Belangrijkste Analytics statistieken

De 3 belangrijkste statistieken van Google Analytics

Google Analytics hoort een onmisbaar onderdeel te zijn van je SEO-strategie.

Met Analytics maak je het gedrag van de bezoekers op je website inzichtelijk en dat is ontzettend handig bij het maken van keuzes.

De belangrijkste statistieken zijn: bouncepercentage, pagina’s per sessie en gemiddelde sessieduur.

En waarom zijn deze statistieken het belangrijkst?

Dat ga ik je nu uitleggen!

3 belangrijkste Google Analytics statistieken

Terug naar het begin…

Ik hoor je denken: Google Analytics, wat was dat ook al weer?

Google Analytics is een programma van Google dat het gedrag van de bezoekers op je website bijhoudt en inzichtelijk maakt.

De mogelijkheden zijn ontzettend groot en om je een idee te geven hoe Analytics er uit ziet, laat ik je nu een screenshot zien.

Google Analytics screenshot

Nu schrik je misschien van alle gegevens, cijfers en mogelijkheden.

Dat begrijp ik, maar is totaal niet nodig.

Ik ga je namelijk vertellen wat de 3 belangrijkste statistieken zijn van Google Analytics.

Pagina’s per sessie

Pagina’s per sessie betekent hoeveel pagina’s een bezoekers gemiddeld, per bezoek aan jouw website, heeft bekeken. 

Een bezoek aan jouw website wordt ook wel een sessie genoemd.

Voorbeeld: een bezoeker komt binnen via jouw home-pagina en klikt vervolgens op de contact-pagina.

De bezoeker bekijkt dan 2 pagina’s en het aantal pagina’s per sessie is dan ook 2.

Over het algemeen kan je zeggen: hoe meer pagina’s per sessie, hoe interessanter jouw content is.

Dit verschilt echter per website, niche, branche, doelgroep etc.

Er is daarom ook geen goed of fout aantal pagina’s per sessie en er is ook geen ideaal aantal.

Tips om het aantal pagina’s per sessie te verbeteren:

  • Plaats linkjes in de tekst naar relevantie artikelen/pagina’s binnen de website
  • Voeg actieknoppen toe
  • Laat relevantie informatie zien (Bezoekers bekeken ook, relevantie blogs etc.)

Het achterhalen van het aantal pagina’s per sessie kan je onder andere bij ‘overzicht’ onder het kopje ‘doelgroep’ in Analytics.

Pagina's per sessie screenshot

Gemiddelde sessieduur

Gemiddelde sessieduur betekent: hoe lang een bezoeker gemiddeld jouw websites heeft bezocht.

De gemiddelde sessieduur gaat vaak hand-in-hand samen met het aantal pagina’s per sessie.

Wanneer iemand veel pagina’s bezoekt, bevindt hij/zij zich over het algemeen ook langer op je website.

En je raadt het al: wanneer iemand lang op je website rondneust, dan bekijkt hij/zij over het algemeen veel pagina’s.

Ook de gemiddelde sessieduur zegt dus iets over hoe interessant je bezoeker de content vindt.

Er is daarom ook geen ideale gemiddelde sessieduur.

Dit hangt af van het soort website en wat er voor content er op de website te vinden is.

Tips om de gemiddelde sessieduur te verbeteren:

  • Plaats linkjes in de tekst naar relevantie artikelen/pagina’s binnen de website
  • Voeg actieknoppen toe
  • Laat relevantie informatie zien (Bezoekers bekeken ook, relevante blogs etc.)
  • Maak gebruik van video

Het achterhalen van de gemiddelde sessieduur van je website kan je onder andere bij ‘overzicht’ onder het kopje ‘doelgroep’ in Analytics.

Achterhalen gemiddelde sessieduur

Bouncepercentage

Bouncepercentage betekent: het percentage bezoekers dat de website verlaat zonder een actie/klik uit te voeren.

Een hoog bounceperctage betekent dus dat er iets niet goed gaat.

Je website werkt niet goed, je content is niet relevant of iets op je website schrikt de bezoeker af.

Een erg hoog bouncepercentage is daarom altijd per definitie slecht.

Bouncepercentages zijn ook vaak branche gerelateerd.

In de nieuwswereld is het bouncepercentage over het algemeen hoger dan bij andere branches.

Dit heeft te maken dat mensen het artikel snel lezen en vervolgens weer wegklikken.

Daarom is het ook altijd goed om niet het bouncepercentage van je gehele website te bekijken, maar om de bounce te controleren per pagina.

Zo kan je snel achterhalen welke pagina’s de bezoeker goed bedienen en welke pagina’s dat niet doen.

Tips om het bouncepercentage te verlagen:

  • Zorg voor duidelijke actieknoppen
  • Test pop-ups
  • Verlaag de laadtijd van de pagina/website
  • Verbeter je website voor mobiele gebruikers
  • Richt de 404-pagina goed in
  • Optimaliseer de content
  • Plaats linkjes in de tekst naar relevantie artikelen/pagina’s binnen de website
  • Biedt de bezoeker een zoekfunctie

Het achterhalen van het bouncepercentage van je website kan je onder andere bij ‘overzicht’ onder het kopje ‘doelgroep’ in Analytics.

achterhalen bouncepercentage

Dit zijn de 3 belangrijkste statistieken van Google Analytics.

Heb je nog geen Google Analytics op je website, maar wil je dat wel graag?

Neem dan contact met mij op of lees mijn blog waarin ik je uitleg hoe je Google Analytics zelf kan installeren.

Recente blogs

15 september 2020
google ads advertentie extensies

Google Ads advertentie-extensies: een complete gids

De zoekresultatenpagina van Google is een digitale winkelstraat en je advertentie kun je zien als de winkelruit: dit is wat potentiële klanten als eerste zien. Het is ontzettend belangrijk dat potentiële klanten die langslopen ook daadwerkelijk naar binnen lopen en jouw winkel bezoeken. Maar door alle concurrentie die er de afgelopen jaren bij is gekomen, is dat steeds lastiger. Om je winkelruit zoveel mogelijk op te laten vallen, is het nodig om extra informatie te bieden en meer ruimte te pakken binnen de winkelstraat. En binnen je advertenties kan je dat doen met advertentie-extensies.
15 september 2020
redirects werken niet

Redirects in je nieuwe WordPress omgeving werken niet: zo los je ’t op

Huh? De redirects zijn goed toegevoegd in je schone WordPress omgeving, maar alleen de redirect naar de homepage werkt. De rest niet… Hoe kan dat nou? Of de redirects zouden allemaal moeten werken of er zou er geen één moeten werken. Zou je denken, toch? Tijdens de overname van het platform Marketingtermen.nl liepen we hier tegenaan en vonden we de oplossingen. En die wil ik graag met je delen.
15 september 2020
Google Ads kwaliteitsscore

Waarom de kwaliteitsscore er toe doet en hoe je ‘m optimaliseert

Adverteren op Google is de afgelopen jaren een stuk complexer geworden. Machine learning, algoritmisch bieden en automatisering zijn bijvoorbeeld niet meer weg te denken uit menig SEA-strategie. Maar naast al die complexe en geavanceerde onderwerpen is het soms ook belangrijk om terug te gaan naar de basis. En vandaag behandelen we een deel van die basis: de kwaliteitsscore binnen Google Ads.
15 september 2020
google web vitals

Google Web Vitals: handleiding voor dummies

Als je ook maar een beetje met SEO en online marketing bezig bent, dan heb je er de afgelopen tijd wel iets over gehoord of gelezen: De Google Web Vitals. Simpel uitgelegd: een initiatief van Google dat de gebruikerservaring van een website toetst aan de hand van een aantal kwaliteitseisen. Hoog tijd om jou daar alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]