Blockchain, NFT’s en SEO: wat zouden we kunnen verwachten?

Geplaatst op 29 maart 2021 door Daniël Kuipers

De afgelopen twee weken heb ik 30+ uur gestopt in mijn nieuwste hobby: blockchain. En dan met name NFT’s.

Na mijzelf compleet verloren te zijn in de materie, vroeg ik mezelf af: welke impact kunnen blockchain en NFT’s hebben op SEO?

En een paar van de vragen die toen in mij opkwamen, wil ik met je delen.

PS. Ik zeg niet dat dit waar is of waar gaat zijn. Binnen ons team leeft het onderwerp blockchain en NFT’s heel erg en dus hadden we het over de impact van blockchain op SEO. Dit is puur een filosofische gedachte en een deep dive in de toekomst.

Ik zal dus ook niet specifiek op de nitty gritty onderwerpen in gaan. Ik zal vooral onze gedachtes delen.

Wat is blockchain en wat zijn NFT’s?

Als je via Google op dit artikel bent beland, dan is de kans groot dat je al een idee hebt wat blockchain is of wat NFT’s (non-fungible tokens) zijn. Over beide onderwerpen is al zoveel geschreven dat ik er in dit artikel niet te veel op in ga.

Dus hierbij een erg korte uitleg van blockchain:
Blockchain is een soort digitaal grootboek waarin alle transacties, deals en overeenkomsten staan op een versleutelde en niet-te-hacken manier.

En hierbij een erg korte uitleg over NFT’s: in de wereld van blockchain wordt vaak gezegd dat het gaat om digitale valuta’s zoals de Bitcoin, maar het is meer dan dat. In dit artikel gaan we niet dieper in op alle aspecten en standpunten over hoe je de blockchain kan zien. Daar zijn de meningen ook over verdeeld.

Een Bitcoin kan je zien als een digitale munt. Elke munt is hetzelfde en voor elkaar inwisselbaar. Als je een Bitcoin geeft en weer terugkrijgt, weet je niet of dit dezelfde is of een andere.

Een NFT kan je zien als een ticket voor een voetbalwedstrijd die op jouw naam staat. Ja, het ticket heeft waarde. Maar het is niet te ruilen met het ticket van je buurman, omdat het op je naam staat. Maar het is wel te verkopen door ‘m op de naam van iemand anders te zetten.

NFT kan je ook zien als een soort contract of echtheidscertificaat dat bij bijvoorbeeld een afbeelding zit. Dit toont aan dat jij de enige echte eigenaar bent.

De invloed van NFT’s op tekst (plagiaat)

Ik vertelde je net dat dat een NFT een soort contract of een echtheidscertificaat is waarmee jij kan aantonen dat jij de eigenaar van iets bent.

En dat iets kan dus ook een tekst zijn. Vandaag de dag komt het nog elke dag voor. Mensen die teksten van elkaar ‘lenen’ of die jouw tekst voor 90% als basis gebruiken voor hun eigen copy.

Momenteel kan het zijn dat Google daar iets aan doet. Maar als jij er verder zelf niks aan doet, dan gebeurt er niks en blijft de partij doorgaan met wat ze doen.

Als straks SEO ook is gebaseerd is op blockchain, dan is het direct in te zien van wie een tekst is en wanneer jij geen rechten hebt om de tekst te gebruiken. Kortom, je zal dan nooit kunnen profiteren van de waarde van een tekst van iemand anders. Of een andere pagina.

Vandaag de dag regelen we dat al bijvoorbeeld met een canonical, maar dat is dan straks verleden tijd.

De invloed van NFT’s op afbeeldingen

Het verhaal wat ik je net vertelde over NFT’s, blockchain en tekst gaat natuurlijk ook op voor afbeeldingen. Natuurlijk kan je straks een screenshot van een afbeelding maken, maar zonder de NFT ben je nooit de eigenaar.

En dus kan je ook niet profiteren van de waarde van die afbeeldingen.

Hier komen rechtenvrije afbeeldingen ook weer om de hoek kijken. Want het kan natuurlijk ook zijn dat er straks afbeeldingen komen die door iedereen te gebruiken zijn omdat dat zo in het contract staat.

Royalties o.b.v. van resultaat (smart contracts)

Het grote voordeel van NFT is dat er in het contract kan staan dat de oorspronkelijke maker een X percentage krijgt als een afbeelding bijvoorbeeld wordt verkocht aan iemand anders. Dit is dus voor content creators (fotografen, digitale artiesten, etc.) ontzettend interessant.

Ik denk dat van Gogh ’s familie hier ontzettend jaloers op is. Die verdienen er namelijk niks mee als het schilderij verkocht wordt. Maar dat terzijde.

Hoe dan ook, deze percentages worden royalties genoemd.

De royalties kunnen verkregen worden wanneer een NFT verkocht wordt, maar dit zou straks ook op gebruik of op resultaat gebaseerd worden.

En die laatste, die is interessant voor SEO. Want als tekstschrijver kan je afspreken dat jij een royalty krijgt als je tekst hoog scoort. Als SEO specialist kan je afspreken dat je royalties krijgt wanneer je veel nummer 1 posities hebt en als online marketing bureau kan je afspreken dat je royalties krijgt op basis van resultaat.

Linkbuilding historie bewaken met NFT’S

De waarde, geschiedenis en de autoriteit van links kunnen we straks monitoren/bijhouden met NFT’s. Door middel van een NFT kan je namelijk (laten) zien dat jij de eigenaar bent van een X aantal backlinks, maar ook wie de vorige eigenaar was van de backlink.

En je kan ook zien naar welke andere websites ze linken. Dit zorgt voor veel meer openheid, transparantie, eerlijkheid en mindere black hat linkbuildingtechnieken.

Wanneer een link straks geen NFT heeft, dan zal hij ook geen waarde hebben en heb je er dus niks aan. De autoriteit van je website wordt straks gewaarborgd en inzichtelijk gemaakt door blockchain.

Het eruit slopen van de middenman

Een belangrijke term binnen blockchain is decentralisatie. Oftewel, het eruit slopen van de middenman. En wie is binnen SEO / marketing de middenman?

Dat kan zijn:

  • De zoekmachines (Google, Bing, etc.)
  • De data tools (Hotjar, Google Analytics)
  • De advertentieplatformen (Google Ads, Display netwerk, etc.)
  • De SEO-tools (KWFinder, SEMrush, etc.)

En wat dat voor jou gaat betekenen? Dat durf ik niet te zeggen, maar de impact zal gigantisch zijn. Want stel dat er straks geen Google meer is, maar dat de vindbaarheid van je website is gebaseerd op een decentraal platform.

Er is geen grote boze wolf (Google) die bepaalt wie hoog scoort en wie niet. Het zal allemaal een echt eerlijke strijd worden. Met een open battlefield.

Dit zal betekenen dat SEO veel technischer wordt en dat er heel veel kleine ecosystemen zullen zijn waar mensen de strijd met elkaar aan zullen gaan. Denk bijvoorbeeld aan de verschillende niches, maar ook landen onderling.

Zoekwoordanalyses worden beter door blockchain technologie

Als we ervan uitgaan dat de middenman in de toekomst niet meer bestaat, dat betekent dat alle data ook voor ons allemaal beschikbaar zal zijn. Er zal geen Google, KWFinder of SEMrush zijn die aangeeft hoe vaak er op een zoekterm gezocht wordt.

Het is namelijk straks precies in te zien hoe vaak er werkelijk op een term gezocht wordt, want die informatie staat in de blockchain. Dit betekent dus dat het doen van een zoekwoordanalyse ook drastisch anders gaat zijn.

En wat nu?

Betekent dit dat je morgen alles anders moet gaan doen? Nee, absoluut niet.

Dit is namelijk niet iets wat morgen anders gaat zijn, maar iets wat over 5 of 10 jaar wel compleet anders kán zijn. Mijn advies is dus om de ontwikkelingen in de gaten te gaan houden, want blockchain en NFT’s zijn de toekomst.

Geschreven door: Daniël Kuipers Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.
ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Laatste reviews

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2021 - Online Marketing Agency

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]