Je hebt een goed doordachte e-mailcampagne verstuurd, maar toch komt jouw mail in de spam terecht. Hoe kan dat? Dat komt omdat e-mailproviders steeds strenger worden bij de beoordeling van inkomende e-mails. Spamfilters blokkeren steeds vaker berichten die lijken op eerder gemarkeerde spam en berichten die afkomstig lijken van onbetrouwbare afzenders.
Gelukkig kun je met een paar aanpassingen voorkomen dat jouw mail in de spam terechtkomt. In dit blog lees je hoe je dat doet.
Spammail zijn ongewenste berichten die vaak in grote aantallen worden verstuurd. Denk aan e-mails met aanbiedingen, nepacties of links naar verdachte websites. E-mailproviders zoals Gmail en Outlook zijn continu bezig om dit soort berichten te blokkeren. Helaas worden goedbedoelde mails daardoor soms ook aangezien als spam. Gelukkig kun je voorkomen dat jouw mail als spam wordt gemarkeerd door je mails op de juiste manier in te richten.
Spamfilters letten op specifieke kenmerken van e-mails. Denk aan afzendergegevens, inhoud en technische instellingen. Als je mails te veel lijken op spammails, belanden ze dus sneller in de spambox. Wil je voorkomen dat jouw mail in spam terechtkomt? Volg dan deze vijf stappen:
E-mailproviders willen zeker weten dat jouw berichten echt van jou komen. Door je domein te authenticeren, laat je zien dat je een betrouwbare afzender bent. Dit werkt als een soort digitaal paspoort voor je e-mails en helpt voorkomen dat jouw mail in de spam belandt. Je kunt dit doen via technieken zoals SPF, DKIM en DMARC. De meeste e-mailplatforms bieden duidelijke stappen om dit in te stellen. Kom je er niet uit? Schakel dan een IT-specialist in om dit voor je te regelen.
Vraag altijd expliciete toestemming voordat je marketingmails verstuurt. Dit is niet alleen verplicht volgens de AVG, maar zorgt ook voor een betrokken mailinglijst. Ontvangers die actief toestemming hebben gegeven, zijn veel eerder geneigd om je mails te openen en te lezen. Daarnaast verklein je de kans dat contacten jouw mail als spam markeren omdat ze deze niet verwachten of omdat ze simpelweg niet op je mail zitten te wachten.
Een onpersoonlijke afzender zoals “noreply@bedrijf.nl” komt onbetrouwbaar over en kan ervoor zorgen dat je mail in de spam terechtkomt. Kies in plaats daarvan voor een herkenbaar e-mailadres, zoals je bedrijfsnaam of een specifieke medewerker. Denk bijvoorbeeld aan “jan@bedrijf.nl” of “marketing@bedrijf.nl.”
Spamfilters letten op bepaalde woorden en opmaak die vaak in ongewenste mails worden gebruikt. Termen zoals “gratis,” “korting” of “win” en overmatig gebruik van hoofdletters of leestekens kunnen ervoor zorgen dat jouw mail in de spam belandt.
Houd je e-mails natuurlijk en vermijd deze elementen:
Door deze elementen te vermijden, verklein je de kans dat jouw mail in spam terechtkomt.
Wanneer ontvangers je e-mails niet openen, kan dit je verzendreputatie schaden. E-mailproviders zien inactieve contacten namelijk als een teken dat je mails niet gewenst zijn en dat kan weer leiden tot meer spammeldingen. Houd je lijst dus up-to-date door regelmatig contacten te verwijderen die je e-mails niet openen. Hoewel het misschien tegenstrijdig voelt, helpt dat om je lijst actief en betrokken te houden. Bovendien voorkom je hier niet alleen mee dat je berichten worden aangemerkt als spam, maar je haalt zo vaak ook nog eens betere resultaten met je campagnes. Win-win!
Met bovenstaande stappen vergroot je de kans dat jouw e-mails de inbox bereiken en niet langer in de spambox belanden. Dat is al winst. Maar wil je jouw e-mailcampagnes nóg verder optimaliseren? Neem contact met ons op. We denken graag met je mee!
Geschreven door: Anouk Romeijn
Anouk is e-mail marketeer bij OMA. Deze gymrat weet precies hoe je mailtjes stuurt die wél geopend worden. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ervaar het zelf!