De 3 belangrijkste statistieken van Google Analytics

Geplaatst op 22 februari 2021 door Daniël Kuipers

Google Analytics is een onmisbare tool binnen je SEO-strategie. Met Analytics maak je het gedrag van de bezoekers op je website inzichtelijk en dat is ontzettend handig bij het maken van keuzes.

De belangrijkste statistieken zijn: bouncepercentage, pagina’s per sessie en gemiddelde sessieduur. En waarom zijn deze statistieken het belangrijkst?

Dat ga ik je nu uitleggen!

Terug naar het begin…

Ik hoor je denken: Google Analytics, wat was dat ook al weer? Google Analytics is een programma van Google dat het gedrag van de bezoekers op je website bijhoudt en inzichtelijk maakt.

De mogelijkheden zijn ontzettend groot en om je een idee te geven hoe Analytics er uit ziet, laat ik je nu een screenshot zien.

Google Analytics screenshot

Nu schrik je misschien van alle gegevens, cijfers en mogelijkheden. Dat begrijp ik, maar is totaal niet nodig.

Ik ga je namelijk vertellen wat de 3 belangrijkste statistieken zijn van Google Analytics.

Pagina’s per sessie

Pagina’s per sessie betekent hoeveel pagina’s een bezoekers gemiddeld, per bezoek aan jouw website, heeft bekeken.  En een bezoek aan jouw website wordt ook wel een sessie genoemd.

Voorbeeld: een bezoeker komt binnen via jouw home-pagina en klikt vervolgens op de contact-pagina. De bezoeker bekijkt dan 2 pagina’s en het aantal pagina’s per sessie is dan ook 2.

Over het algemeen kan je zeggen: hoe meer pagina’s per sessie, hoe interessanter jouw content is. Dit verschilt echter per website, niche, branche, doelgroep etc.

Er is daarom ook geen goed of fout aantal pagina’s per sessie en er is ook geen ideaal aantal.

Tips om het aantal pagina’s per sessie te verbeteren:

Om je op weg te helpen, hebben we een paar concrete tips voor het verbeteren van het aantal pagina’s per sessie:

  • Plaats linkjes in de tekst naar relevantie artikelen/pagina’s binnen de website
  • Voeg actieknoppen toe
  • Laat relevantie informatie zien (Bezoekers bekeken ook, relevantie blogs etc.)

Het achterhalen van het aantal pagina’s per sessie kan je onder andere bij ‘overzicht’ onder het kopje ‘doelgroep’ in Analytics.

Pagina's per sessie screenshot

Gemiddelde sessieduur

Gemiddelde sessieduur betekent: hoe lang een bezoeker gemiddeld jouw websites heeft bezocht. De gemiddelde sessieduur gaat vaak hand-in-hand samen met het aantal pagina’s per sessie.

Wanneer iemand veel pagina’s bezoekt, bevindt hij/zij zich over het algemeen ook langer op je website. En je raadt het al: wanneer iemand lang op je website rondneust, dan bekijkt hij/zij over het algemeen veel pagina’s.

Ook de gemiddelde sessieduur zegt dus iets over hoe interessant je bezoeker de content vindt.

Er is daarom ook geen ideale gemiddelde sessieduur. Dit hangt af van het soort website en wat er voor content er op de website te vinden is.

Tips om de gemiddelde sessieduur te verbeteren:

  • Plaats linkjes in de tekst naar relevantie artikelen/pagina’s binnen de website
  • Voeg actieknoppen toe
  • Laat relevantie informatie zien (Bezoekers bekeken ook, relevante blogs etc.)
  • Maak gebruik van video

Het achterhalen van de gemiddelde sessieduur van je website kan je onder andere bij ‘overzicht’ onder het kopje ‘doelgroep’ in Analytics.

Achterhalen gemiddelde sessieduur

Bouncepercentage

Bouncepercentage betekent: het percentage bezoekers dat de website verlaat zonder een actie/klik uit te voeren. Een hoog bounceperctage betekent dus dat er iets niet goed gaat.

Je website werkt niet goed, je content is niet relevant of iets op je website schrikt de bezoeker af.Een erg hoog bouncepercentage is daarom altijd per definitie slecht.

Bouncepercentages zijn ook vaak branche gerelateerd. In de nieuwswereld is het bouncepercentage over het algemeen hoger dan bij andere branches.

Dit heeft te maken dat mensen het artikel snel lezen en vervolgens weer wegklikken. Daarom is het ook altijd goed om niet het bouncepercentage van je gehele website te bekijken, maar om de bounce te controleren per pagina.

Zo kan je snel achterhalen welke pagina’s de bezoeker goed bedienen en welke pagina’s dat niet doen.

Tips om het bouncepercentage te verlagen:

  • Zorg voor duidelijke actieknoppen
  • Test pop-ups
  • Verlaag de laadtijd van de pagina/website
  • Verbeter je website voor mobiele gebruikers
  • Richt de 404-pagina goed in
  • Optimaliseer de content
  • Plaats linkjes in de tekst naar relevantie artikelen/pagina’s binnen de website
  • Biedt de bezoeker een zoekfunctie

Het achterhalen van het bouncepercentage van je website kan je onder andere bij ‘overzicht’ onder het kopje ‘doelgroep’ in Analytics.

achterhalen bouncepercentage

Dit zijn de 3 belangrijkste statistieken van Google Analytics.

Heb je nog geen Google Analytics op je website, maar wil je dat wel graag?

Neem dan contact met mij op of lees mijn blog waarin ik je uitleg hoe je Google Analytics zelf kan installeren.

Geschreven door: Daniël Kuipers Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.
ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Meest gestelde vragen over deze blog

Met Google Analytics kun je meten hoeveel bezoekers je website heeft en hoe ze omgaan met je pagina’s. Je kunt bijvoorbeeld zien hoe lang ze op een bepaalde pagina blijven, waar ze naartoe doorklikken en waar ze weggaan. Maar ook of ze contact opnemen, zich inschrijven op je nieuwsbrief of een product kopen!

In Google Analytics 4 (GA4) vind je de belangrijkste statistieken terug onder het kopje rapporten. Bij Gebruiker > Gebruikerskenmerken > Doelgroepen vind je bijvoorbeeld de Weergaven per sessie en de Gemiddelde sessieduur. Je kunt daar ook het Bouncepercentage toevoegen.

Standaard verzamelt Google Analytics locatiegegevens in persoonsgegevens als het IP-adres van websitebezoekers. Je moet dus ook aan de AVG/GDPR voldoen als je Google Analytics gebruikt. Daarnaast verzamelt het ook gebruiksgegevens van je website: welke pagina’s mensen bekijken en hoe ze omgaan met de content op die pagina’s.

Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2023 - Online Marketing Agency