OMA zoekt personeel en vaak krijgen we sollicitaties van mensen die helaas voor ons te weinig ervaring hebben. Als ik aangeef dat we op zoek zijn naar iemand met meer ervaring, krijg ik altijd de vraag: ‘hoe kan ik meer of marketing leren?’ of ‘heb je nog tips voor mij’?
Om die groep aanstormende marketeers (en ondernemers die zelf aan de slag willen) op weg te helpen, heb ik gekozen om dit blog vol handige begginerstips en -tricks te schrijven . Mocht je meer over online marketing willen weten, dan moet je dus zeker verder lezen.
Dit is persoonlijk de aller aller-aller-allerbelangrijkste van de lijst. Als jij het leuk vindt om te basketballen, dan doe je dat zoveel mogelijk.
Hetzelfde geldt voor online marketing. Als jij tijdens een sollicitatie zegt dat je gek bent van marketing maar er in je vrije tijd niks aan doet, dan kom je niet geloofwaardig over.
Het hebben van een eigen hobby project is ontzettend waardevol. Je leert zo het klappen van de zweep kennen en je je maakt kennis met echte online marketing in de praktijk. Niet iets dat in een boek staat of dat je verteld wordt.
Nee. Je leert uit eigen ervaring en op eigen benen staan. Als jij geen goed werkt levert, dan merk je dat namelijk direct in je eigen portemonnee of bezoekers.
Maar daarnaast leer je ook hoe is het om eigenaar van een website te zijn en hoe je moet omgaan online kansen, uitdagingen en problemen.
Ook dat is iets wat je niet uit een boek kan leren.
Ps. Mocht je iets willen weten over Daniels eigen hobbyproject met inmiddels 43.000 organische bezoekers per maand, dan moet je de 11e Daniel Kuipers Podcast luisteren. Deze is te vinden op YouTube, Spotify en alle andere grote podcast kanalen.
De een leest beter door iets te lezen, een andere door te luisteren en een ander door te kijken. En voor die laatste groep is YouTube hét kanaal.
Het aantal internationale en nationale online marketeers die klantcases uitleggen, tips geven en laten zien hoe je bepaalde dingen moet doen is enorm. En er is ontzettend veel gratis waardevolle informatie te vinden.
Pro tip: blijf zoveel mogelijk weg bij mensen die of gouden bergen beloven of die geen bewezen track-record hebben.
Veel bedrijven zien e-books als een simpele leadgenerator,knallen in een uurtje tijd wat woorden op papier en noemen het een e-book.
Maar er zijn ook partijen die e-books maken die ontzettend waardevol zijn, waar veel van te leren is en die ook gewoon gratis te downloaden zijn. Die groep e-books moet je allemaal aanvragen en lezen alsof je er morgenvroeg een examen over moet maken.
Er is ook een groep mensen die betaalde e-books maken. Daar zit vaak veel meer tijd en werk in, maar je moet er dan ook voor betalen. De kosten zijn niet extreem hoog (vaak een paar tientjes) en dat is het over het algemeen wel waard.
Schaf er daar dus ook zeker een paar van aan. Maar let er wel op dat je dit alleen doet van mensen die:
Pro tip: ook wij hebben een aantal gratis e-books geschreven, waarin je allerlei handige online marketing informatie vindt. We zetten ze graag voor je op een rij:
Nagenoeg elke online marketing bureau heeft ze online staan: cases. Of in ons geval, succesverhalen.
Op deze pagina’s wordt omschreven wat het online marketing bureau heeft gedaan, hoe ze het hebben gedaan en wat het resultaat is geweest. Helaas kunnen bureaus natuurlijk niet alles prijsgeven, maar in grote lijnen kun je vaak wel een aardig idee krijgen van wat er moet gebeuren bij een bepaalde uitdaging.
Jij kan vervolgens zelf de websites van deze klanten bekijken om te kijken wat ze goed en niet goed hebben gedaan. En ook daar kan je veel van leren.
Ps. Hier staan alle succesverhalen van OMA.
Waarom ik het hier vooral over gratis cursussen heb? Nou, dat heeft een aantal redenen. Cursussen zijn handig, maar vaak oppervlakkig. Als je het over online marketing hebt, dan is ervaring alles. En dat leer je niet van een cursus.
Spendeer daarom niet te veel geld aan dure algemene cursussen, maar begin eerst met een aantal gratis cursussen.
Zoals die van Google bijvoorbeeld. Of die van Hubspot.
Mocht je toch cursussen willen doen, ga dan vooral aan de slag met hele specifieke cursussen of trainingen. Eentje die bijvoorbeeld alleen over Google Analytics gaat of het schrijven van een blog.
En geen algemene SEO-cursus. Die bevatten vaak zoveel algemene informatie dat je net zo goed rustig op de bank zo’n ebookje had kunnen lezen. En dat scheelt weer een tijd en geld.
Het is natuurlijk lastig om 20+ websites van online marketing bureaus in de gaten te houden, Frankwatching, Marketingfacts en alle andere websites die op je leeslijst hebt staan.
Daarom is het handig om je op al die nieuwsbrieven in te schrijven. Dan mis je niks meer. Bijkomend voordeel is dat veel bedrijven niet alles op hun website zetten, maar dit wel delen in hun nieuwsbrief.
Je bent er dan als de kippen bij als er iets nieuws wordt gedeeld.
Pro tip: wij sturen elke maand 1 nieuwsbrief met daarin alle blogs en podcasts die we die maand hebben geplaatst. Mocht je je daarvoor willen inschrijven, dan kan je dat onderaan deze pagina doen.
De podcast is afgelopen jaren ontzettend populair geworden. Elke dag komen er honderden mensen bij die een podcast beginnen.
En daar zitten ook marketeers tussen. Marketeers die klantcases uitleggen, interviews doen met andere marketeers van grote organisaties en marketeers die het gewoon leuk vinden om over online marketing te praten.
Daar kan jij natuurlijk mooi van leren. En mocht je nog op zoek zijn naar een podcast die voornamelijk over online marketing gaat, dan adviseer ik je mijn podcast te luisteren.
We zijn aangekomen bij de laatste methode om online marketing te leren. Namelijk het lezen van blogs. In de online marketing wereld is het normaal dat je blogt en elke online marketeer of online marketing bureau heeft wel een blog.
Hier leggen ze je simpele dingen uit zoals het opzetten van een advertentie, maar er zitten ook pareltjes tussen waarin ze al hun geheimen delen. Dus ook hier moet je absoluut van leren.
Pro tip: als je online marketing blogs wilt lezen, dan mag je onze OMA blog niet over slaan.
Meet je vooruitgang door je projectresultaten en engagement-cijfers te analyseren. Verbeter door feedback te vragen, te experimenteren met nieuwe strategieën en je successen en fouten te evalueren.
Sluit je aan bij online marketing forums, LinkedIn-groepen, en woon branche-evenementen en webinars bij. Actief deelnemen aan discussies en het delen van je ervaringen helpt bij het opbouwen van een netwerk.
Veelgemaakte fouten zijn het niet definiëren van doelgroepen, het negeren van data-analyse, en het kopiëren van strategieën zonder aanpassing aan je eigen context. Voorkom deze door je doelgroep goed te begrijpen, data te gebruiken om beslissingen te sturen, en strategieën aan te passen aan je unieke situatie.
Blijf op de hoogte door vakliteratuur te lezen, brancheblogs en podcasts te volgen, en deel te nemen aan online marketing gemeenschappen. Regelmatig bijwonen van webinars en conferenties helpt ook.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.