Dus daar is dit artikel voor. En mocht jij nog toevallig ook je e-book willen updaten, dan heb ik hier 7 handige tips voor je ;-).
De eerste stap is het toevoegen van nieuwe content. Als het goed is, heb je een hoop nieuwe content gemaakt sinds je het e-book hebt geschreven.
Eventuele nieuwe content die in het e-book past, kan je dan toevoegen. Dit kunnen de volgende dingen zijn:
Vergeet natuurlijk ook de visuele content niet. Focus niet alleen op tekst, maar voeg ook r visuele content (lees: afbeeldingen) toe.
Met al deze nieuwe content word je e-book uitgebreider en voeg je dus nóg meer waarde toe voor de lezer.
Aangezien je nieuwe content toe gaat voegen is het ook belangrijk om kritisch te kijken naar de volgorde van je e-book. Misschien moet hoofdstuk 6 toch omgeruild worden met hoofdstuk 5 en misschien moet tip 14 toch vóór tip 11.
Check dus nog een keer de opbouw van je e-book en zorg ervoor dat hij nog logischer is dan hij al was.
Dit is veruit het belangrijkste onderdeel van het updaten van het e-book. Namelijk het updaten van de tekst. De tekst is de basis van je e-book en daar zit veruit de meeste waarde in.
Bij het updaten van je tekst is het belangrijk dat je eventuele foute informatie eruit haalt, dingen aanpast die achterhaald zijn en dat het inhoudelijk weer klopt en up-to-date is.
Bij het e-book Domineer Google ging het vooral om feitelijke dingen die anders zijn geworden, maar je standpunt dat je inneemt kan natuurlijk ook veranderen.
Naast de tekst, moeten de afbeeldingen en illustraties ook kloppen. In het geval van mijn e-book Domineer Google zat hier ook best wat werk in.
Ik had behoorlijk wat screenshots gemaakt van tools die we gebruiken. De tools waren inmiddels vernieuwd en verbeterd. En dus waren de screenshots achterhaald.
Al deze screenshots hebben we geüpdatet, zodat het er weer fris uitziet en weer allemaal klopt.
Als het goed is, heb je ondertussen ook nieuwe content op je website geplaatst. Naar al deze nieuwe content kan je interne links plaatsen.
Met die interne links kunnen lezers van het e-book bijvoorbeeld nieuwe hoofdstukken vinden, maar je kunt ze ook weer doorverwijzen naar je website.
Vinden mensen je e-book misschien te kort? Of kreeg je veel vragen over een bepaald hoofdstuk?
Doe er dan wat aan.
Loop zelf nog eens kritisch door je e-book heen en pas het aan op basis van de feedback die je kreeg. Laat je (nieuwe) e-book eventueel ook controleren door een vakidioot of een concullega. Die zijn vaak kritisch en hebben meest wel een net iets andere blik op het onderwerp als jij.
En last but not least: the basics. Je e-book moet vrij zijn van spelfouten en zinnen moeten allemaal lekker lopen. Bij ons is dit altijd de laatste stap, omdat er na deze stap niks meer aangepast mag worden aan het e-book.
De volgende stap is namelijk dat het e-book opgemaakt moet worden en dan wil je niet later nog een hoofdstuk toevoegen of een paar afbeeldingen of tekst aanpassen.
De eerste stap is het toevoegen van nieuwe content, zoals korte zinnen, volledige alinea’s en complete hoofdstukken. Ook visuele content zoals afbeeldingen kan hierbij niet vergeten worden.
Bij het toevoegen van nieuwe content is het belangrijk om kritisch te kijken naar de volgorde van je E-book. Loop de opbouw van je E-book nog eens door en zorg ervoor dat deze logisch blijft.
De tekst vormt de basis van het E-book en bevat veruit de meeste waarde. Bij het updaten van de tekst is het belangrijk om eventuele foutieve informatie te verwijderen, inhoud aan te passen die achterhaald is en de inhoud weer up-to-date te maken.
Naast de tekst moeten ook afbeeldingen en illustraties kloppen en up-to-date zijn. Zo kan bijvoorbeeld het updaten van screenshots ervoor zorgen dat het E-book er weer fris uitziet en alle informatie klopt.
Door interne links toe te voegen naar nieuwe content op je website kunnen lezers van het E-book gemakkelijk nieuwe hoofdstukken vinden of doorverwezen worden naar je website.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.