomains of via een ander soortgelijk platform?
Daar ben ik eens ingedoken en daar kwam ik best iets schokkends tegen.
Inmiddels weet je dat SEO bestaat uit techniek, content en autoriteit. Autoriteit, ook wel linkbuilding genoemd, geeft aan hoe autoritair je website binnen Google is.
Een autoriteit in Google zijn hangt van veel dingen af. Bijvoorbeeld de leeftijd van je domein/website, het aantal backlinks, de kwaliteit van de backlinks en meer.
Het opbouwen van goede backlinks is erg arbeidsintensief en kan je maanden of wel jaren kosten.
Wat nou als ik je vertel dat er mensen zijn die jarenlang een website hebben gehad, hun autoriteit hebben opgebouwd, maar vervolgens stoppen met hun website en dus de domeinnaam van de hand doen?
Dan denk jij nu natuurlijk: ‘Nou, dan wil ik die domeinnaam wel hebben, want die autoriteit is wat waard.’
Je kan de website doorlinken, zelf gebruiken of inzetten voor linkbuilding doeleinden.
Disclaimer: het inzetten van gebruikte domeinnamen is grijs gebied binnen SEO. Pas hier dus goed mee op!
Het is duidelijk dat vrijgekomen domeinen een goudmijn kunnen zijn. Nu vraag je je misschien af ‘Hoe weet ik wanneer een domeinnaam vrijkomt?’.
Daar zijn een aantal manieren voor:
Daarnaast zijn er op de markt ook allerlei software, tools en andere mogelijkheden te vinden. Maar die heb ik nog niet getest.
Tromgeroffel…
We zijn aangekomen bij het belangrijkste onderdeel van dit artikel. Als ik dit normaal tegen mensen vertel, dan kijken ze mij vragend aan en denken ze ‘Huh, serieus?’.
Want om heel eerlijk te zijn: de écht goede vrijgekomen domeinnamen, de pareltjes van het internet, die ga je nooit tegenkomen.
De reden daarvoor is heel simpel. Grote online marketing bureaus met een eigen linknetwerk van duizenden websites hebben namelijk prijsafspraken gemaakt met registrars.
Voordat ik verder ga: een registrar is een organisatie die .nl domeinnaam mag registreren.
Door die prijsafspraak hebben de grote bureaus privileges. Zo kunnen ze namelijk 2 dagen voordat een domeinnaam voor het grote publiek vrijkomt, die domeinnaam alvast kapen.
Bizar hé. Dit betekent dat het linknetwerk nog groter wordt, dat er steeds meer goede domeinnaam worden opgeslokt en dat er voor jou en voor de kleine bureaus niks meer overblijft.
Inmiddels heb ik meerdere van deze grotere bureaus gesproken. En ze vertellen mij allemaal heel trots dat ze wel 50, 100 of 200 websites per maand toevoegen aan hun linknetwerk.
En als je het nog niet weet: dat is dus black-hat SEO. Oftewel, SEO die Google niet leuk vindt en ook keihard kan (en ooit gaat) afstraffen.
Pas daar dus goed mee op.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.