Afgelopen weken berichtte Nu.nl dat over een paar jaar zo’n 1 op de 5 Nederlandse consumenten via een spraakgestuurde techniek koopt. Dat houdt in dat we steeds vaker Siri, Alexa, Cortana of de Google Assistant vragen waar het dichtstbijzijnde station is, hoe zonnepanelen werken, wie nu eigenlijk de president is van Chili (Sebastián Piñera) of gewoon om een pizzaatje te bestellen. Kortom, we gebruiken nu ook voice search in het Nederlands.
Spraakgestuurd zoeken, of wel voice search, staat in Nederland weliswaar nog in de kinderschoenen, maar dat betekent ook dat er nu nog volop kansen liggen. Kansen voor voice search SEO, bijvoorbeeld. Kansen om bezoekers naar je website te trekken. En kansen om die voice search bezoekers om te toveren tot klant. Het is daarom hoog tijd om je te voorzien van wat praktisch advies.
Eerst moet je weten dat voice search op een aantal punten verschilt van reguliere zoekopdrachten. En voice search SEO dus ook. Tuurlijk, mensen zoeken nog steeds naar het antwoord op hun vragen. Maar de manier waarop ze dat doen is anders. Bij voice search praten mensen namelijk. Hele zinnen. Hele vragen. Ze typen bijvoorbeeld ‘loodgieter prijs’, maar zeggen of vragen ‘wat kost een loodgieter’. Kortom, we moeten ons focussen op langere zoektermen.
Die langere zoektermen bestaan vooral uit vragen. We vinden daarom vaak woorden als wie, wat, waar, hoe en waarom terug in veel voice zoekopdrachten. Maar hoe kun je nu de stemgestuurde zoekwoorden vinden die voor jouw business relevant zijn? Die de basis vormen voor jouw voice search SEO strategie?
Daarvoor blijkt AnswerThePublic.com een handige tool. Je typt er simpelweg jouw zoekwoord in en je krijgt tientallen suggesties voor terug. Waaronder suggesties voor de vragen die mensen met betrekking tot jouw zoekwoord hebben. Vervolgens run je deze suggesties door de keywordplanner om te kijken hoeveel volume er op die zoekwoorden zit en je hebt een idee waar je je op kunt gaan richten. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon even luisteren naar je klant en bijhouden welke vragen je vaak krijgt.
Vervolgens geef je op je website antwoord op die vragen. Een handige manier om dat te doen is om een pagina te maken met veel gestelde vragen. Of door een blog te schrijven. In ieder geval iets waarbij je specifiek antwoord geeft op die al even specifieke vraag van je bezoeker. Met de zoekwoorden die hij of zij gebruikt om het antwoord te vinden er in verwerkt, natuurlijk.
Met goede content alleen kom je er echter niet. Een groot deel van spraakgestuurde zoekopdrachten geven lokale resultaten. Mensen willen nu eenmaal weten waar er een kapper, schoenenwinkel of zonnebankstudio in de buurt zit. En als kapper of eigenaar van een schoenenwinkel of zonnebankstudio wil je dan natuurlijk ook gevonden worden.
Dat doe je door zoveel mogelijk informatie over je locatie te vermelden op je website. En in je content. Wat je ook zeker niet moet vergeten is om een Google Mijn Bedrijf aan te (laten) maken of om even te checken of je huidige pagina nog wel up to date is. Daarmee verschijn je met jouw bedrijf zelfs nog boven de eerste zoekresultaten. Althans, voor mensen uit de buurt die naar een bedrijf in jouw branche zoeken. Potentiële klanten, dus.
Door bovenstaand advies op te volgen kun je zelf al aardige stappen te zetten op het gebied van voice search in Nederland. In ieder geval genoeg om een redelijke voorsprong op je concurrentie te krijgen. Ben je benieuwd wat je nog meer kunt doen? Heb je nog vragen over voice search SEO of is het je allemaal tikkeltje te ingewikkeld? Neem dan direct contact met ons op. We helpen je graag verder!
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.