Na honderden blogs (die ontzettend goed vindbaar zijn en dat kan niet iedereen zeggen die veel blogt) heb ik voor mijn gevoel de code gekraakt. Onderstaande 8 ‘hacks’ helpen mij enorm bij het volhouden met bloggen.
Dit advies ga je niet snel krijgen, maar mijn belangrijkste tip is dat je niet alleen maar moet focussen op content die is gebaseerd is op SEO.
‘Maar je wilt toch vindbaar zijn met je blogs?’
Klopt. Maar als jij een leuk onderwerp in gedachte hebt, je lekker in de flow zit en een onderwerp hebt waar niet echt een goed zoekwoord past, dan moet je die lekker schrijven.
Wees niet zo streng voor jezelf.
Je kan dan namelijk je creativiteit kwijt, maakt vlieguren (en wordt dus beter in schrijven) en er wordt toch content toegevoegd aan je website.
En dat laatste is de basis van SEO. Want hoe meer relevante content, hoe beter vindbaar je wordt. Daarnaast kan het ook maar net zo zijn dat het onderwerp nu niet leeft, maar volgend jaar bijvoorbeeld wel.
Heb je de keuze of je een blog schrijft met een zoekwoord of een blog zonder zoekwoord, dan zou ik altijd adviseren met zoekwoord. Maar dat is vaak niet de keuze. De keuze is vaak een blog zonder zoekwoord of geen blog.
Dan is een blog zonder zoekwoord altijd beter.
Als je elke vrijdagochtend hebt ingepland om te bloggen, dan betekent dat niet dat je blogsessie om vrijdagochtend 08:00 begint.
Nee, die hoort te beginnen op een moment dat je creatief bent. Op een dinsdagochtend om 11 uur, bijvoorbeeld. Of op maandagmiddag. Of woensdag. Wat voor jou werkt.
Op zo’n moment kan je namelijk goed blogonderwerpen bedenken, zoekwoorden bepalen, de structuur van je blog uitdenken, inspiratie op doen voor je artikel en meer.
Als dan de vrijdagochtend is aangebroken, heb je alles al klaar om te schrijven. Je hoeft dan niet te veel na te denken, niet moeilijk doen met het onderwerp waar je over wilt schrijven, tussenkopjes bedenken, etc.
Dat heb je namelijk allemaal al eerder in de week gedaan. Dit is mijn gouden tip voor het bloggen. Ik merk namelijk dat ik voor het schrijven van blogs niet echt creativiteit nodig heb, daar heb ik focus voor nodig.
Voor het bedenken van de blogs en de tussenkopjes, daar heb ik creativiteit voor nodig. En als ik in een creatieve bui ben, kan ik zo 5 blogs helemaal uitdenken.
Bloggen vraagt om continuïteit en discipline. Daarom is het belangrijk dat je een vast moment pakt waarop je gaat bloggen. Zorg ervoor dat dat moment bij je past.
Ben je een ochtendmens en schrijf je graag in de ochtend? Plan ’t dan in!
Schrijf jij het liefst wanneer ze zon onder is? Plan ’t dan in!
Zorg ervoor dat het moment dat je gekozen hebt zo goed mogelijk past bij jou als persoon en bij je ritme. Komt het een keer niet uit? Zorg dan dat je een back-up moment hebt, zodat dat blog er toch gewoon gaat komen.
Zoals je weet blog ik elke vrijdag. Dat is voor mij een fijn moment.
Lukt het mij niet op de vrijdagmiddag, dan pak ik de zaterdagochtend voor het sporten. Kopje koffie erbij en ik tik zo een paar duizend woorden.
En als je zo fanatiek blogt en je hebt een keer geen zin, ga daar dan absoluut niet van balen en jezelf veroordelen. Want dat is zonde van je tijd.
Vind je het niet leuk om zoekwoorden en tussenkopjes te achterhalen of bepalen? Of heb je net zoals ik een hekel aan spelling?
Besteed dat onderdeel dan uit! Als het bloggen voor jou een stuk makkelijker (of sneller) wordt als je een onderdeel uitbesteedt, doe dat dan. Ik doe dat ook met de spellingcheck.
Dat scheelt mij ontzettend veel tijd en maakt het werk veel leuker.
Wat mij betreft kan je zelfs het hele bloggen uitbesteden als je daar budget voor hebt. Maar als je dat had gewild, was je denk ik niet op dit artikel beland ;-).
Weet je wat je allerslechtste blog is? Je eerste.
Hoe vaker je schrijft, hoe beter je wordt. En over beter worden wil ik het nog even hebben.
Want wat is goed? En wat is beter? En wat is het allerbest?
Kwaliteit is subjectief. Wat jij fantastisch vindt, vindt iemand anders ruk. En wat jij bagger vindt, vindt iemand anders briljant.
Wees dus niet te streng voor jezelf en wees niet te perfectionistisch. In de 3 jaren dat ik blog, is er geen enkel artikel geweest wat ik niet heb geplaatst omdat ik het niet goed genoeg vond.
Dat is niet aan mij om te beoordelen.
De blogs die ik zelf het best vind, zijn niet heel goed vindbaar en worden niet super veel gelezen. De blogs die ik zelf matig vind, zijn erg goed vindbaar en worden ontzettend goed gelezen.
En dat had ik op voorhand niet verwacht.
Plaats dus elk artikel. Je kan het later altijd nog veranderen of verwijderen.
Momenteel blog ik zoveel omdat ik een stip op de horizon heb. En als ik die stip uitschrijf in doelstellingen, dan zijn dit ze:
Deze doelen zijn zo immens uitdagend dat ze bijna onhaalbaar lijken.
Want Frankwatching ga ik waarschijnlijk nooit inhalen. Een bureau van ooit 20+ mensen bouwen op basis van onbetaalde leads is ontzettend knap en momenteel zitten we op 40.000-60.000 organische bezoekers per maand.
Maar dat vind ik juist gaaf.
En nu zeg ik niet dat jij van die uitdagende doelstellingen moet bepalen. Nee, jij moet op zoek naar jouw stip op de horizon.
Wil je jouw grootste concurrent verslaan? Wil je 50 leads per maand via SEO? Of wil je €10.000 omzet draaien met je e-books?
Wat jouw stip ook is, schrijf ‘m op en werk ernaartoe. Het houdt je gemotiveerd.
Wat mij heel goed helpt bij het volhouden van bloggen, is het bijhouden van wat het mij oplevert. En dan heb ik het over:
Ik ben namelijk echt een cijfer- en voortgangsmannetje. Als ik zie dat onze website groeit en onze online aanwezigheid groeit, krijg ik daar energie van.
En weer zin om te bloggen ;-).
Nummer 8 sluit aan bij nummer 1 (niet elk artikel hoeft gebaseerd te zijn op zoekwoorden!) en is ook weer een advies dat je niet vaak te horen krijgt. In veel blogs over bloggen lees je dat het advies is dat je content evergreen moet zijn.
Oftewel, content die niet tijdsgebonden is en altijd relevant is. Maar daar ben ik het per definitie niet mee eens. Non-evergreen content is juist zo belangrijk omdat je inspeelt op de actualiteit, makkelijk een onderwerp kan bedenken en je juist onderscheid omdat je vernieuwend schrijft.
Het nadeel is wel dat je content na 1 maand niet meer relevant kan zijn en na een bepaalde periode geüpdatet moet worden, maar dat is aan jou.
Ook hier geldt weer: wees niet te streng voor jezelf.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.