Zoeken
Menu

Helaas is de volledige URL in GA4, in tegenstelling tot in Universal Analytics, niet meer standaard te zien. Dit is hoe een pagina in GA4 wordt vertoond:

GA4 URLs

Je kunt de volledige URL’s wel gemakkelijk toevoegen aan je rapporten. Hoe je dat doet lees je in deze blog.

Stap 1: Ga naar “Aangepaste definities”.

Ga naar beheer, klik op “aangepast definities” en klik vervolgens op “aangepaste dimensie maken”.

Aangepast dimensie maken GA4 1

Stap 2: Maak een aangepaste dimensie

In het scherm wat aan de rechterkant verschijnt, vul je de volgende gegevens in:

Aangepaste dimensie bewerken

Sla de aangepaste dimensie op.

Stap 3: Wacht 1 a 2 dagen

Het duurt even voordat de aangepaste dimensie die je zojuist hebt aangemaakt terug te zien is in de rapporten. Z’n aan 24-48 uur. Maar daarna zie je je URLs als complete URLs, en niet alleen maar als een pad of verkorte versie.

Stap 4: Ga aan de slag met nieuwe rapporten

Je kunt nu de aangepaste dimensie gebruiken in je rapporten. Voeg de dimensie bijvoorbeeld toe in het pagina’s en schermen rapport om te zien vanaf welk (sub)domein het verkeer afkomstig is.

Of bouw je eigen verkenning in het tabblad “Verkennen” en voeg de dimensies en waardes toe die relevant zijn voor jou.

Waarom laat GA4 niet standaard de volledige URL zien?

Dit is waarschijnlijk puur een UI-beslissing. Sommige URLs worden wel erg lang, en als je die helemaal op je scherm wilt hebben komt dit niet goed uit voor GA4.

Waarom wil ik de volledige URL zien?

De volledige URL kunnen zien is vooral waardevol wanneer je het verkeer naar verschillende subdomeinen in GA4 wilt volgen.

Heb ik Google Tag Manager nodig voor het tonen van de volledige URL?

Nee, je hebt GTM niet nodig! De page_location wordt automatisch toegevoegd aan alle gebeurtenissen die naar GA4 worden verzonden, maar de dimensie is (nog) niet standaard terug te zien in de rapporten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog