Belangrijkste Analytics statistieken

De 3 belangrijkste statistieken van Google Analytics

Google Analytics hoort een onmisbaar onderdeel te zijn van je SEO-strategie.

Met Analytics maak je het gedrag van de bezoekers op je website inzichtelijk en dat is ontzettend handig bij het maken van keuzes.

De belangrijkste statistieken zijn: bouncepercentage, pagina’s per sessie en gemiddelde sessieduur.

En waarom zijn deze statistieken het belangrijkst?

Dat ga ik je nu uitleggen!

3 belangrijkste Google Analytics statistieken

Terug naar het begin…

Ik hoor je denken: Google Analytics, wat was dat ook al weer?

Google Analytics is een programma van Google dat het gedrag van de bezoekers op je website bijhoudt en inzichtelijk maakt.

De mogelijkheden zijn ontzettend groot en om je een idee te geven hoe Analytics er uit ziet, laat ik je nu een screenshot zien.

Google Analytics screenshot

Nu schrik je misschien van alle gegevens, cijfers en mogelijkheden.

Dat begrijp ik, maar is totaal niet nodig.

Ik ga je namelijk vertellen wat de 3 belangrijkste statistieken zijn van Google Analytics.

Pagina’s per sessie

Pagina’s per sessie betekent hoeveel pagina’s een bezoekers gemiddeld, per bezoek aan jouw website, heeft bekeken. 

Een bezoek aan jouw website wordt ook wel een sessie genoemd.

Voorbeeld: een bezoeker komt binnen via jouw home-pagina en klikt vervolgens op de contact-pagina.

De bezoeker bekijkt dan 2 pagina’s en het aantal pagina’s per sessie is dan ook 2.

Over het algemeen kan je zeggen: hoe meer pagina’s per sessie, hoe interessanter jouw content is.

Dit verschilt echter per website, niche, branche, doelgroep etc.

Er is daarom ook geen goed of fout aantal pagina’s per sessie en er is ook geen ideaal aantal.

Tips om het aantal pagina’s per sessie te verbeteren:

  • Plaats linkjes in de tekst naar relevantie artikelen/pagina’s binnen de website
  • Voeg actieknoppen toe
  • Laat relevantie informatie zien (Bezoekers bekeken ook, relevantie blogs etc.)

Het achterhalen van het aantal pagina’s per sessie kan je onder andere bij ‘overzicht’ onder het kopje ‘doelgroep’ in Analytics.

Pagina's per sessie screenshot

Gemiddelde sessieduur

Gemiddelde sessieduur betekent: hoe lang een bezoeker gemiddeld jouw websites heeft bezocht.

De gemiddelde sessieduur gaat vaak hand-in-hand samen met het aantal pagina’s per sessie.

Wanneer iemand veel pagina’s bezoekt, bevindt hij/zij zich over het algemeen ook langer op je website.

En je raadt het al: wanneer iemand lang op je website rondneust, dan bekijkt hij/zij over het algemeen veel pagina’s.

Ook de gemiddelde sessieduur zegt dus iets over hoe interessant je bezoeker de content vindt.

Er is daarom ook geen ideale gemiddelde sessieduur.

Dit hangt af van het soort website en wat er voor content er op de website te vinden is.

Tips om de gemiddelde sessieduur te verbeteren:

  • Plaats linkjes in de tekst naar relevantie artikelen/pagina’s binnen de website
  • Voeg actieknoppen toe
  • Laat relevantie informatie zien (Bezoekers bekeken ook, relevante blogs etc.)
  • Maak gebruik van video

Het achterhalen van de gemiddelde sessieduur van je website kan je onder andere bij ‘overzicht’ onder het kopje ‘doelgroep’ in Analytics.

Achterhalen gemiddelde sessieduur

Bouncepercentage

Bouncepercentage betekent: het percentage bezoekers dat de website verlaat zonder een actie/klik uit te voeren.

Een hoog bounceperctage betekent dus dat er iets niet goed gaat.

Je website werkt niet goed, je content is niet relevant of iets op je website schrikt de bezoeker af.

Een erg hoog bouncepercentage is daarom altijd per definitie slecht.

Bouncepercentages zijn ook vaak branche gerelateerd.

In de nieuwswereld is het bouncepercentage over het algemeen hoger dan bij andere branches.

Dit heeft te maken dat mensen het artikel snel lezen en vervolgens weer wegklikken.

Daarom is het ook altijd goed om niet het bouncepercentage van je gehele website te bekijken, maar om de bounce te controleren per pagina.

Zo kan je snel achterhalen welke pagina’s de bezoeker goed bedienen en welke pagina’s dat niet doen.

Tips om het bouncepercentage te verlagen:

  • Zorg voor duidelijke actieknoppen
  • Test pop-ups
  • Verlaag de laadtijd van de pagina/website
  • Verbeter je website voor mobiele gebruikers
  • Richt de 404-pagina goed in
  • Optimaliseer de content
  • Plaats linkjes in de tekst naar relevantie artikelen/pagina’s binnen de website
  • Biedt de bezoeker een zoekfunctie

Het achterhalen van het bouncepercentage van je website kan je onder andere bij ‘overzicht’ onder het kopje ‘doelgroep’ in Analytics.

achterhalen bouncepercentage

Dit zijn de 3 belangrijkste statistieken van Google Analytics.

Heb je nog geen Google Analytics op je website, maar wil je dat wel graag?

Neem dan contact met mij op of lees mijn blog waarin ik je uitleg hoe je Google Analytics zelf kan installeren.

Recente blogs

15 februari 2020
no cure no pay seo

7 redenen waarom je NOOIT voor No Cure No Pay SEO moet gaan

No cure no pay SEO komt voor mijn gevoel steeds vaker voorbij. Ik zie advertenties op LinkedIn en ook leads vragen vaker of dit mogelijk is. Ik ben van mening dat een écht goede SEO partij nooit no cure no pay SEO kan aanbieden en dat jij nooit in zee moet gaan met een partij die dit aan je probeert te verkopen. En waarom dat zo is? Nou, daarvoor geef ik je 8 redenen.
15 februari 2020
Handmatig Google zoekresultaten verwijderen

Handmatig Google zoekresultaten verwijderen: het kan weer!

Een pagina of URL van je website staat in Google, maar dat wil je helemaal niet. De pagina is verouderd of bevat misschien wel content die niemand nog mag vinden. Vroeger, met de oude Google Search Console, kon je handmatig een zoekresultaat in Google verwijderen. Tot voor kort had je die macht met de nieuwe Search Console over je eigen pagina’s of URL’s niet meer. Maar sinds twee weken is dat wel weer mogelijk. Dus vind ik het tijd voor een blog.
15 februari 2020
seo audit in 1 uur zelf doen

SEO audit in 1 uur: zo doe je dat zelf

Je wilt weten wat er binnen je site beter kan om meer omzet, klanten en bezoekers te behalen. Helaas heb je momenteel niet de middelen om een SEO partij in te huren, je vindt het leuk om het zelf te doen of je bent te eigenwijs om iemand je te laten helpen. Hoe je het ook wendt of keert: je wilt zelf aan de slag. En daar gaat dit artikel je bij helpen, want in 12 simpele stappen laat ik je zien hoe je zelf een SEO audit doet.
6 februari 2020
niet vergeten qr code

Wat je absoluut niet mag vergeten als je met QR codes werkt

De kans is groot dat je zelf nog nooit een QR code hebt gebruikt in je marketing. Dat is ook niet zo heel gek. Maar de kans is wel groot dat je er ooit een hebt gezien of zelf gebruikt. Toen je bijvoorbeeld bij de bushalte stond of op de achterkant van een pak rijst. Maar wat is een QR code eigenlijk? En hoe werkt dat nou precies? Daar ga ik je nu alles over vertellen. Inclusief hét ding wat bijna iedereen die wel werkt met een QR code erg vaak vergeet.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *