Zoekmachines nemen deze afbeeldingen ook mee tijdens het crawlen en indexeren van de website. Ze hebben invloed op je vindbaarheid, dus het is van belang dat je ook je afbeeldingen optimaliseert. Maar hoe doe je dit?
Het optimaliseren van een afbeelding voor SEO draait om twee belangrijke aspecten: context en laadtijd.
Aan de ene kant wil je zoekmachines laten weten waar de afbeelding over gaat, zodat het algoritme kan bepalen dat die afbeelding ook daadwerkelijk relevant is ten opzichte van de tekst, het onderwerp of het zoekwoord. Dat kan helpen in je rankings.
Daarnaast speelt ook de laadtijd van je website een belangrijke rol. Door (veel) afbeeldingen toe te voegen aan een pagina kan het best lang duren voordat ‘ie geladen is. Dat heb je liever niet, want jij (en Google!) willen bezoekers een gebruiksvriendelijke website voorschotelen. Het is dus van belang dat je afbeeldingen zo min mogelijk effect hebben op de laadtijd.
Zo kun je afbeeldingen optimaliseren voor SEO:
Een alt-tekst is de alternatieve tekst die wordt getoond wanneer een afbeelding om de één of andere reden niet laadt. Handig. Maar door een alt-tekst toe te voegen aan een afbeelding help je een zoekmachine ook om te begrijpen waar je afbeelding over gaat. Voeg daarom altijd het zoekwoord waar je op gevonden wil worden toe aan de alt-teksten van je afbeeldingen. Zo geef je de zoekmachine direct een zetje in de goede richting.
Naast de alt-tekst is ook de bestandsnaam een hulpmiddel om een zoekmachine duidelijk te maken waar een afbeelding over gaat. Zorg dus altijd voor een relevante bestandsnaam die past bij de afbeelding en de content van de pagina.
Gebruik dus niet “screenshot1.jpg” als bestandsnaam, maar zorg ervoor dat deze naam relevant is voor je content. Wij raden dan ook aan om (net als bij je alt-teksten) altijd je hoofdzoekwoord in de bestandsnaam te verwerken. Daardoor geef je namelijk direct aan dat de afbeelding relevant is voor het zoekwoord waar je pagina op is geschreven.
De bestandsgrootte van een afbeelding is van invloed op de laadsnelheid van je website. We zien vaak dat er grote afbeeldingen van soms wel meerdere MB’s worden geplaatst. Deze afbeelding wordt vervolgens automatisch geschaald, maar moet wel volledig worden ingeladen. Hierdoor duurt het vaak langer voordat deze zichtbaar is op je website. Wij raden aan om een afbeelding altijd te verkleinen tot een maximale grootte van 100kb.
Een handige tool die je hiervoor kunt gebruiken is Tinypng.com. Deze tool helpt je om afbeeldingen te verkleinen, zodat ze minder invloed hebben op de laadtijd van je pagina.
Het bestandstype van je afbeelding heeft vaak een grote invloed op de bestandsgrootte. We zien bijvoorbeeld vaak dat er .png bestanden worden geüpload. Wij raden altijd aan om een afbeeldingen in .jpg te uploaden. Het verschil in kwaliteit tussen beide bestandstypen is minimaal, terwijl een .jpg afbeelding vaak een lagere bestandsgrootte heeft en dus sneller laadt.
Bekijk hier ons blog: JPG vs. PNG. Welke extensie is beter voor het uploaden van foto’s naar je website vanuit SEO oogpunt?
Zorg ervoor dat je afbeeldingen altijd zijn geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Hoe? Door gebruik te maken van responsive afbeeldingen. Zo zorg je ervoor dat je afbeeldingen juist worden weergegeven op alle verschillende schermgroottes. Dit voorkomt dat je afbeeldingen en je content gaan verspringen op het moment dat deze op verschillende mobiele apparaten worden geopend. Dit draagt ook weer bij aan de gebruiksvriendelijkheid (en je rankings)!
Geschreven door: Gido Berendsen
Dit is Gido. Gido is een online marketeer en ‘n rasechte Achterhoeker. En die Achterhoekse mentaliteit neemt Gido ook mee naar kantoor.