De lente staat voor de deur!
En dus is het tijd voor een nieuw, fris overzicht van het marktaandeel van social media kanalen in Nederland en Europa: de eerste van 2019.
Zetten de trends door of bleken het kortstondige hypes?
Welke kanalen zien hun marktaandeel slinken en welke platformen kunnen de bloemetjes voorzichtig buiten zetten?
Laten we het gaan bekijken!
Nederland | December 2018 | Maart 2019 |
62,41% | 57,98% ⬇ | |
20,42% | 23,86% ⬆ | |
7,12% | 7,65% ⬆ | |
2,23% | 4,92% ⬆ | |
Youtube | 3,21% | 2,33% ⬇ |
Aan het eind van 2018 leek Facebook langzaam uit een diep dal te klimmen met twee stijgingen op rij.
Daar blijft in 2019 weinig van over.
Sterker nog, het marktaandeel van Facebook is lange tijd niet zo laag geweest.
Is het einde van het een tijdperk dan in zicht? De tijd zal het leren.
Verder zet de stijging van het aandeel van Pinterest gestaag door.
Ook in de eerste maanden van 2019 lijkt het erop dat we weer massaal naar het platform zijn gegaan om inspiratie voor de carnaval of voor de tuin op te doen.
En ook Instagram heeft de weg omhoog weer gevonden met maar liefst een verdubbeling in het marktaandeel.
Gaat het zijn belofte dan eindelijk inlossen?
Verder stijgt ook het aandeel van Twitter weer een heel klein beetje.
Wellicht dankzij de afgelopen verkiezingen, stijgt ook het aandeel van Twitter een heel klein beetje.
Youtube verliest.
Opnieuw.
Europa | December 2018 | Maart 2019 |
75,33% | 73,70% ⬇ | |
10,39% | 13,98% ⬆ | |
5,58% | 4,98% ⬇ | |
1,92% | 2,63% ⬆ | |
Youtube | 3,22% | 2,43% ⬇ |
In Europa volgt de verdeling van het marktaandeel van de social media platformen een vergelijkbare trend.
Facebook verliest, Pinterest en Instagram winnen relatief veel en Youtube verliest ook hier behoorlijk.
Twitter won nog wel lichtjes in Nederland, maar weet die winst niet over heel Europa door te trekken.
Maar daar zijn er ook geen Provinciale Statenverkiezingen geweest, natuurlijk.
Misschien trekt het wel weer aan met de komst van het ultieme Twitterfestijn: het Eurovisie Songfestival.
Duitsland | December 2018 | Maart 2019 |
59,86% | 59,11% ⬇ | |
22,53% | 27,37% ⬆ | |
5,12% | 4,50% ⬇ | |
1,62% | 1,80% ⬆ | |
Youtube | 6,03% | 4,44% ⬇ |
Het aandeel van Facebook in Duitsland zat afgelopen winter in een vrije val en dat leek in de eerste maanden van dit jaar niet te stoppen.
Echter, de laatste maand is het aandeel weer iets gestegen waardoor het op dit kwartaal eindigt met slechts een lichte daling.
Net zoals in Nederland en over heel Europa gezien wint Pinterest weer enorm, stijgt Instagram een beetje, lijdt Twitter een klein verlies en gaat het aandeel van Youtube immer gerade aus naar beneden.
België | December 2018 | Maart 2019 |
61,42% | 65,20% ⬇ | |
26,30% | 24,92% ⬇ | |
3,71% | 3,28% ⬇ | |
1,52% | 2,60% ⬆ | |
Youtube | 3,72% | 2,46% ⬇ |
De Belgen gaan klaarblijkelijk niet mee met de Europese trend.
Bij onze zuiderburen is het aandeel van Facebook juist gestegen en die van grote winnaar Pinterest zelfs gedaald.
Shocking.
Of op z’n minst opmerkelijk.
Daarentegen daalt ook hier het aandeel van Twitter, boekt Instagram een aardige winst en verliest Youtube ook weer een behoorlijke proportie van haar social media marktaandeel.
Eind 2018 bleek Pinterest de grote winnaar te zijn.
En dat is, afgezien van haar resultaat in België, dankzij grote stijgingen ook in het eerste kwartaal van 2019 het geval.
Maar ook Instagram doet goede zaken met, relatief gezien, net zo grote of misschien wel grotere winsten.
Facebook blijft, ten opzichte van vorig jaar, een beetje schommelen.
Het verliest wat maar het wint hier en daar ook wat, waardoor het uiteindelijk niet bijzonder grote verliezen lijdt.
Behalve dan in Nederland.
En zoals ook in 2018 al het geval was blijft het marktaandeel van Twitter elk kwartaal lichtjes dalen en lijkt die van Youtube nu definitief ineen te storten.
We zijn benieuwd hoe ze dat daar bij de videogigant een halt proberen toe te roepen.
Stay tuned!
Bron: gs.statcounter.com
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.