WeCreativez WhatsApp Support
Daniel Kuipers - Online Marketing Agency
Is er iets waarmee ik je kan helpen?
Belangrijkste Analytics statistieken

De 3 belangrijkste statistieken van Google Analytics

Google Analytics hoort een onmisbaar onderdeel te zijn van je SEO-strategie.

Met Analytics maak je het gedrag van de bezoekers op je website inzichtelijk en dat is ontzettend handig bij het maken van keuzes.

De belangrijkste statistieken zijn: bouncepercentage, pagina’s per sessie en gemiddelde sessieduur.

En waarom zijn deze statistieken het belangrijkst?

Dat ga ik je nu uitleggen!

3 belangrijkste Google Analytics statistieken

Terug naar het begin…

Ik hoor je denken: Google Analytics, wat was dat ook al weer?

Google Analytics is een programma van Google dat het gedrag van de bezoekers op je website bijhoudt en inzichtelijk maakt.

De mogelijkheden zijn ontzettend groot en om je een idee te geven hoe Analytics er uit ziet, laat ik je nu een screenshot zien.

Google Analytics screenshot

Nu schrik je misschien van alle gegevens, cijfers en mogelijkheden.

Dat begrijp ik, maar is totaal niet nodig.

Ik ga je namelijk vertellen wat de 3 belangrijkste statistieken zijn van Google Analytics.

Pagina’s per sessie

Pagina’s per sessie betekent hoeveel pagina’s een bezoekers gemiddeld, per bezoek aan jouw website, heeft bekeken. 

Een bezoek aan jouw website wordt ook wel een sessie genoemd.

Voorbeeld: een bezoeker komt binnen via jouw home-pagina en klikt vervolgens op de contact-pagina.

De bezoeker bekijkt dan 2 pagina’s en het aantal pagina’s per sessie is dan ook 2.

Over het algemeen kan je zeggen: hoe meer pagina’s per sessie, hoe interessanter jouw content is.

Dit verschilt echter per website, niche, branche, doelgroep etc.

Er is daarom ook geen goed of fout aantal pagina’s per sessie en er is ook geen ideaal aantal.

Tips om het aantal pagina’s per sessie te verbeteren:

  • Plaats linkjes in de tekst naar relevantie artikelen/pagina’s binnen de website
  • Voeg actieknoppen toe
  • Laat relevantie informatie zien (Bezoekers bekeken ook, relevantie blogs etc.)

Het achterhalen van het aantal pagina’s per sessie kan je onder andere bij ‘overzicht’ onder het kopje ‘doelgroep’ in Analytics.

Pagina's per sessie screenshot

Gemiddelde sessieduur

Gemiddelde sessieduur betekent: hoe lang een bezoeker gemiddeld jouw websites heeft bezocht.

De gemiddelde sessieduur gaat vaak hand-in-hand samen met het aantal pagina’s per sessie.

Wanneer iemand veel pagina’s bezoekt, bevindt hij/zij zich over het algemeen ook langer op je website.

En je raadt het al: wanneer iemand lang op je website rondneust, dan bekijkt hij/zij over het algemeen veel pagina’s.

Ook de gemiddelde sessieduur zegt dus iets over hoe interessant je bezoeker de content vindt.

Er is daarom ook geen ideale gemiddelde sessieduur.

Dit hangt af van het soort website en wat er voor content er op de website te vinden is.

Tips om de gemiddelde sessieduur te verbeteren:

  • Plaats linkjes in de tekst naar relevantie artikelen/pagina’s binnen de website
  • Voeg actieknoppen toe
  • Laat relevantie informatie zien (Bezoekers bekeken ook, relevante blogs etc.)
  • Maak gebruik van video

Het achterhalen van de gemiddelde sessieduur van je website kan je onder andere bij ‘overzicht’ onder het kopje ‘doelgroep’ in Analytics.

Achterhalen gemiddelde sessieduur

Bouncepercentage

Bouncepercentage betekent: het percentage bezoekers dat de website verlaat zonder een actie/klik uit te voeren.

Een hoog bounceperctage betekent dus dat er iets niet goed gaat.

Je website werkt niet goed, je content is niet relevant of iets op je website schrikt de bezoeker af.

Een erg hoog bouncepercentage is daarom altijd per definitie slecht.

Bouncepercentages zijn ook vaak branche gerelateerd.

In de nieuwswereld is het bouncepercentage over het algemeen hoger dan bij andere branches.

Dit heeft te maken dat mensen het artikel snel lezen en vervolgens weer wegklikken.

Daarom is het ook altijd goed om niet het bouncepercentage van je gehele website te bekijken, maar om de bounce te controleren per pagina.

Zo kan je snel achterhalen welke pagina’s de bezoeker goed bedienen en welke pagina’s dat niet doen.

Tips om het bouncepercentage te verlagen:

  • Zorg voor duidelijke actieknoppen
  • Test pop-ups
  • Verlaag de laadtijd van de pagina/website
  • Verbeter je website voor mobiele gebruikers
  • Richt de 404-pagina goed in
  • Optimaliseer de content
  • Plaats linkjes in de tekst naar relevantie artikelen/pagina’s binnen de website
  • Biedt de bezoeker een zoekfunctie

Het achterhalen van het bouncepercentage van je website kan je onder andere bij ‘overzicht’ onder het kopje ‘doelgroep’ in Analytics.

achterhalen bouncepercentage

Dit zijn de 3 belangrijkste statistieken van Google Analytics.

Heb je nog geen Google Analytics op je website, maar wil je dat wel graag?

Neem dan contact met mij op of lees mijn blog waarin ik je uitleg hoe je Google Analytics zelf kan installeren.

Recente blogs

19 oktober 2018
beter gevonden worden op amazon

Amazon Marketing: Beter gevonden worden op Amazon

Amazon is één van de grootste (misschien wel dé grootste) online retailer ter wereld. In Nederland was er nog relatief weinig te merken van de internetgigant, hoewel het bedrijf met de vertaling van de Duitse webwinkel en de introductie van de eerste Nederlandse Amazon Prime Day inmiddels langzaam de eerste stappen op onze markt zet. Een prima moment om eens te kijken naar jij bedrijven met een beetje Amazon marketing beter gevonden kunnen worden in het online warenhuis en een alvast een voorsprongetje kan nemen op de concurrentie.
19 oktober 2018
Stappenplan GA via GTM

Stappenplan voor het installeren van Google Analytics via Google Tag Manager

Als je Google Analytics aan je website toevoegt, dan voeg je in feite een bepaald script aan je website toe. Een bepaald stukje code dat door bezoekers van je website (en Google!) wordt geladen. Hierbij geldt dat hoe meer scripts er gelezen moeten worden, hoe langzamer je website laadt. En hoe langzamer je website laadt, hoe slechter je scoort in Google. Om je website sneller te laten laden (en niet te zakken in Google’s zoekresultaten) ga ik je nu uitleggen hoe je Google Analytics kan installeren via Google Tag Manager.
11 oktober 2018
checklist zakken google

Checklist voor wanneer je zakt of verdwenen bent in Google

Het kan iedereen overkomen. Het is vrijdagmiddag en je bekijkt hoeveel bezoekers en conversies je die week met je website hebt gehaald. Dan blijkt dat het aantal ineens immens gezakt is ten opzichte van vorige weken. Vervolgens probeer je te achterhalen hoe hoog je in Google staat. En wat blijkt? Je bent bijna nergens meer te vinden in Google… Shit! Hoe kan dat? Daar gaan we achter komen. Deze checklist helpt je om te achterhalen wat de oorzaak achter de daling is geweest!
4 oktober 2018
Marktaandeel social media kanalen q3 2018

Marktaandeel social media kanalen Q3 2018

Het is nu echt herfst en dat houdt in dat we weer eens gaan kijken wat de zomer voor impact heeft gehad op de marktaandelen van de verschillende social media kanalen. Welk platform schiet als een kersverse paddestoel uit de grond? En welk kanaal kan zich op gaan maken voor een winterslaap? Laten we gaan kijken!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *