Zoeken
Menu

We zitten midden in de zomer.

De COVID-19 maatregelen worden steeds verder versoepeld en misschien ga je er tóch nog even tussenuit. Een mooi moment om eens te checken hoe het staat het met marktaandeel social media in Nederland en Europa in Q2 van 2020.

Dat hoef je natuurlijk niet zelf op te zoeken. Dat hebben wij al voor je gedaan. Zodat jij gewoon optimaal kunt genieten van je vakantie (en rustig op een terrasje nieuwe stiekem toch nieuwe strategieën voor na de zomer kunt bedenken).

Er is genoeg gebeurd de afgelopen maanden, dus laten we snel kijken wat het effect daarvan is geweest op het marktaandeel van social media in Nederland, Duitsland, België en de rest van Europa!

Nederland

NederlandMaart 2020Juni 2020
Facebook65,61%58,56%
Pinterest15,50%26,76%
Twitter9,75%8,15%
Instagram6,32%2,03%
Youtube1,76%2,43%

Laten we beginnen met het marktaandeel van het grootste sociale medium: Facebook. Die is na een flinke opleving in Q1 toch weer gedaald naar zo’n 58,5% procent. Het leek er even op dat adverteerders Facebook omarmden als advertentiekanaal tijdens de coronacrisis, maar het tegendeel lijkt eerder waar.

Pinterest lijkt daarbij haar marktaandeel grotendeels weer teruggewonnen te hebben. Na een grote dip in het voorjaar heeft het sociale medium van Google weer een stijgende lijn te pakken. En een flinke ook, want het marktaandeel is zo’n 60 tot 70% procent groter dan in maart. Hebben we toch massaal tuininspiratie opgedaan!

Verder levert Twitter iets in, wint YouTube weer eens wat en maakt Instagram bijna een vrije val qua marktaandeel. Terwijl het gebruik van het kanaal alleen maar verder lijkt toe te nemen, lijken bedrijven nog niet te willen adverteren op het platform. En dat is op z’n minst opmerkelijk te noemen.

Een paar interessante ontwikkelingen dus. Maar om er écht iets zinnigs over te kunnen zeggen, moeten we kijken of deze trends ook gelden voor andere landen. Dus hoe staat het ervoor met het marktaandeel van social media kanalen in Europa?

Europa

EuropaMaart 2020Juni 2020
Facebook75,85%80,55%
Pinterest5,96%9,73%
Twitter9,35%5,07%
Instagram6,55%1,18%
Youtube1,48%2,04%

Er zijn veel winnaars in Europa; Facebook, Pinterest en Youtube kunnen allemaal wat aandeel bijschrijven. Dat gaat ten koste van Twitter en Instagram die beiden behoorlijk wat moesten inleveren. Relatief gezien. Voornamelijk Instagram ziet haar marktaandeel als sneeuw voor de zomerse zon verdwijnen.

Hmmm… oké. Dat lijkt behoorlijk op de Nederlandse trends in het social medialandschap. Maar goed, dit zijn de cijfers als we alle landen van Europa samen nemen. Laten we ook de de percentages in onze buurlanden checken om te kijken of daar eenzelfde soort trends te bespeuren zijn.

Duitsland

DuitslandMaart 2020Juni 2020
Facebook58,55%63,78%
Pinterest19,67%25,04%
Twitter9,63%4,21%
Instagram7,77%0,82%
Youtube3,14%4,06%

Eén ding valt direct op: dezelfde winnaars en verliezers als in heel Europa. Waar het marktaandeel van Facebook in Nederland daalde, lijkt het in het algemeen toch zeker wat te stijgen. En ook Pinterest wordt in Duitsland weer heel wat geadverteerd.

De keldering van de social media marktaandelen van Twitter en Instagram is in Duitsland wel wat heftiger dan in heel Europa. Met name Instagram moet het ook hier ontgelden; zij behouden nog maar net 10% van hun marktaandeel ten opzichte van de vorige meting in maart.

Dat is wel heel erg weinig in amper drie maanden tijd. Zou dat in België beter zijn?

België

BelgiëMaart 2020Juni 2020
Facebook59,99%65,83%
Pinterest19,56%25,15%
Twitter10,32%3,91%
Instagram7,35%1,19%
Youtube1,90%2,33%

De trend bij onze zuiderburen komt in zijn geheel overeen met die van Duitsland en de rest van Europa. Dat Facebook, Pinterest en Youtube allemaal wat marktaandeel winnen en Instagram en Twitter behoorlijk wat inleveren mag dan ook inmiddels geen verrassing meer heten.

De vraag blijft echter staan: hoe komt dat toch? Wat is er gebeurd?

Conclusie

We kunnen maar één ding concluderen: men grijpt terug naar vooral de oudere, conventionele social media kanalen. En dat is opmerkelijk, want bijvoorbeeld Instagram heeft juist veel nieuwe functies voor adverteerders uitgerold. Het lijkt erop dat we in crisis geen risico willen nemen en ons advertentiebudget wat dat betreft ‘veilig’ willen besteden.

De stijging in marktaandeel van Pinterest en Youtube is mogelijk te verklaren door het functionele aspect van die kanalen. We hebben nu eenmaal meer tijd vrij gehad om wat klusjes op te pakken en ook het vakantiegeld kan nu besteed worden aan ‘de grote klussen’ die je al jaren op de planning hebt staan.

Niet gek dus dat we bij het verbouwen van ons huis wat inspiratie zoeken op Pinterest en dat we vervolgens op Youtube een how-to filmpje gaan kijken om te leren hoe we dat moeten doen. En dat hebben de adverteerders misschien ook wel doorgehad.

Kortom, er is genoeg om over na te denken. Genoeg nieuwe informatie die je kunt gebruiken om een effectieve strategie op te stellen. En dan komen we over drie maanden weer bij je terug met de trends en veranderingen in marktaandeel van social media in Nederland en Europa.

Tot dan!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog