Het is belangrijk om je uitgaande links regelmatig te controleren. Links kunnen na verloop van tijd namelijk verouderen. De gelinkte pagina’s verdwijnen of worden naar irrelevante content doorgestuurd. In die gevallen heb je last van broken links… en dat wil je niet.
Broken links, ook wel kapotte links genoemd, zijn links die linken naar een onbestaande pagina. Dit kan bijvoorbeeld doordat er een typefout is gemaakt aan de kant van jouw website of dat de pagina inmiddels is verwijderd. Dezelinks bieden niet alleen een slechte gebruikservaring, maar kunnen ook je rankings negatief beïnvloeden. Bovendien kunnen sommige links ineens naar onbetrouwbare of slecht presterende websites leiden en dat is weer niet goed voor de reputatie van jouw website.
Check dus regelmatig je uitgaande links en blijf verwijzen naar relevante, actieve en betrouwbare bronnen voor een betere SEO.
Eén van de beste manieren om alle uitgaande links op je website in kaart te brengen, is door gebruik te maken van de SEO-tool Screaming Frog. Volg deze eenvoudige stappen om een uitdraai te maken van al je outbound links:
Met deze eenvoudige stappen heb je snel een overzicht van alle uitgaande links op je website, wat je kunt gebruiken om eventuele problemen op te lossen en je SEO-strategie te optimaliseren.
Gebruik je een tool als SEMrush voor je SEO? Ook dan kun je snel en efficiënt al je uitgaande links analyseren. Zo maak je in SEMrush een overzicht van je uitgaande links:
Nu heb je een duidelijk beeld van je uitgaande links en kun je problemen als broken links effectief aanpakken. Het voordeel van SEMrush ten opzichte van Screaming Frog is dat je per pagina kunt zien welke uitgaande links er zijn én wat per domein de autoriteitsscore is.
Naast deze twee tools zijn er andere tools beschikbaar om je uitgaande links in kaart te brengen:
Bij de keuze van een juiste tool is er geen goed of fout. Elke tool heeft zijn eigen voordelen, afhankelijk van je behoeften en de grootte van je website (of je budget natuurlijk). Gebruik in ieder geval één of meerdere van deze tools om de kwaliteit van je uitgaande links te waarborgen en zo je SEO-prestaties te verbeteren.
Heb je je uitgaande links in kaart gebracht? Dan is het tijd om ze goed te onderhouden. Je let hierbij vooral op twee dingen: broken links en links naar sites van lage kwaliteit.
Je kunt broken links achterhalen door te kijken naar HTTP-fouten zoals 403, 404 en 405. Zorg ervoor dat je broken links repareert door ze te verwijderen of te vervangen door relevante alternatieven.
Links naar websites van mindere kwaliteit zijn vaak niet zo best voor je eigen zoekmachine optimalisatie. Om deze links te voorkomen, kun je gebruik maken van de Authority Score (AS) die tools zoals Ahrefs en SEMrush tonen. Deze score varieert van 0 tot 100 en geeft aan hoe betrouwbaar en geloofwaardig een website is.
Bij een lage score is het verstandig om te checken of het domein echt relevant en betrouwbaar is. Als dit niet het geval is, kun je de link vervangen met een link naar een andere relevante pagina.
Uitgaande links zijn een belangrijk onderdeel van een solide SEO-strategie. Door te linken naar relevante en betrouwbare bronnen, verbeter je de geloofwaardigheid van je website, zowel voor gebruikers als voor zoekmachines. Het regelmatig controleren en optimaliseren van deze links is essentieel om een goede gebruikerservaring te garanderen en je SEO-resultaten te verbeteren.
Wil je weten hoe jouw website presteert op het gebied van uitgaande links? Start vandaag nog met een SEO-audit en ontdek hoe je jouw linkstrategie kunt optimaliseren. Heb je hier hulp bij nodig? Vraag een gratis SEO-scan aan. We checken graag welke issues er op jouw website te vinden zijn!
Geschreven door: Jory Nibbeling
Jory is online marketeer bij OMA. Deze dorstige dataspecialist en SEO-expert brengt altijd wat leven in de brouwerij. Zowel op je website als bij ons op kantoor.