Brazilian marketing is een vorm van marketing die is ontstaan in het Zuid-Amerikaanse land Brazilië. De lokale ondernemers van het land wilde op een originele manier hun producten promoten. Brazilian marketing waaide al snel over naar buiten Brazilië. In het voorjaar van 2024 was het een grote trend op TikTok. Veel kleine bedrijven stapte op de trend, maar ook grotere bedrijven zoals DHL, Schiphol Airport en Hema maakte gebruik van deze effectieve manier van adverteren.
Wat is brazillian marketing?
Brazilian marketing is reclame in de vorm van een video. Er wordt een video getoond waarin een situatie plotseling niet volgens plan gaat, vaak valt er iemand. Hierdoor ontstaat (bijvoorbeeld) een schrik effect bij de kijker. Precies op het moment dat de situatie plotseling veranderd wordt de video met de de ondernemer erin afgespeeld. In deze video wordt op een speelse manier verwezen naar de video ervoor en wordt geprobeerd de kijker een product of dienst te verkopen.
Waarom werkt Brazilian marketing zo goed?
Deze marketingstrategie maakt gebruik van de aangeboren nieuwsgierigheid van mensen. Er wordt de behoefte gewekt om te ontdekken hoe het verhaal afloopt. Dit verkleint de kans dat men de video niet afkijkt, waardoor de impact van de boodschap toeneemt.