google site kit is live

Google Site Kit is live: beschikbaarheid, installatie & mogelijkheden

Eind 2018 schreef ik er al een artikel over: Wat is Google Site Kit en waarom ben ik er zo enthousiast over?! 

Google Site Kit is een plugin van Google die het leven van webmasters/marketeers veel makkelijker maakt, omdat het alle gegevens van Google Analytics, Search Console, Page Speed en AdSense bundelt.

Sinds een paar weken is de bètaversie nu dan eindelijk live en dus heb ik de plugin geïnstalleerd op mijn website en ‘m volledig getest.

Zodat ik je er alles over kan vertellen en je ‘m zelf niet hoeft te ontdekken.

Google Site Kit beschikbaarheid

Google Site Kit is niet beschikbaar onder het kopje ‘Plugins’ in je WordPress back-end.

Als je de plugin wilt testen (en dus installeren) dan kan je hem op de volgende twee plekken downloaden:

Verder kan iedereen de plugin downloaden, je hebt er geen speciale toegang voor nodig.

Zin in gif

Gedownload?

Mooi, dan leg ik je nu uit hoe je Google Sit Kit zelf kan installeren!

Google Site Kit installeren op je WordPress website

Als je de plugin hebt gedownload bij één van de twee bovenstaande websites, dan heb je als het goed is een zip-bestand in je downloadmap staan.

Loop vervolgens onderstaande stappen door:

Stap 1: Log in op de back-end van je website.

Dit doe je door je websitenaam (in mijn geval https://onlinemarketingagency.nl) in typen met daarachter /wp-admin/.

Oftewel: https://onlinemarketingagency.nl/wp-admin/.

Log daar vervolgens in en je bent in de back-end van je website.

Stap 2: Klik op ‘Nieuwe plugin’ in het kopje ‘Plugins’.

Stap 3: Klik bovenaan op ‘Plugin uploaden’, upload het zipbestand door op ‘Bestand kiezen’ te klikken en druk vervolgens op ‘Nu installeren’.

Google site kit installeren

Stap 4: Activeer de plugin door op ‘Plugin activeren’ te klikken.

Google Site Kit installatieproces

Voordat je de Google Site Kit installatie gaat starten, moet je website eerst voorzien zijn van Google Analytics en Google Search Console.

Op het moment dat de Site Kit is geïnstalleerd, moet je eerst een ‘Client Configuration’ aanmaken.

Dat doe je door te klikken op de link die in beeld is: developers.google.com/web/sitekit.

Site kit beta developers

Vervolgens moet je de gegevens die je te zien krijgt accepteren door op ‘GET OAUTH CREDENTIALS’ te klikken.

Get oauth credentials

Vink vervolgens ‘Ja’ aan en klik op ‘Next’.

Kopieer dan de gehele code die je te zien krijgt.

Site kit code

Plak die code vervolgens bij stap 1 in Google Site Kit in de back-end van je WordPress website.

Site kit code toevoegen

De laatste stappen

Stap 2 tot en met stap 5 van de Site Kit configuratie, zijn zo gepiept!

Je hoeft alleen in te loggen op het Google account waaraan je Google Analytics en Search Console gekoppeld zijn en 2 vinkjes aanvinken.

Vervolgens hoef je alleen nog de URL van je website in te vullen en Google Site Kit doet de rest.

Google Site Kit in gebruik – mijn mening

Nadat ik het installatieproces had doorlopen, heb ik meteen Google Analytics en Google Page Speed Insights toegevoegd.

Je kan er ook voor kiezen om Google AdSense, Google Optimize en Google Tag Manager te koppelen, maar dat heb ik (voor nu) niet gedaan.

Google AdSense en Google Optimize gebruik ik immers momenteel niet voor mijn website.

En bij het installeren van de koppeling met Google Tag Manager, leek er iets niet helemaal goed te gaan.

Daarom heb ik die ook links laten liggen.

Terug naar de mogelijkheden van Google Site Kit.

Binnen Site Kit kan je vervolgens kiezen uit vier onderdelen:

  • Dashboard (hier vind je alle informatie van de tools die je hebt toegevoegd)
  • Search Console (hier vind je logischerwijs alle data uit Google Search Console)
  • Analytics (hier vind je alle data uit Google Analytics, duh)
  • Settings (hier kan je diensten verwijderen, toevoegen, stop zetten en je instellingen wijzigen.

Omdat je vast en zeker benieuwd bent hoe dat er allemaal uit ziet, heb ik hier een screenshot voor je van het dashboard:

Google Site Kit Dashboard

Al met al moet ik zeggen dat ik alleen nog maar enthousiaster ben geworden van Google Site Kit.

Het ziet er goed uit, werkt snel, is makkelijk te installeren en je krijgt belangrijke data zoals aantal conversies, bezoekers, bouncepercentage, aantal kliks en het aantal impressies te zien.

Ik heb Google Site Kit inmiddels 2 weken in gebruik en er zijn geen problemen waar ik tegenaan ben gelopen.

Ik ben erg tevreden over deze nieuwe tool van Google.

En nu ben ik heel benieuwd!

Wat zijn jouw ervaringen met Google Site Kit?

Ik hoor het graag van je.

Recente blogs

14 oktober 2019
online concurrenten achterhalen

7 manieren om je online concurrenten te achterhalen

Ondernemers weten eigenlijk altijd wel wie hun offline concurrenten zijn. Maar een deel van deze concurrenten is vaak niet erg actief online en als ik de vraag stel: ‘Wie zijn je online concurrenten?’ dan merk ik dat ze het meestal niet (goed) weten. Daarom heb ik een 7 manieren en tools voor je op een rijtje gezet, zodat jij precies weet wie je online in de gaten moet houden en wie je moet verslaan.
10 oktober 2019
ahrefs review

Ahrefs review: De beste tool op het gebied van content / linkbuilding

Als ik de rest van mijn leven nog maar één SEO-tool mag gebruiken, dan zou dat absoluut Ahrefs zijn. Zonder twijfel. Ahrefs gebruik ik inmiddels meer dan 1,5 jaar en er is geen ander programma dat mij zoveel inzichten heeft gegeven en zoveel tijd heeft bespaard. En omdat ik vind dat je ‘m eigenlijk ook een keer moet hebben geprobeerd, is het hoog tijd voor een Ahrefs review!
9 oktober 2019
checklist blog schrijven en plaatsen

Deze checklist moet je afgaan voordat je een blog schrijft en plaatst

Bloggen is een ontzettend krachtig middel en als je het goed doet kan het je veel leads, omzet en bezoekers opleveren. Maar waar moet je op letten tijdens het bloggen? En wat moet je absoluut niet vergeten om te doen? Daar gaat deze handige checklist, die opgedeeld is in drie fases, je bij helpen.
4 oktober 2019
q3 2019 marktaandeel social media

Q3 2019: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De warme temperaturen hebben langzaam plaats gemaakt voor koud en regenachtig weer. De bladeren kleuren bruin en vallen langzaam van de boom. Wanneer je langs de huizen loopt wordt je bedwelmd door de geur van stoofvlees. Kortom, de herfst van 2019 is begonnen. En dat betekent vooral ook dat het tijd is om te kijken hoe het staat met het marktaandeel van de sociale media kanalen in Nederland, Duitsland, Belgie en in heel Europa. Welke platformen leveren wat in? En wie wint er juist wat? Time to find out!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *