aandeel van zoekmachines in nederland

Het aandeel van zoekmachines in Nederland: vroeger, nu en in de toekomst

Wacht even, hoor.

Even inbellen …

Joehoe, ik ben online.

Even naar Altavista, Lycos of Yahoo om iets op te zoeken over Seinfeld.

En Ilse even vragen hoe die ene van de Backstreet Boys ook alweer heette.

Of kan ik dat beter vinden via MSN?

Aandelen zoekmachines nederland

Ah, die goeie ouwe tijd.

Maar wie kent die zoekmachines nog?

Voor de één zijn ze een feest der herkenning, maar voor de ander hooguit een fronsende wenkbrauw.

Omdat ze alleen Google kennen.

Niet gek ook, als je bedenkt dat Google al decennialang de grootste, meest gebruikte zoekmachine in Nederland is.

Maar dat is niet altijd zo geweest.

En de vraag is ook maar of dat altijd zo zou blijven.

Laten we eens kijken.

2009: het aandeel van de zoekmachines in Nederland

Google deed haar intrede in de zoekmarkt ongeveer in 1998.

En binnen tien, elf jaar heeft het een enorm aandeel in de meest gebruikte zoekmachines weten te veroveren.

Wereldwijd.

Ruim 9 op de 10 zoekopdrachten verliepen via het platform.

Maar dat betekent ook dat nog altijd zo’n 10% via andere kanalen liep.

Hoe zat dat?

We zetten de vijf grootste zoekmachines van het begin van 2009 op een rijtje.

ZoekmachineAandeel in 2009
Google92,83%
Startpagina4,12%
Yahoo0,46%
Ask Jeeves0,42%
Bing0%

Google domineerde de markt tien jaar geleden dus al.

Dat is niet zo gek, maar dat we toen nog gebruik maakten van Startpagina misschien wel (wie doet dat nu nog?).

Ook werd er maar zelden gebruik gemaakt van Yahoo en Ask Jeeves (tegenwoordig gewoon Ask.com).

Bing, één van de zoekmachines in Nederland die we nu nog wel goed kennen, werd in begin 2009 nog helemaal niet gebruikt omdat-ie toen simpelweg nog niet bestond.

Aan het eind van 2009 had Bing echter 1,16% van het marktaandeel in handen, wat overigens ten koste ging van het aantal zoekopdrachten via Startpagina, Yahoo en Ask Jeeves.

Vandaar de vermelding.

2014: de meest gebruikte zoekmachines

Vijf jaar later, dezelfde vijf grootste zoekmachines.

Maar in een iets andere volgorde deze keer:

ZoekmachineAandeel in 2014
Google93,71%
Bing2,97%
Startpagina1,30%
Yahoo0,70%
Ask Jeeves0,33%

Google was ook vijf jaar geleden, begin 2014, by far de grootste zoekmachine in Nederland.

Zelfs nog bijna een procentje nog gewonnen ten opzichte van 2009.

Microsoft’s Bing heeft daar niet veel van af kunnen snoepen, maar wel van Startpagina waardoor die laatstgenoemde langzaam van het toneel lijkt te verdwijnen.

Yahoo en Ask Jeeves blijven bovendien opvallend stabiel dankzij een handvol loyale gebruikers.

2019: Hoe staat het er nu voor?

Niets is zo veranderlijk als het weer.

Behalve dan het internet en de technologische ontwikkelingen die de zoekmachines steeds beter maken.

Dat betekent dat we vandaag de dag een nieuwe speler zien in de vijf meeste gebruikte zoekmachines in Nederland:

ZoekmachineAandeel in 2019
Google95,59%
Bing2,33%
Yahoo0,80%
DuckDuckGo0,71%
Startpagina0,21%

Vandaag de dag worden er relatief nog meer zoekopdrachten uitgevoerd via Google.

Vanzelfsprekend, als je bedenkt dat we überhaupt steeds meer zoekopdrachten uitvoeren dankzij het steeds beter beschikbare mobiele internet en dat Google standaard geïnstalleerd is op praktisch alle Android telefoons.

Zoekmachines Yahoo en Bing kunnen ook nog steeds aardig meekomen in dat geweld.

Want hoewel hun marktaandeel klein is, betekent dat nog steeds miljoenen zoekopdrachten per maand via deze zoekmachines gaan.

En we zien ook een nieuwe zoekmachine de kop opsteken: DuckDuckGo.

DuckDuckGo

DuckDuckGo is een zoekmachine die privacy hoog in het vaandel heeft staan en geen data van je verzameld.

Iedereen krijgt, in tegenstelling tot bij Google en Bing, dezelfde resultaten te zien bij een bepaalde zoekopdracht.

Geen personalisatie, dus.

Soms levert dat misschien minder relevante resultaten op, maar aan de andere kant kan het ook handig zijn.

DuckDuckGo maakt het ook mogelijk om écht anoniem te kunnen zoeken, omdat de zoekopdrachten via een extreem geëncrypteerd Tor netwerk gebruik maakt.

Zoekmachine duckduckgo

Noemenswaardige zoekmachines in Nederland

Vlak achter Startpagina vinden we nog twee zoekmachines die het vermelden waard zijn: MSN (0,14%) en Yandex (0,07%).

MSN kennen we natuurlijk nog wel van vroeger en het is misschien wel leuk om te zien dat het nog steeds gebruikt wordt om te zoeken op het internet.

Door wie weet ik niet, maar blijkbaar toch nog door genoeg mensen om in de lijst te verschijnen.

Yandex: de Russische zoekmachine

Yandex is een Russische zoekmachine met een kantoor in Schiphol.

In Rusland is het een zoekgigant met een marktaandeel van ruim 60% en is daarmee na Google, Bing, Yahoo en Baidu (een Chinese variant) de meest gebruikte zoekmachine wereldwijd.

Het levert niet alleen zoekresultaten, maar je kunt er ook terecht voor e-mail, kaarten, vertaaldiensten, het streamen van muziek, cloudopslag en noem maar op.

Net als Google een internetgigant die in Nederland inmiddels ook een kleine schare gebruikers heeft gebouwd.

Zoekmachines in Duitsland, België en het VK

Interessant om te weten: het aandeel van de zoekmachines in Duitsland en van de zoekmachines in België volgen eenzelfde patroon.

Alleen in Engeland wijkt de verdeling van de aandelen in de markt iets af.

Daar heeft Google een kleiner (maar nog steeds enorm) aandeel en kennen Bing en Yahoo iets meer gebruikers:

ZoekmachineBelgiëDuitslandVerenigd Koninkrijk
Google95,81%95,22%91,97%
Bing2,70%2,51%4,47%
Yahoo0,79%0,83%1,83%
DuckDuckGo0,33%0,52%0,50%
MSN0,18%1,05%
Web.de0,31%

Versplintering in de zoekmachines in Nederland

Terug naar Nederland.

Met de komst van het internet ontstaan er overal niches.

Niches in de politiek, bijvoorbeeld.

Denk maar aan al die kleine partijen met één standpunt over een bepaald onderwerp.

Dankzij het internet kunnen ook zij hun doelgroep effectief bereiken door bijvoorbeeld gericht te adverteren.

Maar ook in de markt ontstaan die niches.

Voor elk product, hoe specifiek ook, is er wel een webshop te vinden.

Zodat er aan de behoefte van ieder individu kan worden voldaan.

Dat geldt ook voor de zoekmachinemarkt.

Er zijn inmiddels veel zoekmachines die ieder op een eigen manier de beste resultaten zoeken en zich daarmee richten op een bepaalde doelgroep.

DuckDuckGo en de Nederlandse zoekmachine Startpage van Ixquick zijn voorbeelden daarvan.

Die sluiten perfect aan bij de wensen van degenen die privacy erg belangrijk vinden.

Of bijvoorbeeld Wolfram Alpha, die vooral formules en andere wetenschappelijke resultaten geeft.

Wat brengt de toekomst?

Gezien de trend van de afgelopen tien jaar, lijkt het er niet op dat Google van plan is om veel van haar marktaandeel in te leveren.

Het overgrote deel van de mensen zal de zoekgigant met het kleurrijke logo blijven gebruiken om iets op het web te kunnen vinden.

En met de komst van voice search en de Google Home Speaker lijkt dat aandeel zelfs alleen maar te kunnen groeien.

Het enige dat mogelijk roet in het eten lijkt te kunnen gooien zijn een enorm privacyschandaal, waardoor mensen massaal overstappen naar bijvoorbeeld DuckDuckGo, of de ontwikkeling van een nieuwe technologie.

Een nieuw algoritme dat de zoeker nóg beter kan voorzien van relevante resultaten.

Maar de kans is groot dat Google dat als marktleider zelf ontwikkelt of (wanneer het echt kritiek wordt) zelf ook stappen neemt om de privacy van haar gebruikers te kunnen beschermen.

Kortom, er lijkt voorlopig geen vuiltje aan de lucht voor Google.

Data afkomstig van gs.statcounter.com.

Recente blogs

15 september 2020
google ads advertentie extensies

Google Ads advertentie-extensies: een complete gids

De zoekresultatenpagina van Google is een digitale winkelstraat en je advertentie kun je zien als de winkelruit: dit is wat potentiële klanten als eerste zien. Het is ontzettend belangrijk dat potentiële klanten die langslopen ook daadwerkelijk naar binnen lopen en jouw winkel bezoeken. Maar door alle concurrentie die er de afgelopen jaren bij is gekomen, is dat steeds lastiger. Om je winkelruit zoveel mogelijk op te laten vallen, is het nodig om extra informatie te bieden en meer ruimte te pakken binnen de winkelstraat. En binnen je advertenties kan je dat doen met advertentie-extensies.
15 september 2020
redirects werken niet

Redirects in je nieuwe WordPress omgeving werken niet: zo los je ’t op

Huh? De redirects zijn goed toegevoegd in je schone WordPress omgeving, maar alleen de redirect naar de homepage werkt. De rest niet… Hoe kan dat nou? Of de redirects zouden allemaal moeten werken of er zou er geen één moeten werken. Zou je denken, toch? Tijdens de overname van het platform Marketingtermen.nl liepen we hier tegenaan en vonden we de oplossingen. En die wil ik graag met je delen.
15 september 2020
Google Ads kwaliteitsscore

Waarom de kwaliteitsscore er toe doet en hoe je ‘m optimaliseert

Adverteren op Google is de afgelopen jaren een stuk complexer geworden. Machine learning, algoritmisch bieden en automatisering zijn bijvoorbeeld niet meer weg te denken uit menig SEA-strategie. Maar naast al die complexe en geavanceerde onderwerpen is het soms ook belangrijk om terug te gaan naar de basis. En vandaag behandelen we een deel van die basis: de kwaliteitsscore binnen Google Ads.
15 september 2020
google web vitals

Google Web Vitals: handleiding voor dummies

Als je ook maar een beetje met SEO en online marketing bezig bent, dan heb je er de afgelopen tijd wel iets over gehoord of gelezen: De Google Web Vitals. Simpel uitgelegd: een initiatief van Google dat de gebruikerservaring van een website toetst aan de hand van een aantal kwaliteitseisen. Hoog tijd om jou daar alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]