Als je al ervaring hebt met Google Shopping is dit wellicht geen baanbrekend nieuws (maar wel een handige herinnering). Heb je echter nog geen ervaring met Google Shopping? Dan klinkt dit waarschijnlijk als muziek in je oren.
Want wie wil er nou geen 20% korting in de veiling van Google Ads?
Als advertentieplatform sloot Google andere vergelijkingssites grotendeels uit. In 2017 kreeg het dan ook een boete van 2,4 miljard euro voor machtsmisbruik. Om een beetje goodwill te tonen en toekomstige boetes te voorkomen, lanceerde Google daarom het CSS-programma. Hier kunnen andere partijen zich aanmelden als Comparison Shopping Service-partner. Met die samenwerking is er weer gezonde concurrentie op het gebied van hebben consumenten een ruimere keus.
Voor bijna iedereen zijn de normale Google Shopping-advertenties wel herkenbaar. Dit zijn de advertenties waarbij je in één oogopslag een beeld hebt van een bepaald product. Je ziet hier namelijk een afbeelding en de daarbij behorende prijs. Zo kun je snel vergelijken tussen verschillende aanbieders.
Maar Google is dus niet meer de enige aanbieder van die advertenties. Er is in het Google Shopping overzicht ook ruimte voor CSS-partners. Zo zie je hierboven ook advertenties van Producthero en beslist.nl terug.
Technisch gezien krijg je geen 20% korting, maar je kunt wel 20% besparen. Shopping-advertenties via Google werken namelijk zo: wanneer je een Shopping-advertentie via Google Ads draait en je Cost Per Click (CPC) €1,- bedraagt, gaat 80 cent van dit bedrag naar de veiling. De overige 20 cent betaal je aan Google als een vorm van marge. Dit houdt in dat je volledige budget nooit zal worden opgemaakt in de veiling zelf.
Nu klinkt 20 cent misschien niet als een astronomisch bedrag. Maar stel je voor dat je een Shopping-feed van 10.000 producten hebt. Met een budget van €10.000 betaal je dus €2.000,- aan Google om überhaupt mee te mogen doen aan de veiling.
CSS-partners vragen dat soort marges niet. Zij werken niet op basis van marges per veiling, maar op basis van een vast maandelijks bedrag. Daarmee houd je dus waarschijnlijk meer budget over voor extra campagnes of betere biedingen.
Als je een CSS-partner zoekt, kom je talloze aanbieders tegen. Deze aanbieders hebben doorgaans hetzelfde te bieden; een korting van 20% op Google Shopping Ads. Over het algemeen vragen de aanbieders vrijwel dezelfde prijs, dus daar hoef je misschien minder naar te kijken. Scheelt weer.
Maar waar let je dan wel op? Wij adviseren in ieder geval om te kijken naar wat voor soort CSS-partner bij jouw bedrijf en producten past. Lever je bijvoorbeeld internationaal? Of werk je liever met een lokale CSS-partner in Nederland? En ook belangrijk: een goede klantenservice die je ondersteuning biedt als je dat nodig hebt!
Geschreven door: Nick Havekes
Nick is SEA-specialist bij OMA. Hij analyseert je campagnes als een voetbalwedstrijd en zorgt dan voor een winnende tactiek. Ronald Koeman, eat your heart out.