De zomer zit erop. Een bijzondere zomer met misschien wat andere vakantiebestemmingen dan normaal, minder festivals en uiteindelijk ook versoepelingen in de COVID-19 maatregelen. Heeft dat nog verschuivingen opgeleverd in het marktaandeel van social media in Nederland en Europa?
Het korte antwoord: ja.
En het lange antwoord vind je hieronder:
Nederland | Juni 2021 | September 2021 |
71,23% | 68,22% | |
8,33% | 10,17% | |
13,88% | 11,29% | |
2,70% | 3,48% | |
Youtube | 1,70% | 3,16% |
0,94% | 1,28% |
De verschillen ten opzichte van het vorige kwartaal zijn wat betreft het social media marktaandeel in Nederland relatief klein gebleven. Sinds begin 2021 was Facebook weer aan een opmars bezig, maar die stijgende lijn is nu weer dalende.
Ook Twitter levert na een paar goede maanden weer wat in, terwijl Pinterest juist een klein beetje lijkt te herstellen van de vrije val eerder dit jaar. Verder lijken bedrijven nu structureel meer te investeren in advertenties op Instagram en groeit ook het marktaandeel van Youtube aanzienlijk.
Het kan goed zijn dat we door de maatregelen of negatieve reisadviezen besloten hebben om niet op vakantie te gaan en ons vakantiegeld te besteden aan het opknappen van het huis – of updaten van de garderobe.
Daardoor doen we meer ideeën op via Pinterest, checken we DIY filmpjes op Youtube of scrollen we door Instagram op zoek naar nieuwe dat ene nieuwe paar schoenen. Maar goed, dat is natuurlijk niet met zekerheid te zeggen.
Duitsland | Juni 2021 | September 2021 |
63,95% | 59,73% | |
7,81% | 8,64% | |
7,76% | 7,74% | |
3,87% | 5,22% | |
Youtube | 4,49% | 4,19% |
0,42% | 0,65% |
Van Facebook, Twitter en Youtube daalt het social media marktaandeel in Duitsland een klein beetje, terwijl Pinterest, LinkedIn en vooral Instagram wat winst boeken.
Zeker het verlies van Twitter (0,02%) en Youtube (0,30%) zijn marginaal. Net als de winst van Pinterest (0,83%) en LinkedIn (0,23%). De grootste winnaar bij onze oosterburen is Instagram die in één jaar tijd haar marktaandeel inmiddels bijna heeft vervijfvoudigd.
Zou het dan eindelijk haar belofte als next best thing in gaan leveren?
België | Juni 2021 | September 2021 |
63,87% | 65,77% | |
17,86% | 16,19% | |
8,41% | 7,34% | |
3,69% | 3,76% | |
Youtube | 2,77% | 2,39% |
0,53% | 0,68% |
In België verschuift het marktaandeel van de social media kanalen net even wat anders dan in Nederland en Duitsland.
Hier boekt Facebook wat winst en levert Pinterest juist weer wat in. En hoewel het aandeel van Instagram weliswaar stijgt, is die stijging vooralsnog niet zo hoog als in andere landen. Opmerkelijk. Zeker als je bedenkt dat het ten opzichte van een maand eerder (augustus) zelfs gedaald is.
Verder valt er wederom niet zoveel over te zeggen. Het lijkt erop dat de Belgen wat betreft social media wat meer gewoontedieren zijn dan Nederlanders en Duitsers.
Europa | Juni 2021 | September 2021 |
77,56% | 78,61% | |
5,47% | 5,57% | |
8,20% | 6,21% | |
3,30% | 3,89% | |
Youtube | 2,38% | 2,13% |
0,37% | 0,40% |
Hoe zit dat dan in Europa? Nou, daar wordt praktisch quitte gespeeld.
Afgezien van het verlies van Twitter zijn de verschillen ten opzichte van 3 maanden eerder wel erg klein. Binnen het procentpunt zelfs.
Waarom verliest Twitter dan toch? Waarschijnlijk omdat het vooral gebruikt wordt als nieuwsmedium en de zomer vaak toch een komkommertijd is waarin minder nieuwswaardige gebeurtenissen plaatsvinden.
En minder gebruik maakt het ook minder interessant voor adverteerders.
Europa | Juni 2021 | September 2021 |
52,27% | 64,17% | |
7,26% | 7,00% | |
27,75% | 15,17% | |
6,68% | 8,07% | |
Youtube | 3,06% | 2,53% |
0,87% | 0,77% |
Last but not least: de verdeling van het social media marktaandeel in de UK. En wat voor een afsluiter is dat geworden, zeg.
Het is duidelijk dat het Verenigd Koninkrijk zich heeft afgesplitst van de Europese Unie, want ze volgen daar duidelijk niet meer de trends. Sterker nog, ze zetten zich er fel tegen af.
Wat opvalt is namelijk de enorme stijging van het aandeel van Facebook en Twitter die daardoor bijna de helft van haar marktaandeel verliest.
Wat daar de reden voor is, is nog maar de vraag. Het kan te maken hebben met het EK voetbal waarin Engeland de finale haalde, maar bijvoorbeeld ook met nieuwe wetten en regulations die wél gelden voor de UK en niet voor landen uit de EU.
Het is hoe dan ook iets om in de gaten te houden!
Gooien we alle data op een hoop, dan kunnen we één ding concluderen: Instagram lijkt langzaam maar zeker aan populariteit te winnen onder adverteerders. Overal stijgt het marktaandeel van het social media kanaal. En structureel ook, wanneer we inzoomen op alle maanden afzonderlijk.
Dat is momenteel de enige zekerheid. Het social media marktaandeel van de andere kanalen fluctueert de laatste maanden dusdanig veel dat het lastig te voorspellen is waar het heen gaat – en waar je als adverteerder op in moet zetten. Zeker nu steeds meer landen van het slot gaan en het leven zoals we gewend waren langzaam weer op gang komt.
Aan de andere kant belooft dat ook wel weer nieuwe verschuivingen de komende maanden en dat maakt deze serie juist zo interessant.
We zien je dus graag weer na Q4!
Bron: gs.statcounter.com
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.