Zo voeg je aangepaste openingstijden toe aan je Google Mijn Bedrijf

Zo voeg je aangepaste openingstijden toe aan je Google Mijn Bedrijf

Ken je dat?

Dat je op kerstavond de fiets op springt om in de kou nog snel een kerstcadeau te gaan halen en dat de winkel gesloten is terwijl er in Google toch echt stond dat de winkel de hele dag open was?

Of dat je met eerste paasdag voor een gesloten deur staat bij de bakker, terwijl er hier ook in Google stond dat hij de hele dag open zou zijn?

Flinke teleurstelling…

Daar had de eigenaar wat aan kunnen doen.

Namelijk: de aangepaste openingstijden toevoegen in Google Mijn Bedrijf.

Ik leg je uit hoe je dat doet, waarom het belangrijk is en waar je allemaal op moet letten.

aangepaste openingstijden gmb

Korte introductie van Google Mijn Bedrijf

Als je regelmatig mijn blogs leest, dan weet je dat dit niet mijn eerste artikel over Google Mijn Bedrijf is.

Dat was namelijk: In 3 stappen een Google Mijn Bedrijf aanvragen en verifiëren.

Daarin leg ik precies uit hoe je Google Mijn Bedrijf kan aanvragen en verifiëren.

Als je dat nog niet hebt gedaan, dan moet je dat natuurlijk eerst even doen voordat je de openingstijden kan aanpassen.

Nu ga ik je zo kort mogelijk proberen uit te leggen wat Google Mijn Bedrijf is:

Google Mijn Bedrijf is een functie binnen Google waarmee je jouw bedrijf kan uitlichten.

Het is een ‘eigen’ plekje binnen de zoekresultaten die voornamelijk getoond wordt als mensen zoeken op je bedrijfsnaam.

Kijk maar!

Google Mijn Bedrijf voorbeeld Coolblue

De functies en mogelijkheden binnen je Google Mijn Bedrijf zijn volledig afhankelijk van de categorie die je kiest.

Zo kan ik bijvoorbeeld met de categorie Internetmarketing geen producten tonen.

Categorie google mijn bedrijf

Wat ik verder nog over Google Mijn Bedrijf wil vertellen is dat echt een soort uithangbord is van je bedrijf waar alle essentiële informatie over jouw bedrijf te vinden is.

Denk daarbij aan:

  • Adres
  • Openingstijden (En aangepaste openingstijden)
  • Telefoonnummer
  • Servicegebied
  • Website

En met Google Posts kun je er bovendien ook nog eens berichten, aanbiedingen, producten of evenementen tonen.

Meteen in de zoekresultaten.

Het is dan ook van belang dat al de informatie altijd up-to-date is en juist is ingevuld.

Met name de openingstijden, want zoals de introductie al zegt: voor een gesloten deur staan, dat is voor niemand fijn.

Waarom aangepaste openingstijden zo belangrijk zijn

Reguliere openingstijden veranderen niet vaak.

Die zet je één keer neer en daar blijf je vanaf.

Maar aangepaste openingstijden kunnen jaarlijks verschillen.

Denk bijvoorbeeld aan het jaar dat Koninginnedag omgetoverd werd tot Koningsdag.

Of denk maar aan het feit dat een feestdag simpelweg op een andere dag kan vallen dat het jaar daarvoor.

Want stel dat jij met je bloemenwinkel wel elke eerste kerstdag open bent, maar eigenlijk niet op zondag.

Het kan zo zijn dat eerste kerstdag wel op een zondag valt en dat jij dan open wilt zijn.

Dan is het zo belangrijk om je openingstijden aan te passen binnen Google Mijn Bedrijf (en je website)!

Want omzet en klanten missen, dat wil je niet.

In 8 stappen de aangepaste openingstijden in Google Mijn Bedrijf aanpassen

Stap 1 : Ga naar de website van Google Mijn Bedrijf: https://www.google.com/intl/nl_nl/business/

Stap 2: Klik rechtsboven op ‘Inloggen’.

Stap 3: Klik op de locatie waar het om gaat.

Klik op de locatie in Mijn Bedrijf

Stap 4: Klik links in het rijtje op ‘Informatie’.

Informatie Google Mijn Bedrijf

Stap 5: Scroll naar onder totdat je het icoontje ziet met de klok en de agenda en klik op het pennetje rechts van de agenda.

Klok en agenda Openingstijden

Stap 6: Geef bij elke feestdag aan of je open of gesloten bent.

Stap 7: Vul de openingstijden aan op de dagen dat je open bent.

Speciale openingstijden en feestdagen

Stap 8: Klik rechtsonder op ‘Toepassen’.

4 tips voor de aangepaste openingstijden

Je weet nu precies waarom de speciale openingstijden zo belangrijk zijn en je weet ook precies hoe je de openingstijden moet aanpassen.

Voordat je verder gaat op het mooie internet wil ik je nog 4 fantastische tips meegeven, die je eigenlijk moet weten.

Tip 1: Aangepaste openingstijden als je als ZZP’er op vakantie gaat

Wanneer je als ZZP’er op vakantie gaat is er waarschijnlijk niemand die de zaak draaiende houdt.

Want de persoon die dat moet doen, die is op vakantie…

Als je ervoor kiest om er bijvoorbeeld een week tussenuit te gaan, dan adviseer ik je om de openingstijden een week lang aan te passen.

Dat je op vakantie gaat, hoef en moet je natuurlijk niet te vertellen.

Dit soort informatie vinden inbrekers namelijk erg interessant.

Geef gewoon aan dat je een week lang gesloten bent.

Het resultaat is hetzelfde.

Tip 2: Koopzondagen… Weet jij nog wie wanneer open is?

Winkel A is wel op zondag open, winkel B niet, winkel C alleen de eerste zondag van de maand en winkel D is alleen in de vakantie op zondag open.

Weet jij nog wie wanneer open is?

Koopzondagen verschillen ook nog eens per stad en dorp en het is lastig om erachter te komen welke bedrijven allemaal open zijn.

Verwerk de koopzondagen daarom ook altijd in je Google Mijn Bedrijf.

Mensen hoeven dan niet te gissen of jij wel open bent, je stelt niemand teleur en je bent duidelijk in je communicatie.

Win-win situatie dus.

Win win meme

Tip 3: De openingstijden binnen je website zijn net zo belangrijk

Er is nog steeds een groep mensen die Google Mijn Bedrijf niet bekijken, gebruiken of kennen.

Die gewoon naar je website gaan om je openingstijden te checken.

Om die reden moet je ook altijd de openingstijden op je website in orde hebben.

Ook deze moet je aanpassen als je toch besluit om op zondag open te zijn.

En ook hier moet je aangeven of je met Kerst, Oud en Nieuw of met Bevrijdingsdag open bent.

De openingstijden binnen je website zijn minstens net zo belangrijk als die binnen Mijn Bedrijf.

Check altijd goed waar je openingstijden allemaal staan.

Vaak staan die op de contactpagina en binnen de footer van je website.

Tip 4: Elk kwartaal de openingstijden bekijken

Na het lezen van dit artikel is het niet nodig om wekelijks in Google Mijn Bedrijf te duiken voor de openingstijden.

Wel adviseer ik je om dit elk kwartaal te doen.

Dan houd je grip op je openingstijden, de feestdagen en de ontwikkelingen binnen Mijn Bedrijf.

Wat je zou kunnen doen, als ondernemer, is de openingstijden bijvoorbeeld te controleren met de aangifte van je belasting.

Die is namelijk ook elk kwartaal.

Ga je dat vergeten?

Zet dan een herinnering in je agenda.

Dat was het!

Nu mag het niet meer voorkomen dat de openingstijden in je Mijn Bedrijf niet ingevuld zijn en dat bezoekers voor een dichte deur staan.

Is het je niet gelukt, wil je het niet aanpassen of maak je er een (mentale) notitie van en weet je stiekem wel dat je het weer gaat vergeten?

Neem dan contact met mij op, dan doe ik het voor je.

Recente blogs

20 september 2019
handleiding iemand toevoegen aan google mijn bedrijf

Handleiding: Zo voeg je iemand toe aan Google Mijn Bedrijf [10 stappen]

Google Mijn Bedrijf moet altijd onderdeel zijn van je SEO-strategie. Met Google Mijn Bedrijf kan je de lokale vindbaarheid (/seo/lokale-seo-5-tips-lokale-vindbaarheid/) van je bedrijf namelijk een boost geven en je bedrijf in z’n algeheel beter zichtbaar maken op het internet. Wanneer bedrijven klant bij mij worden, dan wil ik natuurlijk toegang tot het Google Mijn Bedrijf account om deze volledig te benutten. En aangezien ik dan vaak de vraag ‘Hoe doe ik dat?’ krijg, vind ik het tijd voor een handleiding.
18 september 2019
appsumo review

AppSumo review: wat het is, voor- en nadelen en de deals van September 2019

AppSumo zorgt ervoor dat mijn constante honger naar nieuwe tools maandelijks wordt gevoed! Het is in mijn ogen een fantastisch bedrijf/platform dat iedereen moet kennen. De lifetime deals die ze maandelijks aanbieden zijn betaalbaar, binnen verschrikkelijk veel vakgebieden toepasbaar en ook gewoon ontzettend leuk (en handig!). En precies om die reden, ga ik jou er alles over vertellen in deze AppSumo review.
11 september 2019
WordPress SEO 7 beste plugins voor je website

WordPress SEO: de 7 beste SEO plugins voor je website

Op het gebied van SEO plugins is Yoast nog steeds veruit de meest gebruikte variant. Maar wist je dat je anno 2019 genoeg alternatieven kunt vinden die claimen beter en goedkoper te zijn? Omdat ik jarenlang trouw Yoast gebruikte (zonder een andere plugin te overwegen), vond ik het nu hoog tijd om eens onderzoek te doen naar de beste SEO plugins op de markt. Inclusief Yoast natuurlijk. Dus zie hier: de 7 beste WordPress SEO plugins voor jou op een rijtje.
27 augustus 2019
Accuranker review

Accuranker Review: De allersnelste rank tracker op de markt?

Accuranker is geen alles-in-één SEO-tool, maar een specialist op het gebied van het bijhouden van je posities in de zoekresultaten bij bepaalde zoekwoorden. Het geeft je echt alle informatie die daarbij komt kijken en die nuttig voor jou kan zijn. Denk aan je concurrenten, posities in verschillende zoekmachines, mobiel en desktop, zoekvolumes, geschiedenis en nog veel meer. Omdat het bijhouden van de posities een ontzettend belangrijk onderdeel is binnen zoekmachine optimalisatie, vind ik het tijd voor een Accuranker review!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *