Zoeken
Menu

Je wilt namelijk dat je website veel wordt aangeklikt binnen organische zoekresultaten, dat mensen doorklikken vanuit je nieuwsbrief en dus ook dat mensen doorklikken op je Google advertenties.

En de CTR is voor die laatste genoemde misschien nog wel belangrijker dan binnen de andere online marketing kanalen. Die cijfers geven namelijk de effectiviteit van je advertentie weer.

Die effectiviteit hangt samen met het rendement van je advertenties. En dus moet je je advertenties continue optimaliseren om de CTR te verhogen – en meer uit je Google Ads te halen.

En vandaag geef ik je 5 tips hoe je dat kan doen.

Wat is de CTR (doorklikratio) en hoe bereken je ‘m?

Voordat we verder gaan, vertel ik je eerst wat nou precies de doorklikratio is. De CTR is de verhouding tussen het aantal mensen dat je advertentie ziet en het aantal dat er daadwerkelijk op heeft geklikt.

Een rekenvoorbeeld: je advertentie wordt 1.000 keer weergegeven, waarvan er 200 keer is doorgeklikt, dan heb je een CTR van 20% (klikken / impressies x100%).

gemiddelde doorklikratio

Waarom is de CTR zo belangrijk?

De CTR is enorm belangrijk omdat het aantoont hoe effectief je advertentie is. Hoe hoger de CTR, hoe meer mensen vanuit die advertentie doorklikken naar je website.

Als de CTR laag is, dan kun je aannemen dat de kwaliteit en/of relevantie van je advertentie aan de lage kant is. Dit kan betekenen dat:

  • Je advertenties slecht zijn (bijvoorbeeld inhoudelijk niet kloppen of niet interessant zijn)
  • Je de verkeerde mensen bereikt (oftewel, je targeting instellingen staan niet goed)

Maar waarom de CTR nou zo belangrijk is?

Google gebruikt de historische CTR om de verwachte CTR te bepalen. En die laatste, dat is een belangrijk onderdeel van de kwaliteitsscore.

Als je het blog over de kwaliteitsscore hebt gelezen, dan weet je dat de kwaliteitsscore weer impact heeft op de prijs die je per klik betaalt. En dan is het cirkeltje weer rond.

Want als je minder per klik betaalt, zullen je kosten per conversie lager zijn. Dus heb je meer ruimte voor nóg meer kliks.

Zo zie je maar dat de CTR van je advertenties dus bijna direct impact heeft op het rendement van je campagnes. En als ondernemer of marketeer is dat het allerbelangrijkst.

Hier moet je op letten bij het optimaliseren van je CTR

Voordat je de CTR gaat optimaliseren, moet je natuurlijk eerst weten op welke niveau binnen Google Ads je dat moet doen. Je kan namelijk de CTR op meerdere manieren analyseren:

  • Campagneniveau
  • Advertentiegroepniveau
  • Advertentieniveau
  • Zoekwoordniveau

Mijn advies is om vooral te kijken naar het zoekwoordniveau en je advertentieniveau. Die kan je namelijk direct optimaliseren en aanpassen. Is je doorklikratio op een zoekwoord laag? Dan kan het zijn dat je advertentietekst niet genoeg aansluit bij het zoekwoord.

Vergelijk vervolgens ook de CTR van je verschillende campagnes om te achterhalen wat je best presterende advertenties zijn. Die wil je namelijk altijd laten draaien en de slecht presterende advertenties wil je vervangen.

5 tips voor het optimaliseren van de CTR

Net zoals dat er meerdere wegen naar Rome leiden, leiden er ook meerdere wegen naar een beter CTR. En 5 van die wegen nemen we nu door.

Tip 1: Zet het zoekwoord in je advertentie. Zorg dat hij in titel 1 staat en in de beschrijving. Zorg er daarnaast ook voor dat je advertentie er niet over geoptimaliseerd uit ziet. Dat komt nep over en Google kan daardoor je advertenties afkeuren.

Tip 2: Voeg zoveel mogelijk advertentie-extensies toe. Advertentie-extensies zorgen ervoor dat je meer ruimte pakt in de zoekresultaten en zorgen ervoor dat jij extra informatie kan delen in je advertentie die belangrijk is voor je doelgroep.

Tip 3: Test verschillende advertentietypen. Naast Uitgebreide Tekstadvertenties, kun je ook de Responsive Tekstadvertenties uitproberen. Hierbij geef je tot 15 titels en 4 beschrijvingen op. Het algoritme van Google maakt dan automatisch verschillende combinaties die per gebruiker uniek kunnen zijn. Dit kan in theorie de CTR verhogen, maar niet altijd! Zorg ervoor dat je je campagnes goed in de gaten houdt als je dit gaat testen!

Tip 4: Gebruik de geoptimaliseerde advertentieroulatie als je meerdere advertenties inzet per advertentiegroep (wat ik zeker aanraad).

Met deze instelling bepaalt Google per gebruiker welke advertentie krijgt te zien. In plaats van advertenties om en om te laten zijn, gebruik je Google’s algoritme om te bepalen welke advertentie wordt weergegeven per gebruiker, wat de kans op een betere CTR kan verhogen.

Let op: ook hier geldt dat dit kan, maar niet zo hoeft te zijn.

Tip 5: Schrijf pakkende advertentieteksten. Misschien een beetje een flauwe tip, maar ik zie dat de advertentieteksten vaak voor de zoekmachine worden geschreven en niet voor de klanten zelf.

Als je advertentie niet lekker loopt en niet aansluit bij je doelgroep, zal je CTR laag zijn.

Voeg daarnaast altijd een duidelijke call-to-action toe en maak gebruik van de principes van Cialdini.

Bonustip: blijf testen! Wanneer je een advertentie hebt gemaakt die goed presteert (en dus een hoge CTR heeft), betekent dat niet dat je hier altijd op kunt blijven vertrouwen. Test nieuwe variaties, call-to-actions en probeer eens een andere tone-of-voice.

Het kan bijna altijd nog beter!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog