Of dat je met eerste paasdag voor een gesloten deur staat bij de bakker, terwijl er hier ook in Google stond dat hij de hele dag open zou zijn?
Flinke teleurstelling…
Daar had de eigenaar wat aan kunnen doen.
Namelijk: de aangepaste openingstijden toevoegen in Google Mijn Bedrijf.
Ik leg je uit hoe je dat doet, waarom het belangrijk is en waar je allemaal op moet letten.
Als je regelmatig mijn blogs leest, dan weet je dat dit niet mijn eerste artikel over Google Mijn Bedrijf is.
Dat was namelijk: In 3 stappen een Google Mijn Bedrijf aanvragen en verifiëren.
Daarin leg ik precies uit hoe je Google Mijn Bedrijf kan aanvragen en verifiëren.
Als je dat nog niet hebt gedaan, dan moet je dat natuurlijk eerst even doen voordat je de openingstijden kan aanpassen.
Nu ga ik je zo kort mogelijk proberen uit te leggen wat Google Mijn Bedrijf is:
Google Mijn Bedrijf is een functie binnen Google waarmee je jouw bedrijf kan uitlichten.
Het is een ‘eigen’ plekje binnen de zoekresultaten die voornamelijk getoond wordt als mensen zoeken op je bedrijfsnaam.
Kijk maar!
De functies en mogelijkheden binnen je Google Mijn Bedrijf zijn volledig afhankelijk van de categorie die je kiest.
Zo kan ik bijvoorbeeld met de categorie Internetmarketing geen producten tonen.
Wat ik verder nog over Google Mijn Bedrijf wil vertellen is dat echt een soort uithangbord is van je bedrijf waar alle essentiële informatie over jouw bedrijf te vinden is.
Denk daarbij aan:
En met Google Posts kun je er bovendien ook nog eens berichten, aanbiedingen, producten of evenementen tonen.
Meteen in de zoekresultaten.
Het is dan ook van belang dat al de informatie altijd up-to-date is en juist is ingevuld.
Met name de openingstijden, want zoals de introductie al zegt: voor een gesloten deur staan, dat is voor niemand fijn.
Reguliere openingstijden veranderen niet vaak.
Die zet je één keer neer en daar blijf je vanaf.
Maar aangepaste openingstijden kunnen jaarlijks verschillen.
Denk bijvoorbeeld aan het jaar dat Koninginnedag omgetoverd werd tot Koningsdag.
Of denk maar aan het feit dat een feestdag simpelweg op een andere dag kan vallen dat het jaar daarvoor.
Want stel dat jij met je bloemenwinkel wel elke eerste kerstdag open bent, maar eigenlijk niet op zondag.
Het kan zo zijn dat eerste kerstdag wel op een zondag valt en dat jij dan open wilt zijn.
Dan is het zo belangrijk om je openingstijden aan te passen binnen Google Mijn Bedrijf (en je website)!
Want omzet en klanten missen, dat wil je niet.
Stap 1 : Ga naar de website van Google Mijn Bedrijf: https://www.google.com/intl/nl_nl/business/
Stap 2: Klik rechtsboven op ‘Inloggen’.
Stap 3: Klik op de locatie waar het om gaat.
Stap 4: Klik links in het rijtje op ‘Informatie’.
Stap 5: Scroll naar onder totdat je het icoontje ziet met de klok en de agenda en klik op het pennetje rechts van de agenda.
Stap 6: Geef bij elke feestdag aan of je open of gesloten bent.
Stap 7: Vul de openingstijden aan op de dagen dat je open bent.
Stap 8: Klik rechtsonder op ‘Toepassen’.
Je weet nu precies waarom de speciale openingstijden zo belangrijk zijn en je weet ook precies hoe je de openingstijden moet aanpassen.
Voordat je verder gaat op het mooie internet wil ik je nog 4 fantastische tips meegeven, die je eigenlijk moet weten.
Wanneer je als ZZP’er op vakantie gaat is er waarschijnlijk niemand die de zaak draaiende houdt.
Want de persoon die dat moet doen, die is op vakantie…
Als je ervoor kiest om er bijvoorbeeld een week tussenuit te gaan, dan adviseer ik je om de openingstijden een week lang aan te passen.
Dat je op vakantie gaat, hoef en moet je natuurlijk niet te vertellen.
Dit soort informatie vinden inbrekers namelijk erg interessant.
Geef gewoon aan dat je een week lang gesloten bent.
Het resultaat is hetzelfde.
Winkel A is wel op zondag open, winkel B niet, winkel C alleen de eerste zondag van de maand en winkel D is alleen in de vakantie op zondag open.
Weet jij nog wie wanneer open is?
Koopzondagen verschillen ook nog eens per stad en dorp en het is lastig om erachter te komen welke bedrijven allemaal open zijn.
Verwerk de koopzondagen daarom ook altijd in je Google Mijn Bedrijf.
Mensen hoeven dan niet te gissen of jij wel open bent, je stelt niemand teleur en je bent duidelijk in je communicatie.
Win-win situatie dus.
Er is nog steeds een groep mensen die Google Mijn Bedrijf niet bekijken, gebruiken of kennen.
Die gewoon naar je website gaan om je openingstijden te checken.
Om die reden moet je ook altijd de openingstijden op je website in orde hebben.
Ook deze moet je aanpassen als je toch besluit om op zondag open te zijn.
En ook hier moet je aangeven of je met Kerst, Oud en Nieuw of met Bevrijdingsdag open bent.
De openingstijden binnen je website zijn minstens net zo belangrijk als die binnen Mijn Bedrijf.
Check altijd goed waar je openingstijden allemaal staan.
Vaak staan die op de contactpagina en binnen de footer van je website.
Na het lezen van dit artikel is het niet nodig om wekelijks in Google Mijn Bedrijf te duiken voor de openingstijden.
Wel adviseer ik je om dit elk kwartaal te doen.
Dan houd je grip op je openingstijden, de feestdagen en de ontwikkelingen binnen Mijn Bedrijf.
Wat je zou kunnen doen, als ondernemer, is de openingstijden bijvoorbeeld te controleren met de aangifte van je belasting.
Die is namelijk ook elk kwartaal.
Ga je dat vergeten?
Zet dan een herinnering in je agenda.
Nu mag het niet meer voorkomen dat de openingstijden in je Mijn Bedrijf niet ingevuld zijn en dat bezoekers voor een dichte deur staan.
Is het je niet gelukt, wil je het niet aanpassen of maak je er een (mentale) notitie van en weet je stiekem wel dat je het weer gaat vergeten?
Neem dan contact met mij op, dan doe ik het voor je.
Log in op je Google Mijn Bedrijf-account, ga naar de locatie, klik op ‘Informatie’ en bewerk de openingstijden door op het klok-icoontje te klikken. Geef aan of je open of gesloten bent op feestdagen en vul de juiste tijden in.
Ja! Niet iedereen kijkt op Google Mijn Bedrijf. Zorg ervoor dat de openingstijden op je website ook correct zijn, zodat bezoekers altijd weten wanneer je open bent. Vergeet niet om zowel je contactpagina als de footer van je site bij te werken.
Ik raad aan om je openingstijden elk kwartaal te controleren, bijvoorbeeld tegelijk met je belastingaangifte. Zo houd je grip op veranderingen, feestdagen en andere aangepaste tijden, en voorkom je verrassingen.
Als je het lastig vindt om je openingstijden aan te passen of het simpelweg vergeet, kun je contact met mij opnemen. Ik help je graag met het up-to-date houden van je Google Mijn Bedrijf pagina, zodat alles altijd klopt.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.