Dat is niet zo. Ook niet als je het hebt getest en denkt dat het waar is.
Want ook wij hebben dat gedaan. En er is totaal geen correlatie. Investeren in SEA hangt niet samen met je SEO resultaten. Laat staan dat het één leidt tot het ander.
Mocht iemand dit ooit tegen je zeggen, doe dan beide handen naast je hoofd, vouw alle vingers in behalve je wijsvingers en stop je wijsvingers in je oren ;-).
Als je googelt op impact, effect of correlatie SEA en SEO of Google Ads en zoekmachine optimalisatie, dan gaan sommige mensen echt ver.
Bijvoorbeeld dat Google Ads een positieve impact kan hebben, omdat de extra bezoekers die je dan trekt bijvoorbeeld een backlink naar je website zouden kunnen plaatsen. Eventueel. Misschien. Dat heeft dan wel weer direct impact op je SEO.
Dat is zó ver gezocht…
De enige (minimale) impact die Google Ads op je SEO heeft, is in een volgende situatie: als iemand op jouw product of dienst zoekt en jou in de betaalde zoekresultaten ziet staan en vervolgens ook in de top 3 organische, dan heeft hij je al twee keer voorbij zien komen.
Dat kan betekenen dat mensen je beter gaan / hebben onthouden en dat kan betekenen dat ze jou als autoriteit zien. En dat kan ervoor zorgen dat het doorklikratio van je organische zoekresultaat stijgt.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.