Google Analytics is een onmisbare tool binnen je SEO-strategie. Met Analytics maak je het gedrag van de bezoekers op je website inzichtelijk en dat is ontzettend handig bij het maken van keuzes.
De belangrijkste statistieken zijn: bouncepercentage, pagina’s per sessie en gemiddelde sessieduur. En waarom zijn deze statistieken het belangrijkst?
Dat ga ik je nu uitleggen!
Ik hoor je denken: Google Analytics, wat was dat ook al weer? Google Analytics is een programma van Google dat het gedrag van de bezoekers op je website bijhoudt en inzichtelijk maakt.
De mogelijkheden zijn ontzettend groot en om je een idee te geven hoe Analytics er uit ziet, laat ik je nu een screenshot zien.
Nu schrik je misschien van alle gegevens, cijfers en mogelijkheden. Dat begrijp ik, maar is totaal niet nodig.
Ik ga je namelijk vertellen wat de 3 belangrijkste statistieken zijn van Google Analytics.
Pagina’s per sessie betekent hoeveel pagina’s een bezoekers gemiddeld, per bezoek aan jouw website, heeft bekeken. En een bezoek aan jouw website wordt ook wel een sessie genoemd.
Voorbeeld: een bezoeker komt binnen via jouw home-pagina en klikt vervolgens op de contact-pagina. De bezoeker bekijkt dan 2 pagina’s en het aantal pagina’s per sessie is dan ook 2.
Over het algemeen kan je zeggen: hoe meer pagina’s per sessie, hoe interessanter jouw content is. Dit verschilt echter per website, niche, branche, doelgroep etc.
Er is daarom ook geen goed of fout aantal pagina’s per sessie en er is ook geen ideaal aantal.
Om je op weg te helpen, hebben we een paar concrete tips voor het verbeteren van het aantal pagina’s per sessie:
Het achterhalen van het aantal pagina’s per sessie kan je onder andere bij ‘overzicht’ onder het kopje ‘doelgroep’ in Analytics.
Gemiddelde sessieduur betekent: hoe lang een bezoeker gemiddeld jouw websites heeft bezocht. De gemiddelde sessieduur gaat vaak hand-in-hand samen met het aantal pagina’s per sessie.
Wanneer iemand veel pagina’s bezoekt, bevindt hij/zij zich over het algemeen ook langer op je website. En je raadt het al: wanneer iemand lang op je website rondneust, dan bekijkt hij/zij over het algemeen veel pagina’s.
Ook de gemiddelde sessieduur zegt dus iets over hoe interessant je bezoeker de content vindt.
Er is daarom ook geen ideale gemiddelde sessieduur. Dit hangt af van het soort website en wat er voor content er op de website te vinden is.
Het achterhalen van de gemiddelde sessieduur van je website kan je onder andere bij ‘overzicht’ onder het kopje ‘doelgroep’ in Analytics.
Bouncepercentage betekent: het percentage bezoekers dat de website verlaat zonder een actie/klik uit te voeren. Een hoog bounceperctage betekent dus dat er iets niet goed gaat.
Je website werkt niet goed, je content is niet relevant of iets op je website schrikt de bezoeker af.Een erg hoog bouncepercentage is daarom altijd per definitie slecht.
Bouncepercentages zijn ook vaak branche gerelateerd. In de nieuwswereld is het bouncepercentage over het algemeen hoger dan bij andere branches.
Dit heeft te maken dat mensen het artikel snel lezen en vervolgens weer wegklikken. Daarom is het ook altijd goed om niet het bouncepercentage van je gehele website te bekijken, maar om de bounce te controleren per pagina.
Zo kan je snel achterhalen welke pagina’s de bezoeker goed bedienen en welke pagina’s dat niet doen.
Het achterhalen van het bouncepercentage van je website kan je onder andere bij ‘overzicht’ onder het kopje ‘doelgroep’ in Analytics.
Dit zijn de 3 belangrijkste statistieken van Google Analytics.
Heb je nog geen Google Analytics op je website, maar wil je dat wel graag?
Neem dan contact met mij op of lees mijn blog waarin ik je uitleg hoe je Google Analytics zelf kan installeren.
Dit artikel is geschreven op 23 juli 2018 en is op 22 februari 2021 geüpdatet.