Zoeken
Menu

Maar het kan ook zo zijn dat je wilt weten of je concurrenten het beter doen of niet. Want je doel ook is, ik laat jou de tool zien die daarvoor gemaakt is.  

Aantal website bezoekers achterhalen van je eigen website

Als je het aantal bezoekers van je eigen website wilt achterhalen, dan is daar maar 1 manier voor die daar het beste voor werkt.

Dat is namelijk Google Analytics (ja, er zijn ook anderet ools die dit kunnen, maar Analytics is de beste).

Als je Google Analytics hebt geïnstalleerd, dan kan je het volgende zien:

  • Hoeveel mensen er op je website zitten
  • Demografische kenmerken van je bezoekers
  • Welke technologie ze gebruiken om je website bezoeken (browser & apparaat)
  • Achterhalen welke pagina’s ze bezoeken
  • En wat ze vervolgens voor acties op je website verrichten

Mocht je nu denken, ‘Dat wil ik ook, maar dat heb ik nog niet’, dan moet je het volgende artikel lezen: https://onlinemarketingagency.nl/handleidingen/google-analytics-4-inladen-tag-manager/.

Daar leg ik je precies uit hoe je Google Analytics 4 koppelt aan je website. Je kan dit eventueel ook doorsturen naar je marketeer of developer. Die kan dit ongetwijfeld ook voor je oppakken.

Website bezoekers achterhalen eigen website

Website bezoekers achterhalen met Semrush

Je weet nu hoe je bezoekers kan achterhalen van je eigen website. Maar wat nou als het niet om jouw website gaat? Denk aan de website van een concurrent of misschien wel dat blog van je buurman.

Nou, dan zijn er twee tools die je kunnen helpen. En dan is Semrush toch echt mijn favoriet.

Semrush is wel een betaalde SEO-tool. Dat is eigenlijk het enige nadeel.

Als je een Semrush account hebt aangemaakt (met de volgende link kan je Semrush 14 dagen proberen: https://onlinemarketingagency.nl/semrush-trial/), moet je links op ‘Organic Research’ klikken.

Vul vervolgens de URL in en klik op ‘Search’.

Semrush organic research

Vervolgens zie je allemaal belangrijke informatie staan:

  • Op hoeveel zoektermen de website vindbaar is
  • Het verwachte aantal bezoekers
  • De zoekwoorden waar de meeste bezoekers op binnen komen
  • En nog veel meer
top en lost zoekwoorden

Mocht je het verwachte aantal bezoekers willen weten van een specifieke pagina, dan kan dat ook.

Vul de URL dan op dezelfde plek in, maar kies wel voor ‘Exact URL’.

bezoekers achterhalen pagina

Website bezoekers achterhalen met Similar Web

Mocht je nou niet willen betalen voor het achterhalen van de het aantal bezoekers, dan adviseer ik je Similarweb te gebruiken.

Similarweb heeft een stuk minder functies als Semrush, maar je kan wel het aantal bezoekers achterhalen. Net als uit welke landen de bezoekers komen, wat hun leeftijd is en in welke onderwerpen ze geïnteresseerd zijn.

Similarweb bezoekers website

Soorten bedrijven achterhalen die je website bezoeken

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je niet precies de aantallen wilt weten, maar dat je vooral wilt weten wat voor soort bedrijven er op je website zitten.

Daar zijn ook verschillende tools voor. Wij gebruiken, en adviseren onze klanten, altijd dezelfde tool: Leadinfo.

Met Leadinfo kan je namelijk zien:

  • Welke bedrijven er op je website hebben rondgekeken
  • Hoeveel pagina’s ze hebben bekeken
  • En allerlei belangrijk informatie over het bedrijf (omzet, LinkedIn kanalen, rechtsvorm, etc.)
leadinfo bedrijven achterhalen

Leadinfo is een betaalde tool. Maar je kunt het wel gratis proberen. Als je mij een bericht stuurt, dan kan ik je een proefperiode aanbieden. Kun je Leadinfo 30 dagen proberen – zonder te betalen.

Wat is het belang van het kennen van je websitebezoekersaantallen?

Het kennen van je websitebezoekersaantallen helpt je inzicht te krijgen in de prestaties van je site, de effectiviteit van marketingcampagnes en de algemene interesse in je content of producten.

Hoe nauwkeurig zijn tools als Semrush en SimilarWeb in het schatten van websiteverkeer?

Semrush en SimilarWeb bieden schattingen gebaseerd op diverse datasets. Hoewel ze nuttige inzichten geven, zijn ze niet altijd 100% nauwkeurig. Directe analysetools zoals Google Analytics geven accuratere resultaten voor je eigen website.

Zijn er privacyzorgen bij het gebruik van tools zoals Leadinfo om de bedrijven die je site bezoeken te identificeren?

Ja, privacy is een belangrijk aandachtspunt. Leadinfo identificeert bedrijven en niet individuele bezoekers. Het is essentieel om te zorgen dat dergelijke tools voldoen aan privacywetgeving zoals de AVG.

Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen Google Analytics, Semrush en SimilarWeb?

Google Analytics biedt directe en gedetailleerde inzichten in je eigen websiteverkeer. Semrush is voornamelijk een SEO-tool die ook schattingen geeft van websiteverkeer van concurrenten. SimilarWeb biedt bredere markt- en websiteanalyses met bezoekersschattingen voor vele websites.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog