Penguin-update
De Penguin-update is door Google gelanceerd om linkspam en webspam te herkennen en voorkomen. Zoekmachines van Google scannen de website voor deze spamsoorten om zo de ranking van een website te bepalen. Het doel van deze update van Google is het opschonen van spamwebsites zodat kwalitatief betere websites hoger in de zoekresultaten komen te staan.
Waar let de Penguin-update op?
In eerste instantie konden websites zoveel mogelijk links op de pagina’s verwerken om hoger in de ranking te komen. Dankzij de Penguin-update is de aandacht verschoven naar het gebruiken van relevante links. Vanaf de ingang van de Penguin-update is er veel veranderd op het gebied van links, linkearning en linkbuilding. Binnen SEO is het verkrijgen van waardevolle links op natuurlijke wijze een belangrijk onderdeel geworden.
Er wordt dus naar een natuurlijke werking van linkbuilding gekeken bij de Penguin-update. Wanneer Google linkspam detecteert in de vorm van onnatuurlijke links kun je een penalty krijgen. Hierdoor wordt de website lager getoond in de zoekresultaten. Maar hoe detecteert de Penguin-update van Google linkspam? Hiervoor kijkt Google naar:
- De kwaliteit van de websites die linken naar jouw website – Wanneer er websites linken naar jouw website die er onbetrouwbaar uitzien ziet Google dit als een indicatie van linkspam
- Je geschiedenis in het kopen van links – Google Penguin kan dit zien tenzij je deze links voorziet van een nofollow-tag. Dan heeft het geen negatief effect op je SEO-score
- Een gezond linkprofiel – De verschillende domeinen waar links te vinden zijn moeten niet te veel op elkaar lijken. Dit ziet Google als een indicatie dat de links op een onnatuurlijke wijze zijn verkregen.
Het kopen of ruilen van links met andere websites heeft door de Penguin-update dus een negatief effect op je SEO-score. Door deze update zijn er ook veranderingen gekomen om je SEO-score te blijven bevorderen. Eén van deze veranderingen is de E-A-T methode. Door meer te focussen op Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid (Trust) kun je hoger terecht komen in de ranking. Zo heeft de Penguin-update geen negatieve invloed op de SEO van je website.