April 2021. We hebben net een paar maanden strenge lockdown erop zitten, met avondklok en al. In veel gevallen betekende dat nog minder omzet voor ondernemers en meer mensen die noodgedwongen thuis zaten. Maar heeft het ook invloed gehad op het marktaandeel van social media in Nederland en Europa in Q1 van 2021?
We gaan het bekijken!
Oh, en alvast een kleine tip van de sluier: er zijn grote verschillen en een nieuwkomer in de vorm van LinkedIn! Althans, nieuwkomer … het marktaandeel van het zakelijke platform is in de afgelopen tijd gegroeid waardoor het nu ook relevant kan zijn om mee te nemen in deze analyse.
Goed. We duiker er maar meteen in!
Nederland | December 2020 | Maart 2021 |
54,64% | 67,93% | |
28,30% | 12,49% | |
10,4% | 12,59% | |
2,73% | 2,20% | |
Youtube | 2,44% | 1,76% |
1,76% | 2,24% |
Wat in Q4 van 2020 in Nederland opviel, was de verschuiving tussen Facebook en Pinterest. Facebook leverde flink in ten opzichte van Pinterest, maar inmiddels is dat weer helemaal teruggedraaid.
Niet gek ook, als je bedenkt dat we geen inspiratie op hoefden te doen voor de tuin of voor onze kapsels omdat de bouwmarkten, tuincentra en kappers toch grotendeels dicht zaten…Verder zet ook de stijging van Twitter door. Dat is wellicht te verklaren door de toenemende vraag aan snelle informatievoorziening – of door het feit dat we hier verkiezingen hebben gehad. De stijging zit ‘m namelijk vooral in de laatste maand.
Verder verliezen Youtube en Instagram wat, maar willen we het vooral even hebben over LinkedIn. Kijken we naar de data, dan neemt het kanaal een mooie vlucht. Waar het een jaar geleden nog een marktaandeel van 0,37% had, is dat inmiddels verzevenvoudigd!
Mogelijk hangt het samen met het verlies aan klandizie van veel ondernemers en/of het record aan nieuwe KvK-inschrijvingen. Time will tell, maar veel adverteerders lijken vooralsnog de weg naar het platform gevonden te hebben.
Duitsland | December 2020 | Maart 2021 |
68,22% | 73,50% | |
18,74% | 11,11% | |
5,48% | 5,94% | |
2,45% | 2,99% | |
Youtube | 3,39% | 3,78% |
0,35% | 0,52% |
In Duitsland volgt het social media marktaandeel min of meer dezelfde trend: Facebook boekt de grootste stijging, Pinterest levert flink in en ook Twitter boekt winst. Weliswaar een relatief kleinere winst dan in Nederland, maar toch…
Het aandeel van Instagram is overigens ook vergroot, maar nog steeds minder dan de helft van wat het vorig jaar rond deze tijd was.
In Duitsland speelt LinkedIn een aanzienlijk kleinere rol dan in Nederland, al dient opgemerkt te worden dat het ten opzichte van een jaar eerder ook wel 300% groei laat zien. Desalniettemin is het toch interessant om in de gaten te houden. Zeker als je doelgroep zich ook in Duitsland bevindt!
België | December 2020 | Maart 20201 |
56,10% | 60,26% | |
32,69% | 25,36% | |
6,04% | 6,55% | |
1,69% | 3,06% | |
Youtube | 2,18% | 2,64% |
0,22% | 0,6% |
Dan even naar een ander buurland: België. Ook hier is Pinterest de grote verliezer qua social media marktaandeel en daar profiteren nagenoeg alle andere kanalen van. Van de 7% die Pinterest inlevert gaat het grootste deel naar Facebook en Instagram.
Twitter, Youtube en LinkedIn boeken allemaal om en nabij de 0,5% absolute winst.
In tegenstelling tot in Nederland blijft het marktaandeel van LinkedIn dus ook wat achter. Al heeft het hier ten opzichte van vorig jaar ook wel een aardige groei getoond, hoor. In maart 2020 stond het marktaandeel immer snog op 0,14%.
Misschien is het gebruik van LinkedIn toch een lokale, Nederlandse trend. We gaan het zien.
Europa | December 2020 | December 2020 |
76,78% | 82,25% | |
11,35% | 6,59% | |
6,75% | 5,70% | |
1,88% | 2,20% | |
Youtube | 1,94% | 1,79% |
0,21% | 0,37% |
In Europa volgt men niet helemaal dezelfde trend.
Ja, ook Facebook en Instagram (in mindere mate) snoepen hier flink wat marktaandeel van Pinterest af, maar Twitter levert blijkbaar toch wat in. Opmerkelijk, aangezien het in Nederland, Duitsland en België juist won.
Verder blijkt ook Youtube te verliezen en LinkedIn minder te winnen wanneer we naar het geheel kijken.
Als we voor laatstgenoemde nog even de data van een jaar terug erbij pakken (0,1%), dan volgt het marktaandeel van LinkedIn overigens wel de trend zoals in België en Duitsland voor te zetten. Het marktaandeel wordt ten opzichte van een jaar eerder namelijk meer dan verdriedubbeld.
Europa | December 2020 | Maart 2021 |
50,56% | 56,8% | |
16,70% | 10,50% | |
26,34% | 22,83% | |
2,03% | 4,16% | |
Youtube | 2,18% | 2,80% |
0,52% | 0,82% |
Ook nieuw in deze lijst: het Verenigd Koninkrijk!
De data wordt niet meer meegenomen in de berekening van het social media marktaandeel van heel Europa omdat de UK geen EU-lid meer is, maar dat neemt niet weg dat ze nog wel een belangrijke handelspartner voor ons is en dus kan het interessant zijn om te kijken hoe de verhoudingen aan de andere kant van het water liggen.
Goed. We zien meteen dat het totale aandeel van Facebook lager is dan in Europese landen en dat de Britten ook vooral fervente Twitteraars zijn.
Kijken we naar de verschuivingen, dan levert Pinterest in ten koste van Facebook en Instagram, maar is het ook Twitter dat een aardig verlies lijdt. Hoewel ze dus geen EU lidstaat meer is, volgt het social media marktaandeel wel grotendeels de Europese trend.
En dan nog even over LinkedIn. Ook hier is er een stijging, al is die niet heel erg groot. Ten opzichte van maart 2020 kun je overigens wel spreken van een verviervoudiging.
De conclusie die we kunnen trekken is dat Pinterest haar social media marktaandeel voor een aanzienlijk deel afstaat aan Facebook. En waar er Nederland, België en Duitsland meer getwitterd wordt, blijkt in de rest van Europa en de UK juist minder geadverteerd worden op het platform.
Verder zijn de wijzigingen in het marktaandeel van Instagram en Youtube niet echt noemenswaardig en lijkt ook de opmars van LinkedIn vooral lokaal te zijn. Hoewel het relatief gezien overal een aardige groei doormaakt, lijkt we toch voornamelijk in Nederland in te zetten op het platform.
We gaan kijken of dat in Q2 van 2021 ook nog zo is.
Tot dan!
Bron: gs.statcounter.com
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.