Om de algoritmes van Facebook, Instagram, LinkedIn en andere social media kanalen om tuin te leiden, zijn social media Pods de laatste jaren steeds meer in opkomst.
Het doel? Proberen de algoritmes te slim af te zijn, zodat posts en berichten meer likes, weergaves en reacties gaan krijgen.
Nu vraag jij je af: ‘Wat is een social media Pod’? en ‘Is dit interessant voor mij?’. Of misschien heb je wel een aantal andere vragen. Vandaag doe ik m’n best om zoveel mogelijk van die vragen te beantwoorden.
Een social media engagement Pod is niks anders dan een groep mensen die de commitment naar elkaar heeft uitgesproken om altijd elkaars berichten op social media te liken en bijvoorbeeld onder het bericht te reageren.
Vaak zijn dit gelijkgestemde mensen. Dus het zijn bijvoorbeeld influencers, voetballiefhebbers of bijvoorbeeld een groep ondernemers. Deze groep mensen spreekt af dat ze altijd liken en reageren wanneer iemand uit de groep iets plaatst.
De communicatie gebeurt vaak via een WhatsAppgroep, een Facebookgroep of bijvoorbeeld een Telegram groep.
Maar wat is dan het nut daarvan? Om die vraag te beantwoorden, leg ik je eerst kort uit hoe de algoritmes van social media kanalen werken.
Om het algoritme van een van deze grote spelers uit te leggen, heb je eigenlijk een heel boekwerk nodig. En om heel eerlijk te zijn denk ik dat maar weinig mensen weten hoe de algoritmes écht werken.
Maar wat we wel weten, is dat de algoritmes ongeveer op de volgende omschreven manieren werken:
Wanneer je een bericht op Facebook, LinkedIn of Instagram plaatst, dan krijgen niet al je volgers / connecties het bericht te zien. Je bericht gaat eerst naar een kleine testgroep.
Die bestaat uit ongeveer 5 tot 15% van je totaal aantal volgers / connecties.
Op basis van hoe goed (of slecht) je bericht het binnen die groep doet bepaalt het social mediakanaal of hij ook aan de rest van je volgers wordt getoond.
Heeft niemand je bericht geliket en heeft niemand erop gereageerd? Dan zal het bereik van je bericht laag zijn en zullen weinig mensen het bericht te zien krijgen.
Aan de ene kant is het best triest dat het algoritme zo werkt. Aan de andere kant probeert het algoritme wel ons de beste content voor te schotelen.
Maar dat is niet altijd zo geweest, want zowel de tijdlijn van Facebook en Instagram waren ooit chronologisch. Daar ga ik je nu meer over vertellen :-).
Veel mensen kennen de term ‘social media Pod’ helemaal niet, dat komt omdat veel gebruikers van de social media kanalen dit stil houden.
Maar de afgelopen 10 jaar is het aantal mensen die een social media Pod gebruikt erg gestegen. Hoe dat komt?
Omdat Facebook in 2009 haar algoritme veranderde van chronologisch naar op basis van populariteit en omdat Instagram dat ook in 2016 doorvoerde.
En zoals je nu wel weet, die populariteit speelt een belangrijke rol in het bepalen van het verdere bereik.
De Facebook Pods waren mij in 2015 al bekend, maar sinds kort zie ik ook dat er steeds meer LinkedIn Pods ontstaan. Ik zie dat er een aantal mensen met een groot bereik hun WhatsApp groepen met ‘honderden’ leden promoten.
Het herkennen van een social media Pod is ontzettend makkelijk. Je kan dit herkennen aan een aantal signalen:
Natuurlijk moet ik hier wel een paar nuances maken. Wanneer iemand een LinkedIn bericht heeft geplaatst met maar 500 volgers en hij heeft 300 likes, dan betekent dat niet meteen dat die persoon een LinkedIn Pod gebruikt.
Maar wanneer dat wel het geval is bij iemand die altijd redelijk platte content plaatst die niet echt uniek is, dan weet je vaak al genoeg.
Dit geldt trouwens niet alleen voor LinkedIn, maar ook voor bijvoorbeeld Facebook en Instagram.
Het grote voordeel van het gebruik van een social media engagement Pods is natuurlijk bereik. Doordat je meer likes en reacties hebt, wordt je bericht vaker vertoond in mensen hun tijdlijn.
Dat is dan ook eigenlijk het enige voordeel. Daar zitten echter wel een paar nadelen aan.
En hoe ik die nadelen weet? Omdat ik in 2017 zelf ook mee heb gedaan aan een Instagram Pod. Dit waren de nadelen waar ik tegenaan liep:
En die laatste wil ik toelichten. Want als je goed hebt opgelet, dan weet je hoe het algoritme van social media kanalen werkt.
En dan weet je ook dat je met al die extra connecties / volgers van de social media Pods de kans nog kleiner is dat je berichten organisch de juisten mensen bereiken.
Want die 5 tot 15% is nu vertroebeld met mensen die niet relevant zijn. En dat is dus ook de reden waarom het kopen van volgens totaal geen zin heeft.
Ik ben zelf lid geweest van een social media Pod, omdat ik wat gaf om het aantal likes en het bereik dat ik had. Dat was toen, nu weet ik dat ik daar in mijn situatie niks aan heb.
Als je een influencer bent en je social media kanalen zijn je business, dan zou ik het zeker aanraden. Want dan is bereik alles.
Maar ben je een ondernemer en wil je jezelf bijvoorbeeld op de juiste manier online positioneren? Blijf dan weg van grote social media Pods. Het gaat namelijk niet op bereik en likes, maar om klanten en impact.
Mocht je het leuk vinden om met een paar (een paar ja, dus dat is niet 200) ondernemers elkaar te helpen om het bereik iets op te krikken, dan kan je dat zeker niet schaden.
Maar doe dit dan vooral met mensen die je al kent, die je toegevoegde waarde kennen en die je netwerk kunnen versterken.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.