Wat is retargeting?
Wil jij meer conversies binnenhalen? Bijvoorbeeld in leads of aankopen? Dan kan Meta adverteren je daarbij helpen. Het is dan belangrijk dat je relevante doelgroepen gebruikt. Hoe relevanter de doelgroep, hoe makkelijker je conversies binnenhaalt.
Een voorbeeld van een relevante doelgroep zijn personen die al interactie hebben gehad met je bedrijf. Zij hebben immers al interesse getoond. Dit wordt ook wel retargeting of remarketing genoemd. De doelgroep heeft eerder al je website bekeken. Je kunt deze personen een advertentie voorschotelen in de vorm van een retargeting campagne.
Allereerst is het noodzakelijk dat je een Meta advertentie account aanmaakt. Hierna heb je de mogelijkheid om de Meta pixel te installeren. Dit is een vereiste als je aan de slag wilt gaan met retargeting. Dit is een code die je in de header van de website plaatst. Dit kun je doen met een plug-in, via Google Tag Manager of door handmatig toe te voegen in de broncode. De Meta Pixel trackt alle websitebezoekers, zodat je deze later kan retargeten.
Met behulp van onderstaande stappen heb je binnen 15 minuten de Meta pixel geïnstalleerd. Ga naar het Tag Manager-account en klik vervolgens op ‘’Tags’’ in het linker rijtje.
Klik vervolgens op ‘’Nieuw’’. En geef de tag een naam. Bijvoorbeeld ‘’Meta Pixel’’.
Klik op ‘’Tagconfiguratie’’ en selecteer ‘’Aangepaste HTML’’.
Vervolgens ga je binnen Meta naar ‘’Gebeurtenisbeheer’’ en selecteer je ‘’Gebeurtenis toevoegen’’.
Klik op ‘”Via een nieuwe website’’ en selecteer ‘’Code handmatig installeren’’.
Kopieer de HTML-code en plak deze binnen Tag Manager in het lege veld.
Daarna klik je op het vervolgkeuzemenu ‘’Advanced Settings’’ en selecteer je ‘’Eenmaal per pagina’’ onder ‘’Tagactiveringsopties’’.
Maak een trigger aan en activeer ‘’All pages’’.
Klik op ‘’Tag maken’’.
Dan nog even op ‘’Verzenden’’ klikken en voila! De pixel staat in de website.
De Meta Pixel is geïnstalleerd en werkt. De volgende stap is het aanmaken van doelgroepen die we willen retargeten. Denk hierbij aan alle websitebezoekers, maar ook aan bezoekers die een specifieke pagina hebben bezocht.
Navigeer naar ‘’doelgroepen’’ en klik op de blauwe button ‘’doelgroep maken’’. Kies dan voor ‘’aangepaste doelgroep’’. Onder ‘’je bronnen’’ vink je ‘’website’’ aan en klik je op ‘’volgende’’. Hier kun je vervolgens onder ‘’gebeurtenissen’’ kiezen voor ‘’alle websitebezoekers’’. Geef de doelgroep een herkenbare naam, zodat je deze makkelijk terug kunt vinden als je de campagne aan het oprichten bent.
Daarnaast kun je onder ‘’gebeurtenissen’’ ook kiezen voor ‘’mensen die specifieke webpagina’s hebben bezocht’’. Dan kun je vervolgens de URL’s ingeven. Alle bezoekers die de pagina’s hebben bekeken kun je vervolgens retargeten. Ook hier is het belangrijk dat je de doelgroep een herkenbare naam geeft.
De doelgroepen zijn aangemaakt. Meta zal de doelgroepen vullen met bezoekers. De volgende stap is om de doelgroepen te koppelen aan een retargeting campagne. Dit is erg eenvoudig. Wanneer je een campagne aanmaakt binnen Meta heb je de optie om bij ‘’doelgroep’’ de retargeting doelgroep(en) te selecteren. Vervolgens klik je op ‘’publiceren’’ en jouw retargeting campagne staat live!
Bij het gebruik van de Meta Pixel moeten website-eigenaren voldoen aan de privacywetgeving, zoals de AVG in Europa. Dit betekent dat je bezoekers moet informeren over de cookies die je plaatst en expliciet toestemming moet krijgen voor het tracken van hun online gedrag.
De duur dat iemand in een retargeting doelgroep blijft, kan je zelf instellen in de Meta advertentiebeheeromgeving. Dit kan variëren van enkele dagen tot maximaal 180 dagen, afhankelijk van je strategie en de relevantie van je advertenties.
Om ‘ad fatigue’ te voorkomen, is het aan te raden om je retargeting advertenties regelmatig te verversen en verschillende versies te gebruiken. Dit kan door verschillende beeldmateriaal, koppen of call-to-actions te rouleren. Daarnaast kun je de frequentie waarin dezelfde gebruiker de advertentie ziet beperken.
De effectiviteit van retargeting campagnes kan gemeten worden door te kijken naar de conversieratio, de kosten per actie (CPA) en de return on ad spend (ROAS). Deze gegevens zijn beschikbaar in de rapportage van Meta’s advertentiebeheer.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.