De website structuur, ook wel website architectuur of site boomstructuur is niks anders dan een opzet van alle pagina’s binnen je website die op een doordachte manier zijn bepaald en gerangschikt.
Dit kan een heel simpel worden getekend op een bierviltje, maar kan ook volledig uitgewerkt worden inclusief allemaal toeters en bellen in Excel.
Het is vooral belangrijk dat de architectuur klopt voor zowel Google als de bezoeker. Er moet een logische structuur in zitten, pagina’s die bij elkaar horen moeten aan elkaar gelinkt worden en de structuur moet gelaagd worden opgebouwd.
Wat dat allemaal inhoudt, hoe je dat doet en waar je op moet letten, lees je allemaal in onderstaand stappenplan voor een feilloze website structuur.
De allereerste stap van het opzetten van de websitestructuur is het achterhalen welke zoekwoorden je (potentiële) klanten gebruiken. Zoeken ze op ‘administratie uitbesteden’ of zoeken ze op ‘administratiekantoor [stad]’?
Daar kom je achter tijdens de zoekwoordanalyse.
Het is heel belangrijk dat je zoveel mogelijk relevante zoekwoorden achterhaalt en dat je alles de revue laat passeren. En hoe je dat doet, dat leg ik je hier uit.
Nu je weet welke woorden er allemaal relevant kunnen zijn, is de volgende stap om goed te kijken naar wat er nu staat.
Vervolgens duik je de data in. Dan moet je jezelf de volgende vragen stellen:
Al die data kan je uit Google Analytics en Google Search Console halen.
En als je al die antwoorden voor jezelf op een rijtje zet, dan weet je precies welke onderdelen en pagina’s belangrijk zijn – maar ook welke niet.
Kortom, wat je wél moet meenemen en wat je niet hoeft mee te nemen naar de nieuwe websitestructuur.
Je weet welke zoekwoorden er allemaal zijn en welke pagina’s belangrijk zijn voor de bezoeker. Nu is het zaak om uit te zoeken welke pagina’s allemaal belangrijk zijn voor alle stakeholders.
Denk bijvoorbeeld aan je medewerkers, je collega’s, je baas, de investeerder, partners, etc. Ga eens met ze om tafel zitten en vraag wat zij belangrijk vinden.
Wat vinden zij belangrijk? Een supportmedewerker vindt een veel gestelde vragen pagina heel belangrijk, omdat hij daar mensen heen kan verwijzen.
De investeerder wil misschien een pagina met alle logo’s van alle partners en je baas wilt toch echt dat elke medewerker een eigen pagina krijgt.
Neem ook al deze pagina’s mee in het proces!
Dit vind ik persoonlijk een van de belangrijkste stappen uit deze lijst. Als ik dit goed had gedaan, dan had mij dit tientallen uren gescheeld.
Denk niet alleen na over waar jullie nu behoefte aan hebben. Denk ook eens aan hoe je website er over 2, 5, 10 en 20 jaar uit zou moeten zien.
Zouden jullie een kennisbank willen in de toekomst? Denk daar alvast over na!
Willen jullie in de toekomst de website meertalig maken? Denk daar alvast over na.
Dit zijn namelijk zaken die gigantisch veel impact kan hebben op de websitestructuur en de URL-structuur. Als je dit nu al kan meenemen, kan dit een grote SEO-migratie (en dus tijd en geld!) besparen.
Als je bovenstaande stappen goed hebt doorlopen, dan heb je goed in beeld wat er allemaal nodig is. Het is natuurlijk afhankelijk hoe je dit hebt bijgehouden, maar de kans is groot dat je nu een lange lijst hebt met allerlei pagina’s die er moeten komen.
Dat is natuurlijk geen websitestructuur…
De eerste versie van een websitestructuur maak ik altijd door middel van een mindmap. De homepage staat in het midden en de pagina’s die aan de homepage zitten zijn de menu items.
En de pagina’s die daar aan vastzitten, zitten onder de dropdown. Dit is je allereerste stap naar het uitdenken van de websitestructuur.
Je hebt nu een lange lijst met pagina’s die er moeten komen en je hebt nu een mindmap. Nu is het noodzaak dat je de pagina’s gaat uitkiezen die er binnen je website moeten komen.
En wij doen dat altijd op de volgende manier:
Zoals je kan zien, zorgen wij in onze structuren altijd voor:
Nu je de websitestructuur hebt staan, ga je zoekwoorden kiezen. Wij zetten die in ons Excel overzicht altijd in kolom X. De zoekwoorden die hier komen te staan, hebben we achterhaald in de zoekwoordanalyse.
Bij ons is de regel altijd:
Een pagina heeft in principe 1 hoofdzoekwoord, maar mag ook nog 3 subkeywords hebben. Dit zijn vaak long-tail varianten van het hoofdzoekwoord of is bijvoorbeeld een semantisch zoekwoord.
Dat komt er dan zo uit te zien!
Ps. Mocht je willen weten hoe je de beste zoekwoorden kan kiezen, dan moet je even het volgende blog lezen: ‘Zo kun je de beste zoekwoorden bepalen’ Het is namelijk niet een kwestie van het zoekwoord kiezen waar het meest op gezocht wordt.
Aangezien je de gelaagdheid van je website, de contentsilo’s en de zoekwoorden al hebt bepaald, moet het opzetten van de URL-structuur een invuloefening zijn.
Mocht dat niet zo zijn en mocht je nog twijfels hebben, dan is er ergens iets niet goed gegaan. In de URL’s moet namelijk het zoekwoord staan en de URL-structuur volgt de paginastructuur van stap 6.
De vuistregel bij het bepalen van de URL-structuur is altijd: zorg dat deze zo kort mogelijk is.
En zo bepalen wij de URL-structuur met het eerdergenoemde voorbeeld:
Als je bovenstaande stappen hebt gevolgd, dan is de websitestructuur zo goed als af. Heb je alle pagina’s voorzien van zoekwoorden? Zitten de volumes erbij?
Heb je nagedacht over de losse pagina’s zoals de algemene voorwaarden? Heb je eventuele footerpagina’s ook al voorzien van zoekwoorden?
Klopt het document en zitten er geen fouten meer in? Dat zijn allemaal vragen die je jezelf moet stellen. En als alles in orde is, dan kan je door naar stap 10.
Je websitestructuur staat nu en je bent klaar voor de volgende stap. En wat die volgende stap is?
Nou, het opzetten van de redirects en het voorbereiden van de SEO-migratie. Want de websitestructuur die je nu hebt opgezet, is waarschijnlijk compleet anders dan je huidige structuur.
En als je geen redirects aanmaakt, dan heb je een probleem! Dan gaan namelijk alle opgebouwde waarde en posities verloren.
Dit artikel is geschreven op 21 mei 2021 en geüpdatet op 9 augustus 2023.
De keuze tussen een subfolder, een losse website of een subdomein hangt af van verschillende factoren. Voor een kleiner budget en eenvoudige implementatie is een subfolder ideaal, omdat je kunt meeliften op het succes van je hoofdwebsite. Een losse website is geschikt voor grotere ondernemingen met. Een subdomein raad ik over het algemeen af vanwege SEO-impact.
Conversies zijn niet beperkt tot alleen aankopen van producten. Denk aan het invullen van contactformulieren, aanvragen van offertes, klikken op mailadressen en telefoonnummers. Op je werken-bij website zijn ook specifieke conversies zoals sollicitaties belangrijk. Zorg ervoor dat al deze conversies meetbaar zijn in Google Analytics.
Ongeacht de gekozen domeinoptie, is het van belang dat je de werken-bij website prominent op je reguliere website plaatst. Zorg ervoor dat deze niet verstopt wordt in de voettekst of het submenu “Over ons”, zodat potentiële kandidaten gemakkelijk toegang hebben tot de werken-bij pagina.
Het identificeren van relevante zoekwoorden is de basis. Richt je op zoekwoorden zoals “Vacatures [bedrijfsnaam],” “Werken bij [bedrijfsnaam],” en andere gerelateerde termen. Schrijf landingspagina’s en blogs rond deze zoekwoorden om je werken-bij website beter vindbaar te maken.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.