Maar het kan ook zo zijn dat je wilt weten of je concurrenten het beter doen of niet. Want je doel ook is, ik laat jou de tool zien die daarvoor gemaakt is.
Als je het aantal bezoekers van je eigen website wilt achterhalen, dan is daar maar 1 manier voor die daar het beste voor werkt.
Dat is namelijk Google Analytics (ja, er zijn ook anderet ools die dit kunnen, maar Analytics is de beste).
Als je Google Analytics hebt geïnstalleerd, dan kan je het volgende zien:
Mocht je nu denken, ‘Dat wil ik ook, maar dat heb ik nog niet’, dan moet je het volgende artikel lezen: https://onlinemarketingagency.nl/handleidingen/google-analytics-4-inladen-tag-manager/.
Daar leg ik je precies uit hoe je Google Analytics 4 koppelt aan je website. Je kan dit eventueel ook doorsturen naar je marketeer of developer. Die kan dit ongetwijfeld ook voor je oppakken.
Je weet nu hoe je bezoekers kan achterhalen van je eigen website. Maar wat nou als het niet om jouw website gaat? Denk aan de website van een concurrent of misschien wel dat blog van je buurman.
Nou, dan zijn er twee tools die je kunnen helpen. En dan is Semrush toch echt mijn favoriet.
Semrush is wel een betaalde SEO-tool. Dat is eigenlijk het enige nadeel.
Als je een Semrush account hebt aangemaakt (met de volgende link kan je Semrush 14 dagen proberen: https://onlinemarketingagency.nl/semrush-trial/), moet je links op ‘Organic Research’ klikken.
Vul vervolgens de URL in en klik op ‘Search’.
Vervolgens zie je allemaal belangrijke informatie staan:
Mocht je het verwachte aantal bezoekers willen weten van een specifieke pagina, dan kan dat ook.
Vul de URL dan op dezelfde plek in, maar kies wel voor ‘Exact URL’.
Mocht je nou niet willen betalen voor het achterhalen van de het aantal bezoekers, dan adviseer ik je Similarweb te gebruiken.
Similarweb heeft een stuk minder functies als Semrush, maar je kan wel het aantal bezoekers achterhalen. Net als uit welke landen de bezoekers komen, wat hun leeftijd is en in welke onderwerpen ze geïnteresseerd zijn.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je niet precies de aantallen wilt weten, maar dat je vooral wilt weten wat voor soort bedrijven er op je website zitten.
Daar zijn ook verschillende tools voor. Wij gebruiken, en adviseren onze klanten, altijd dezelfde tool: Leadinfo.
Met Leadinfo kan je namelijk zien:
Leadinfo is een betaalde tool. Maar je kunt het wel gratis proberen. Als je mij een bericht stuurt, dan kan ik je een proefperiode aanbieden. Kun je Leadinfo 30 dagen proberen – zonder te betalen.
Het kennen van je websitebezoekersaantallen helpt je inzicht te krijgen in de prestaties van je site, de effectiviteit van marketingcampagnes en de algemene interesse in je content of producten.
Semrush en SimilarWeb bieden schattingen gebaseerd op diverse datasets. Hoewel ze nuttige inzichten geven, zijn ze niet altijd 100% nauwkeurig. Directe analysetools zoals Google Analytics geven accuratere resultaten voor je eigen website.
Google Analytics biedt directe en gedetailleerde inzichten in je eigen websiteverkeer. Semrush is voornamelijk een SEO-tool die ook schattingen geeft van websiteverkeer van concurrenten. SimilarWeb biedt bredere markt- en websiteanalyses met bezoekersschattingen voor vele websites.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.