Consumer insights (CI)
De term consumer insights (CI) heeft betrekking op het verzamelen, interpreteren en inzetten van inzicht in de klanten (lees: doelgroep) en meer specifiek op de klantbehoeften. Deze klanten inzichten vormen de basis van de manier waarop een website of specifieke webpagina moet worden ingericht en hoe een customer journey kan worden vormgegeven. Daarnaast geven de consumer insights het bedrijf de benodigde inzichten hoe het aanbod beter afgestemd kan worden op de klantbehoefte. Op deze manier is een bedrijf beter in staat om de gewenste doelgroep te werven en te behouden. Consumer insights vormen dan ook een brug tussen het analyseren van marktonderzoeken en het vormgeven van marketing activiteiten. De belangrijkste doelstelling hierbij is het begrijpen waarom de doelgroep specifieke keuzes maakt. Consumer insights richt zich op het verkrijgen van inzichten met betrekking tot denkwijzen, stemmingen, motivaties, verlangens, ambities en motieven.
Er kunnen diverse consumer insights modellen worden toegepast om de benodigde klanten inzichten te verkrijgen. Hierbij kan gedacht worden aan modellen als:
· Impact assessment om acties vanuit de aanbieder in relatie te brengen met klantgedrag.
· Customers as Assets om de lange termijnwaarde van klanten te meten.
· Propensity Modelling om het toekomstige gedrag van de doelgroep te voorspellen op basis van acties uit het verleden.
· Cross-sell Analyses om in beeld te brengen welke verwante producten en diensten ingezet kunnen worden om in de toekomst meer rendement te halen uit cross-selling en upselling.
· Critical Lag om op basis van een persoonlijke klantbenadering de loyaliteit van de klant te stimuleren en de retentie te verhogen.