Zo voeg je aangepaste openingstijden toe aan je Google Mijn Bedrijf

Zo voeg je aangepaste openingstijden toe aan je Google Mijn Bedrijf

Ken je dat?

Dat je op kerstavond de fiets op springt om in de kou nog snel een kerstcadeau te gaan halen en dat de winkel gesloten is terwijl er in Google toch echt stond dat de winkel de hele dag open was?

Of dat je met eerste paasdag voor een gesloten deur staat bij de bakker, terwijl er hier ook in Google stond dat hij de hele dag open zou zijn?

Flinke teleurstelling…

Daar had de eigenaar wat aan kunnen doen.

Namelijk: de aangepaste openingstijden toevoegen in Google Mijn Bedrijf.

Ik leg je uit hoe je dat doet, waarom het belangrijk is en waar je allemaal op moet letten.

aangepaste openingstijden gmb

Korte introductie van Google Mijn Bedrijf

Als je regelmatig mijn blogs leest, dan weet je dat dit niet mijn eerste artikel over Google Mijn Bedrijf is.

Dat was namelijk: In 3 stappen een Google Mijn Bedrijf aanvragen en verifiëren.

Daarin leg ik precies uit hoe je Google Mijn Bedrijf kan aanvragen en verifiëren.

Als je dat nog niet hebt gedaan, dan moet je dat natuurlijk eerst even doen voordat je de openingstijden kan aanpassen.

Nu ga ik je zo kort mogelijk proberen uit te leggen wat Google Mijn Bedrijf is:

Google Mijn Bedrijf is een functie binnen Google waarmee je jouw bedrijf kan uitlichten.

Het is een ‘eigen’ plekje binnen de zoekresultaten die voornamelijk getoond wordt als mensen zoeken op je bedrijfsnaam.

Kijk maar!

Google Mijn Bedrijf voorbeeld Coolblue

De functies en mogelijkheden binnen je Google Mijn Bedrijf zijn volledig afhankelijk van de categorie die je kiest.

Zo kan ik bijvoorbeeld met de categorie Internetmarketing geen producten tonen.

Categorie google mijn bedrijf

Wat ik verder nog over Google Mijn Bedrijf wil vertellen is dat echt een soort uithangbord is van je bedrijf waar alle essentiële informatie over jouw bedrijf te vinden is.

Denk daarbij aan:

  • Adres
  • Openingstijden (En aangepaste openingstijden)
  • Telefoonnummer
  • Servicegebied
  • Website

En met Google Posts kun je er bovendien ook nog eens berichten, aanbiedingen, producten of evenementen tonen.

Meteen in de zoekresultaten.

Het is dan ook van belang dat al de informatie altijd up-to-date is en juist is ingevuld.

Met name de openingstijden, want zoals de introductie al zegt: voor een gesloten deur staan, dat is voor niemand fijn.

Waarom aangepaste openingstijden zo belangrijk zijn

Reguliere openingstijden veranderen niet vaak.

Die zet je één keer neer en daar blijf je vanaf.

Maar aangepaste openingstijden kunnen jaarlijks verschillen.

Denk bijvoorbeeld aan het jaar dat Koninginnedag omgetoverd werd tot Koningsdag.

Of denk maar aan het feit dat een feestdag simpelweg op een andere dag kan vallen dat het jaar daarvoor.

Want stel dat jij met je bloemenwinkel wel elke eerste kerstdag open bent, maar eigenlijk niet op zondag.

Het kan zo zijn dat eerste kerstdag wel op een zondag valt en dat jij dan open wilt zijn.

Dan is het zo belangrijk om je openingstijden aan te passen binnen Google Mijn Bedrijf (en je website)!

Want omzet en klanten missen, dat wil je niet.

In 8 stappen de aangepaste openingstijden in Google Mijn Bedrijf aanpassen

Stap 1 : Ga naar de website van Google Mijn Bedrijf: https://www.google.com/intl/nl_nl/business/

Stap 2: Klik rechtsboven op ‘Inloggen’.

Stap 3: Klik op de locatie waar het om gaat.

Klik op de locatie in Mijn Bedrijf

Stap 4: Klik links in het rijtje op ‘Informatie’.

Informatie Google Mijn Bedrijf

Stap 5: Scroll naar onder totdat je het icoontje ziet met de klok en de agenda en klik op het pennetje rechts van de agenda.

Klok en agenda Openingstijden

Stap 6: Geef bij elke feestdag aan of je open of gesloten bent.

Stap 7: Vul de openingstijden aan op de dagen dat je open bent.

Speciale openingstijden en feestdagen

Stap 8: Klik rechtsonder op ‘Toepassen’.

4 tips voor de aangepaste openingstijden

Je weet nu precies waarom de speciale openingstijden zo belangrijk zijn en je weet ook precies hoe je de openingstijden moet aanpassen.

Voordat je verder gaat op het mooie internet wil ik je nog 4 fantastische tips meegeven, die je eigenlijk moet weten.

Tip 1: Aangepaste openingstijden als je als ZZP’er op vakantie gaat

Wanneer je als ZZP’er op vakantie gaat is er waarschijnlijk niemand die de zaak draaiende houdt.

Want de persoon die dat moet doen, die is op vakantie…

Als je ervoor kiest om er bijvoorbeeld een week tussenuit te gaan, dan adviseer ik je om de openingstijden een week lang aan te passen.

Dat je op vakantie gaat, hoef en moet je natuurlijk niet te vertellen.

Dit soort informatie vinden inbrekers namelijk erg interessant.

Geef gewoon aan dat je een week lang gesloten bent.

Het resultaat is hetzelfde.

Tip 2: Koopzondagen… Weet jij nog wie wanneer open is?

Winkel A is wel op zondag open, winkel B niet, winkel C alleen de eerste zondag van de maand en winkel D is alleen in de vakantie op zondag open.

Weet jij nog wie wanneer open is?

Koopzondagen verschillen ook nog eens per stad en dorp en het is lastig om erachter te komen welke bedrijven allemaal open zijn.

Verwerk de koopzondagen daarom ook altijd in je Google Mijn Bedrijf.

Mensen hoeven dan niet te gissen of jij wel open bent, je stelt niemand teleur en je bent duidelijk in je communicatie.

Win-win situatie dus.

Win win meme

Tip 3: De openingstijden binnen je website zijn net zo belangrijk

Er is nog steeds een groep mensen die Google Mijn Bedrijf niet bekijken, gebruiken of kennen.

Die gewoon naar je website gaan om je openingstijden te checken.

Om die reden moet je ook altijd de openingstijden op je website in orde hebben.

Ook deze moet je aanpassen als je toch besluit om op zondag open te zijn.

En ook hier moet je aangeven of je met Kerst, Oud en Nieuw of met Bevrijdingsdag open bent.

De openingstijden binnen je website zijn minstens net zo belangrijk als die binnen Mijn Bedrijf.

Check altijd goed waar je openingstijden allemaal staan.

Vaak staan die op de contactpagina en binnen de footer van je website.

Tip 4: Elk kwartaal de openingstijden bekijken

Na het lezen van dit artikel is het niet nodig om wekelijks in Google Mijn Bedrijf te duiken voor de openingstijden.

Wel adviseer ik je om dit elk kwartaal te doen.

Dan houd je grip op je openingstijden, de feestdagen en de ontwikkelingen binnen Mijn Bedrijf.

Wat je zou kunnen doen, als ondernemer, is de openingstijden bijvoorbeeld te controleren met de aangifte van je belasting.

Die is namelijk ook elk kwartaal.

Ga je dat vergeten?

Zet dan een herinnering in je agenda.

Dat was het!

Nu mag het niet meer voorkomen dat de openingstijden in je Mijn Bedrijf niet ingevuld zijn en dat bezoekers voor een dichte deur staan.

Is het je niet gelukt, wil je het niet aanpassen of maak je er een (mentale) notitie van en weet je stiekem wel dat je het weer gaat vergeten?

Neem dan contact met mij op, dan doe ik het voor je.

Recente blogs

18 juli 2019
google site kit is live

Google Site Kit is live: beschikbaarheid, installatie & mogelijkheden

Eind 2018 schreef ik er al een artikel over: Wat is Google Site Kit en waarom ben ik er zo enthousiast over?! Google Site Kit is een plugin van Google die het leven van webmasters/marketeers veel makkelijker maakt, omdat het alle gegevens van Google Analytics, Search Console, Page Speed en AdSense bundelt. Sinds een paar weken is de bètaversie nu dan eindelijk live en dus heb ik de plugin geïnstalleerd op mijn website en ‘m volledig getest. Zodat ik je er alles over kan vertellen en je ‘m zelf niet hoeft te ontdekken.
10 juli 2019
TF-IDF Analyse

TF-IDF Analyse: Sleutelwoorden vinden voor SEO content

De TF-IDF analyse is al jaren een hot topic in SEO-land en toch hoor je er maar weinig over. Dat is best opmerkelijk, want er woedt al tijden een discussie tussen marketeers over het effect van het optimaliseren je teksten op basis van deze analyse. De één zweert erbij en de ander vindt het totaal nutteloos. Die tegenstrijdige berichten helpen jou (de SEO-doe-het-zelver) natuurlijk niet echt vooruit en dus is het tijd dat ik me hoogst persoonlijk in de discussie ga mengen. Ik vertel je graag waarom deze specifieke analyse belangrijk kan zijn voor je SEO kan zijn en hoe je ‘m uit kunt voeren.
8 juli 2019
SEO Powersuite review

SEO Powersuite Review 2019: Ervaringen met de alles-in-1 tool

Ik houd van SEO-software en daarom ook van SEO Powersuite. Aangezien het een hobby van mij is om SEO-tools te testen, te gebruiken en in te zetten, schrijf ik dus ook graag een eerlijke review over mijn ervaringen met SEO Powersuite. Dat scheelt jou een hoop tijd en moeite, want jij hoeft alleen dit artikel te lezen en hoeft niet zelf aan de slag met de tool om alles te ontdekken.
2 juli 2019
10 tools die beter zijn dan de Google Keyword planner

10 tools die beter zijn dan Google Keyword Planner [Gratis & betaald]

De Google Keyword Planner is nu, in 2019, verleden tijd voor veel marketeers. De beperkingen, irritaties en het tonen van onjuiste of onvolledige informatie kunnen echt niet meer. Ondertussen zijn er gelukkig ooktools zijn die wel verschrikkelijk goed en handig zijn in het tonen van zoekwoorden, content ideeën en volumes. Omdat ik zeker weet dat jij ook klaar bent met de Keyword Planner, en omdat je vast en zeker wilt weten welke tools er allemaal te vinden zijn, heb ik hier 10 gratis en betaalde tools voor je die beter zijn dan Google Keyword Planner (in willekeurige volgorde).

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *