Maar waarom moet je een kennisbank beginnen? Waar moet je op letten en wat zijn nou handige tips?
Daar ga ik je alles over vertellen.
Een kennisbank is een verzameling van specifieke informatie die is opgeslagen op een centrale plek, zodat dit gemakkelijk bereikbaar is voor (potentiële) klanten, medewerkers of een andere doelgroep.
Zo. Dat was mijn beste Wikipedia imitatie. Een kennisbank is natuurlijk niks anders dan een plek waar termen en technieken zijn uitgelegd om dingen makkelijker en begrijpelijk te maken.
Is een kennisbank voor iedereen interessant? Nee, natuurlijk niet. Als je een loodgieter bent of een kleine lokale partij, dan is dat niet interessant.
Of een kennisbank voor jou interessant is, is ook afhankelijk van het doel. Wil je beter vindbaar worden en wil je meer leads binnenhalen? Is de kennisbank bedoeld om ervoor te zorgen dat nieuw personeel alle terminologieën kent? Of wil je potentiële klanten slimmer maken?
Dat zijn eerste vragen die je moet beantwoorden. Ga goed na wat je wilt bereiken met de kennisbank. Dan kan je ook bepalen of het interessant voor je is.
Verder vind ik daar natuurlijk ook wat over. Ik denk dat een kennisbank vooral interessant is als je in een kennishoek zit. Denk bijvoorbeeld een:
Je bent misschien nog niet 100% overtuigd of je een kennisbank moet starten, maar dat ga je naar deze 5 redenen absoluut wel zijn.
Reden 1: door een kennisbank kan je veel beter vindbaar zijn. Aangezien je veel content schrijft over specifieke zoekwoorden gaat je vindbaarheid enorm stijgen. Google ziet dat je content schrijft op basis van specifieke zoekwoorden en dus heb je de kans om getoond te worden op die termen. Mits die informatief van aard is, natuurlijk.
Reden 2: een kennisbank gaat je tijd en geld schelen. Stel dat je met stagiaires werkt of hard aan het groeien bent. Je wilt dat de basis en de processen zo optimaal mogelijk zijn eschreven. Wanneer je alle termen hebt uitgeschreven, voorkom je vragen, kunnen medewerkers doorwerken zonder jouw input en hoeft jij geen tijd te besteden aan het uitleggen van bepaalde dingen.
Reden 3: een kennisbank kan conversieverhogend werken. Een kennisbank kan je opzetten voor je vindbaarheid, maar het kan ook in het leven zijn geroepen voor bijvoorbeeld je cursisten, bestaande klanten of potentiële klanten. Wanneer jij de termen uitlegt, zullen ze je product, je dienst of je toegevoegde waarde beter begrijpen. Dit kan ervoor zorgen dat het doorlopen van het proces nog makkelijker gaat.
Reden 4: een kennisbank is goed voor je interne linkprofiel. Ik vertelde al dat een kennisbank je vindbaarheid kan verbeteren omdat je meer content hebt. Maar een kennisbank kan ook zorgen voor een betere vindbaarheid omdat je interne linkprofiel door de kennisbank beter in elkaar zit. Doordat je meer content hebt, kan je de content beter en makkelijk aan elkaar knopen en dus kan Google je content beter vinden.
Reden 5: door een kennisbank kan je een autoriteit worden. Als je op termen zoals ‘marketing‘ en ‘KPI’ googelt dan zie je de zoekresultaten van OMA voorbijkomen. Dat is echt gaaf. Dit zorgt ervoor dat mensen ons als autoriteit gaan zien, omdat we op zulke generieke termen hoog scoren. Wanneer ze dan ook vervolgens je LinkedIn bericht zien, dan ben je helemaal binnen.
Ik merk dat veel marketeers en ondernemers het lastig vinden om te bepalen wanneer een zoekwoord geschikt is voor een blog, wanneer voor een landingspagina en wanneer voor een kennisbank.
Dus dat ga ik zo simpel mogelijk uitleggen.
Wanneer de intentie van een zoekwoord informeren is, dus bijvoorbeeld het zoekwoord ‘kennisbank opzetten’, dan past dit zoekwoord bij een blog.
Wanneer de intentie van een zoekwoord converteren is, dus bijvoorbeeld bij het zoekwoord ‘marketing uitbesteden’, dan past dit bij een landingspagina.
En wat er voor de rest over blijft, mag je in je kennisbank knallen :-).
Om je verder nog wat op weg te helpen, heb ik ook nog wat tips voor je. Onze kennisbank bestaat uit inmiddels 1000+ pagina’s, dus we hebben aardig wat praktijkervaring opgedaan.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.