E-book updaten: 7 concrete tips

Geplaatst op 14 september 2022 door Daniël Kuipers

Na het updaten van mijn e-book ‘Domineer Google‘, dacht ik: daar moet ik een blog over schrijven.  Zodat ik bij het updaten van mijn volgende e-book een handige checklist heb.

Dus daar is dit artikel voor. En mocht jij nog toevallig ook je e-book willen updaten, dan heb ik hier 7 handige tips voor je ;-).

Tip 1: Voeg nieuwe content toe (Tekst en afbeeldingen)

De eerste stap is het toevoegen van nieuwe content. Als het goed is, heb je een hoop nieuwe content gemaakt sinds je het e-book hebt geschreven.

Eventuele nieuwe content die in het e-book past, kan je dan toevoegen. Dit kunnen de volgende dingen zijn:

  • Korte zinnen
  • Volledige alinea’s
  • Complete hoofdstukken

Vergeet natuurlijk ook de visuele content niet. Focus niet alleen op tekst, maar voeg ook r\ visuele content (lees: afbeeldingen) toe.

Met al deze nieuwe content word je e-book uitgebreider en voeg je dus nóg meer waarde toe voor de lezer.

Tip 2: Loop de volgorde van je e-book door

Aangezien je nieuwe content toe gaat voegen is het ook belangrijk om kritisch te kijken naar de volgorde van je e-book. Misschien moet hoofdstuk 6 toch omgeruild worden met hoofdstuk 5 en misschien moet tip 14 toch vóór tip 11.

Check dus nog een keer de opbouw van je e-book en zorg ervoor dat hij nog logischer is dan hij al was.

Tip 3: Update de teksten

Dit is veruit het belangrijkste onderdeel van het updaten van het e-book. Namelijk het updaten van de tekst. De tekst is de basis van je e-book en daar zit veruit de meeste waarde in.

Bij het updaten van je tekst is het belangrijk dat je eventuele foute informatie eruit haalt, dingen aanpast die achterhaald zijn en dat het inhoudelijk weer klopt en up-to-date is.

Bij het e-book Domineer Google ging het vooral om feitelijke dingen die anders zijn geworden, maar je standpunt dat je inneemt kan natuurlijk ook veranderen.

Tip 4: Update de foto’s

Naast de tekst, moeten de afbeeldingen en illustraties ook kloppen. In het geval van mijn e-book Domineer Google zat hier ook best wat werk in.

Ik had behoorlijk wat screenshots gemaakt van tools die we gebruiken. De tools waren inmiddels vernieuwd en verbeterd. En dus waren de screenshots achterhaald.

Al deze screenshots hebben we geüpdatet, zodat het er weer fris uitziet en weer allemaal klopt. 

Tip 5: Voeg nieuwe interne links toe

Als het goed is, heb je ondertussen ook nieuwe content op je website geplaatst. Naar al deze nieuwe content kan je interne links plaatsen.

Met die interne links kunnen lezers van het e-book bijvoorbeeld nieuwe hoofdstukken vinden, maar je kunt ze ook weer doorverwijzen naar je website.

Tip 6: Verwerk feedback die je op het e-book hebt gehad

Vinden mensen je e-book misschien te kort? Of kreeg je veel vragen over een bepaald hoofdstuk?

Doe er dan wat aan.

Loop zelf nog eens kritisch door je e-book heen en pas het aan op basis van de feedback die je kreeg. Laat je (nieuwe) e-book eventueel ook controleren door een vakidioot of een concullega. Die zijn vaak kritisch en hebben meest wel een net iets andere blik op het onderwerp als jij. 

Tip 7: Loop de tekst door op spelfouten of zinnen die toch niet kloppen

En last but not least: the basics. Je e-book moet vrij zijn van spelfouten en zinnen moeten allemaal lekker lopen. Bij ons is dit altijd de laatste stap, omdat er na deze stap niks meer aangepast mag worden aan het e-book.

De volgende stap is namelijk dat het  e-book opgemaakt moet worden en dan wil je niet later nog een hoofdstuk toevoegen of een paar afbeeldingen of tekst aanpassen.

Geschreven door: Daniël Kuipers Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.
ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2022 - Online Marketing Agency

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]