WeCreativez WhatsApp Support
Daniel Kuipers - Online Marketing Agency
Is er iets waarmee ik je kan helpen?
Zo voeg je aangepaste openingstijden toe aan je Google Mijn Bedrijf

Zo voeg je aangepaste openingstijden toe aan je Google Mijn Bedrijf

Ken je dat?

Dat je op kerstavond de fiets op springt om in de kou nog snel een kerstcadeau te gaan halen en dat de winkel gesloten is terwijl er in Google toch echt stond dat de winkel de hele dag open was?

Of dat je met eerste paasdag voor een gesloten deur staat bij de bakker, terwijl er hier ook in Google stond dat hij de hele dag open zo zijn?

Flinke teleurstelling…

Daar had de eigenaar wat aan kunnen doen.

Namelijk: de aangepaste openingstijden toevoegen in Google Mijn Bedrijf.

Ik leg je uit hoe je dat doet, waarom het belangrijk is en waar je allemaal op moet letten.

aangepaste openingstijden gmb

Korte introductie van Google Mijn Bedrijf

Als je regelmatig mijn blogs leest, dan weet je dat dit niet mijn eerste artikel over Google Mijn Bedrijf is.

Dat was namelijk: In 3 stappen een Google Mijn Bedrijf aanvragen en verifiëren.

Daarin leg ik precies uit hoe je Google Mijn Bedrijf kan aanvragen en verifiëren.

Als je dat nog niet hebt gedaan, dan moet je dat natuurlijk eerst even doen voordat je de openingstijden kan aanpassen.

Nu ga ik je zo kort mogelijk proberen uit te leggen wat Google Mijn Bedrijf is:

Google Mijn Bedrijf is een functie binnen Google waarmee je jouw bedrijf kan uitlichten.

Het is een ‘eigen’ plekje binnen de zoekresultaten die voornamelijk getoond wordt als mensen zoeken op je bedrijfsnaam.

Kijk maar!

Google Mijn Bedrijf voorbeeld Coolblue

De functies en mogelijkheden binnen je Google Mijn Bedrijf zijn volledig afhankelijk van de categorie die je kiest.

Zo kan ik bijvoorbeeld met de categorie Internetmarketing geen producten tonen.

Categorie google mijn bedrijf

Wat ik verder nog over Google Mijn Bedrijf wil vertellen is dat echt een soort uithangbord is van je bedrijf waar alle essentiële informatie over jouw bedrijf te vinden is.

Denk daarbij aan:

  • Adres
  • Openingstijden (En aangepaste openingstijden)
  • Telefoonnummer
  • Servicegebied
  • Website

En met Google Posts kun je er bovendien ook nog eens berichten, aanbiedingen, producten of evenementen tonen.

Meteen in de zoekresultaten.

Het is dan ook van belang dat al de informatie altijd up-to-date is en juist is ingevuld.

Met name de openingstijden, want zoals de introductie al zegt: voor een gesloten deur staan, dat is voor niemand fijn.

Waarom aangepaste openingstijden zo belangrijk zijn

Reguliere openingstijden veranderen niet vaak.

Die zet je één keer neer en daar blijf je vanaf.

Maar aangepaste openingstijden kunnen jaarlijks verschillen.

Denk bijvoorbeeld aan het jaar dat Koninginnedag omgetoverd werd tot Koningsdag.

Of denk maar aan het feit dat een feestdag simpelweg op een andere dag kan vallen dat het jaar daarvoor.

Want stel dat jij met je bloemenwinkel wel elke eerste kerstdag open bent, maar eigenlijk niet op zondag.

Het kan zo zijn dat eerste kerstdag wel op een zondag valt en dat jij dan open wilt zijn.

Dan is het zo belangrijk om je openingstijden aan te passen binnen Google Mijn Bedrijf (en je website)!

Want omzet en klanten missen, dat wil je niet.

In 8 stappen de aangepaste openingstijden in Google Mijn Bedrijf aanpassen

Stap 1 : Ga naar de website van Google Mijn Bedrijf: https://www.google.com/intl/nl_nl/business/

Stap 2: Klik rechtsboven op ‘Inloggen’.

Stap 3: Klik op de locatie waar het om gaat.

Klik op de locatie in Mijn Bedrijf

Stap 4: Klik links in het rijtje op ‘Informatie’.

Informatie Google Mijn Bedrijf

Stap 5: Scroll naar onder totdat je het icoontje ziet met de klok en de agenda en klik op het pennetje rechts van de agenda.

Klok en agenda Openingstijden

Stap 6: Geef bij elke feestdag aan of je open of gesloten bent.

Stap 7: Vul de openingstijden aan op de dagen dat je open bent.

Speciale openingstijden en feestdagen

Stap 8: Klik rechtsonder op ‘Toepassen’.

4 tips voor de aangepaste openingstijden

Je weet nu precies waarom de speciale openingstijden zo belangrijk zijn en je weet ook precies hoe je de openingstijden moet aanpassen.

Voordat je verder gaat op het mooie internet wil ik je nog 4 fantastische tips meegeven, die je eigenlijk moet weten.

Tip 1: Aangepaste openingstijden als je als ZZP’er op vakantie gaat

Wanneer je als ZZP’er op vakantie gaat is er waarschijnlijk niemand die de zaak draaiende houdt.

Want de persoon die dat moet doen, die is op vakantie…

Als je ervoor kiest om er bijvoorbeeld een week tussenuit te gaan, dan adviseer ik je om de openingstijden een week lang aan te passen.

Dat je op vakantie gaat, hoef en moet je natuurlijk niet te vertellen.

Dit soort informatie vinden inbrekers namelijk erg interessant.

Geef gewoon aan dat je een week lang gesloten bent.

Het resultaat is hetzelfde.

Tip 2: Koopzondagen… Weet jij nog wie wanneer open is?

Winkel A is wel op zondag open, winkel B niet, winkel C alleen de eerste zondag van de maand en winkel D is alleen in de vakantie op zondag open.

Weet jij nog wie wanneer open is?

Koopzondagen verschillen ook nog eens per stad en dorp en het is lastig om erachter te komen welke bedrijven allemaal open zijn.

Verwerk de koopzondagen daarom ook altijd in je Google Mijn Bedrijf.

Mensen hoeven dan niet te gissen of jij wel open bent, je stelt niemand teleur en je bent duidelijk in je communicatie.

Win-win situatie dus.

Win win meme

Tip 3: De openingstijden binnen je website zijn net zo belangrijk

Er is nog steeds een groep mensen die Google Mijn Bedrijf niet bekijken, gebruiken of kennen.

Die gewoon naar je website gaan om je openingstijden te checken.

Om die reden moet je ook altijd de openingstijden op je website in orde hebben.

Ook deze moet je aanpassen als je toch besluit om op zondag open te zijn.

En ook hier moet je aangeven of je met Kerst, Oud en Nieuw of met Bevrijdingsdag open bent.

De openingstijden binnen je website zijn minstens net zo belangrijk als die binnen Mijn Bedrijf.

Check altijd goed waar je openingstijden allemaal staan.

Vaak staan die op de contactpagina en binnen de footer van je website.

Tip 4: Elk kwartaal de openingstijden bekijken

Na het lezen van dit artikel is het niet nodig om wekelijks in Google Mijn Bedrijf te duiken voor de openingstijden.

Wel adviseer ik je om dit elk kwartaal te doen.

Dan houd je grip op je openingstijden, de feestdagen en de ontwikkelingen binnen Mijn Bedrijf.

Wat je zou kunnen doen, als ondernemer, is de openingstijden bijvoorbeeld te controleren met de aangifte van je belasting.

Die is namelijk ook elk kwartaal.

Ga je dat vergeten?

Zet dan een herinnering in je agenda.

Dat was het!

Nu mag het niet meer voorkomen dat de openingstijden in je Mijn Bedrijf niet ingevuld zijn en dat bezoekers voor een dichte deur staan.

Is het je niet gelukt, wil je het niet aanpassen of maak je er een (mentale) notitie van en weet je stiekem wel dat je het weer gaat vergeten?

Neem dan contact met mij op, dan doe ik het voor je.

Recente blogs

13 maart 2019
Zo voeg je aangepaste openingstijden toe aan je Google Mijn Bedrijf

Zo voeg je aangepaste openingstijden toe aan je Google Mijn Bedrijf

Ken je dat? Dat je op kerstavond de fiets op springt om in de kou nog snel een kerstcadeau te gaan halen en dat de winkel gesloten is terwijl er in Google toch echt stond dat de winkel de hele dag open was? Of dat je met eerste paasdag voor een gesloten deur staat bij de bakker, terwijl er hier ook in Google stond dat hij de hele dag open zo zijn? Flinke teleurstelling… Daar had de eigenaar wat aan kunnen doen. Namelijk: de aangepaste openingstijden toevoegen in Google Mijn Bedrijf. Ik leg je uit hoe je dat doet, waarom het belangrijk is en waar je allemaal op moet letten.
6 maart 2019
beste afmetingen afbeeldingen op social media 2019

De beste afmetingen van afbeeldingen en foto’s op social media in 2019

Social media speelt een belangrijke rol in de wereld van online marketing. Want het stelt je in staat om op een laagdrempelige manier te communiceren met je doelgroep. Er is alleen veel concurrentie op de tijdlijn van je doelgroep. Veel nieuwsberichten van vrienden of familie en andere organisaties die je doelgroep bestoken met content. Dus snap je dat je alles uit de kast moet halen om het ideale bericht te creëren. Eerder schreef ik al over de ideale lengte van die berichten en over het beste tijdstip om je post te publiceren. Maar daar hoort eigenlijk nog iets over de afbeeldingen bij. Specifieker, de social media formaten van afbeeldingen en foto’s in 2019. En wat die formaten precies zijn, ga ik je nu vertellen!
27 februari 2019
aandeel van zoekmachines in nederland

Het aandeel van zoekmachines in Nederland: vroeger, nu en in de toekomst

Even inbellen … Joehoe, ik ben online. Even naar Altavista, Lycos of Yahoo om iets op te zoeken over Seinfeld.. Of kan ik dat beter vinden via MSN? Ah, die goeie ouwe tijd. Maar wie kent die zoekmachines nog? Voor de één zijn ze een feest der herkenning, maar voor de ander hooguit een fronsende wenkbrauw. Omdat ze alleen Google kennen. Niet gek ook, als je bedenkt dat Google al decennialang de grootste, meest gebruikte zoekmachine in Nederland is. Maar dat is niet altijd zo geweest. En de vraag is ook maar of dat altijd zo zou blijven. Laten we eens kijken.
20 februari 2019
Hoe voeg je iemand toe aan Google Analytics

Handleiding: Hoe voeg je iemand toe aan Google Analytics?

Een website kan niet zonder Google Analytics. Je wilt natuurlijk wel precies weten welke campagne wat oplevert, wat je bezoekers allemaal uitspoken en welke pagina’s het goed doen. En als je business goed loopt en je gaat met een online marketing bureau (lees: Online Marketing Agency) in zee, dan heeft dat bureau toegang nodig tot je Analytics. Aangezien ik vaak de vraag krijg: ‘Daniel, hoe voeg ik jou dan toe?’ vond ik het tijd om een blog te schrijven waarin ik dat haarfijn uitleg. Dus, zie hier: de handleiding voor het toevoegen van een persoon aan Google Analytics.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *