Gratis E-commerce tracking instellen binnen WordPress (voor Dummies)

Geplaatst op 13 november 2021 door Daniël Kuipers

Als je geen cijfers hebt, weet je niet waar je op moet sturen. Dus als je de omzet van je webshop niet terugziet in Analytics, dan is je bedrijf stuurloos.

Om ervoor te zorgen dat je de omzetcijfers terugziet in Analytics, heb je e-commerce tracking nodig. In dit artikel leg ik je uit hoe je dat gratis en heel gemakkelijk doet met een plugin binnen je WordPress website.

Wat is e-commerce tracking?

Als je een tuinarchitect bent en iemand vult het offerteformulier in op je website, dan is dat voor jou een conversie en ben je daar blij mee.

Maar als je een webshop hebt en iemand vult het formulier in, dan ben je daar niet per se blij mee. Jij bent vooral blij met een verkoop in je shop. En in dat geval, wil je geen doelen / conversies zien, maar je wilt keiharde e-commerce data zien.

Om die e-commerce data te kunnen inzien, moet e-commerce tracking aanstaan.

Maar wat is dat dan precies, dat e-commerce tracking?

Dat ga ik je zo proberen simpel uit te leggen, maar ik moet toch eerst de techniek erachter bespreken. Google Analytics kan namelijk pas conversies inzien als je die data in hapklare brokken aanlevert.

Bij een ingevuld formulier is dat vaak een bedankpagina. Wanneer iemand die invult, dan krijgt Analytics een seintje en tellen ze deze als conversie.

Maar bij e-commerce tracking werkt dat net wat anders. Daar is dat seintje geen bedankpagina, maar een stuk informatie (datalayer) die onderwater wordt ingeschoten op de bedankpagina.

Net een ander seintje dus. In die informatie staat alles rondom de e-commerce data. Dus de verkocht producten, de prijs, de maat, etc. Eigenlijk alles wat voor jou relevant is om te weten.

Wat is een datalayer?

Voordat we verder gaan, moet ik je eerst nog even kort uitleggen wat een datalayer is. Dan snap je namelijk waarom een plugin binnen WordPress vaak de beste optie is.

Dit is een datalayer:

Een datalayer is niks anders dan al je e-commerce data in een speciaal format dat inzichtelijk is voor Google. Zelf zo’n datalayer maken is mogelijk, maar erg lastig. En het zelf inschieten van de datalayer op de bedankpagina is ook te doen, maar net zo lastig.

Niet voor developers, maar wel voor jou en voor mij. En om dat probleem te tackelen, is er een hele handige plugin. Dat is namelijk WooCommerce Google Analytics Integration.

Daarmee kan iedereen met een paar klikken op de knop (en deze handleiding) de datalayer aanmaken.

Wat doet de plugin WooCommerce Google Analytics Integration precies?

WooCommerce Google Analytics Integration plaatst het Google Analytics script op je website, maar inclusief allerlei handige optionele functies. Waaronder het toevoegen van een datalayer. 

Meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen. Hoog tijd om je te laten zien hoe je je e-commerce tracking verzorgt binnen je WordPress plugin met WooCommerce Google Analytics Integration.

In 3 stappen gratis e-commerce tracking aanmaken binnen WordPress

Voordat je gaat starten, moet je eerst binnen Google Analytics de mogelijkheid voor e-commerce tracking aan te zetten. Dus daar beginnen we mee.

Stap 1: E-commerce tracking aanzetten

Je kunt e-commerce tracking aanzetten door in te loggen op Google Analytics en vervolgens binnen de juiste property naar ‘instellingen voor e-commerce’ te gaan.

Dat zie je helemaal rechtsonder staan in onderstaand screenshot.

Zet vervolgens beide schuifjes aan.

Stap 2: Plugin Woocommerce Google Analytics installeren

Ik ga er even vanuit dat je al weet hoe je moet inloggen bij je WordPress website. Als je bent ingelogd in je WordPress website, moet je links op ‘plugins’ en dan op ‘nieuwe plugin’ klikken.

Vul vervolgens rechtsboven Woocommerce Google Analytics in en druk op enter.

Klik vervolgens op de ‘Nu installeren’ knop bij Woocommerce Google Analytics.

Stap 3: Plugin Woocommerce Google Analytics instellen

Let op: voordat je hieraan begint is het belangrijk dat je weet dat deze plugin een Google Analytics script gaat installeren op je website. Verwijder dus eerst het Google Analytics script dat je hebt ingeladen via Tag Manager of zelf ooit handmatig hebt toegevoegd.

Nu gaan we je laten zien je de plugin moet instellen. Je kan de plugin benaderen door links op ‘Woocommerce’ te klikken, dan op ‘Instellingen’, dan op ‘Integratie’ en dan op ‘Google Analytics’ te klikken.

Vervolgens is het belangrijk dat je de volgende gegevens invult:

  • Google Analytics tracking ID (deze haal je uit Analytics)
  • Je domeinnaam (inclusief www, als je website daarop draait)
  • Universal Analytics (daar is deze handleiding namelijk voor geschreven, niet voor GA4).
  • Alle andere vinkjes mag je aan laten staan.

En zo makkelijk is het regelen van e-commerce tracking binnen je WordPress website. Je hoeft alleen nog een testbestelling te doen en te kijken of alle data binnenkomt.

Geschreven door: Daniël Kuipers Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.
ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Laatste reviews

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2021 - Online Marketing Agency

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]